توکن متاورس چیست؟ و بهترین توکن متاورس کدام است؟

بهترین توکن متاورس

بهترین توکن متاورس


این روز‌ها در تمام محافلی که مربوط به ارز‌های دیجیتال هستند سخن از انواع توکن متاورس و آینده آن‌هاست. در این مقاله به تشریح این مفهوم و چگونگی کارکرد این تکنولوژی خواهیم پرداخت. آیا توکن متاورس آینده بشریت را دگرگون خواهد کرد و تمام مفاهیمی که ما می‌شناسیم را به شکل دیگری در خواهد آورد؟ با ما همراه باشید تا در این مقاله به توضیح متاورس و معرفی بهترین توکن متاورس بپردازیم.

توکن متاورس چیست؟

پیش از آن که به معنی لغوی متاورس بپردازیم تصور کنید به به جای دیدن ویدیوئی در شبکه‌های اجتماعی وارد جهان آن ویدیو شوید و احساس کنید که به طور فیزیکی در آن حضور دارید. با دوستان خود می‌خواهید جلسه‌ای داشته باشید اما به جای تماس‌های تصویری حال حاضر وارد فضایی شوید که آواتار‌های سه بعدی دوستانتان را می‌بینید و با آن‌ها معاشرت می‌کنید.

متاورس در پی تحقق چنین دنیایی است. متاورس در لغت به معنی فراجهان می‌باشد و از ترکیب دو واژه Meta و Universe تشکیل شده است. اولین استفاده از این واژه به کتاب داستانی اثر نیل استفنسون به نام حادثه برفی یا اسنو کرش باز می‌گردد.

کتاب نیل استفنسون اثری علمی-تخیلی بود که داستان جالبی را روایت می‌کرد. در این کتاب انسان‌هایی که زندگی واقعی دشوار و مصیبت‌باری را تجربه می‌کردند راهی پیدا کردند تا در دنیای مجازی به آسودگی و زندگی بدون دغدغه دست یابند.

بسیاری از مفاهیمی که امروزه از آن استفاده می‌کنیم همچون متاورس، آواتار و … از این اثر نشات گرفته است. متاورس هنوز بیشتر در مرحله ایده و توسعه است ولی آیا روزی می‌تواند به هدف غایی خود یعنی ایجاد یک زندگی در جهانی مجازی دست یابد؟

 چه موانعی در سر راه آن قرار دارد؟ چه کسانی در این راه می‌توانند به توسعه متاورس کمک کنند؟ نقش ارز‌های دیجیتال در رشد و توسعه پروژه متاورس چیست؟ در ادامه با ما باشید تا به این سوالات پاسخ دهیم.

فیسبوک و متاورس

همه چیز از خبری ناگهانی آغاز شد. شرکت فیسبوک یکی از بزرگترین شرکت‌های جهان و پیشرو در صنعت شبکه‌های اجتماعی نام خود را به متا تغییر داد.

مارک زاکربرگ،مدیر عامل مشهور شرکت فیسبوک برنامه‌ای مدون برای ایجاد و توسعه متاورس در سر دارد. مارک زاکربرگ بودجه‌ای ۵۰ میلیون دلاری را به این پروژه اختصاص خواهد داد و از هزاران برنامه‌نویس از سرتاسر جهان برای توسعه متاورس یاری خواهد جست.

 فیسبوک در این مسیر با بسیاری از دانشگاه‌های مطرح جهان نیز همکاری خواهد کرد. یکی از موضوعات مورد مطالعه محققان پروژه متاورس مباحث اخلاقی، ارزشی، ایمنی‌سنجی و برابری در جهان مجازی است. فیسبوک در این مسیر تنها نیست و پس از آن شرکت‌های بزرگ دیگری همچون مایکروسافت نیز اعلام آمادگی برای کار در زمینه متاورس کردند.

در نگاه زاکربرگ متاورس جهانی اشتراکی است که کاربران می‌توانند تمام فعالیت‌هایی که در جهان حقیقی توان انجام آن را دارند در متاورس نیز انجام دهند. زاکربرگ عقیده دارد آینده تکنولوژی، اینترنت و گوشی‌های هوشمند به این سمت خواهد رفت و فیسبوک با در اختیار داشتن توان علمی و مالی بسیار زیاد این وظیفه را دارد تا آغازکننده و رشددهنده این جهان مجازی برای آینده بشریت باشد. 

ارز دیجیتال متاورس

متاورس از چه ابزار‌هایی استفاده خواهد کرد؟

متاورس برای تحقق هدفی که دارد می‌بایست فناوری‌های بسیاری را مورد استفاده قرار دهد. واقعیت مجازی”VR” واقعیت افزوده”AR” ، بلاکچین، دائوها  “DAOs”و ارز‌های دیجیتال همه و همه مورد استفاده قرار خواهند گرفت تا این جهان مجازی به شکل درستی کار و پیشرفت کند. در ادامه به توضیح و چگونگی نحوه کار هرکدام از این فناوری‌ها در متاورس خواهیم پرداخت.

واقعیت مجازی (VR) 

واقعیت مجازی یا Virtual” “Reality در آینده متاورس نقشی کلیدی بازی خواهد کرد. با استفاده از واقعیت مجازی شما توانایی حضور در محیطی دیگر با تمام مشخصات،جزییات آن محیط،افراد و اشیایی که در آن جا وجود دارند را پیدا خواهید کرد.

 این امر نیاز به عینکی مخصوص را دارد که کاربر بر سر خود قرار می‌دهد. سپس کاربر وارد آن فضا شده و با استفاده از اعضای بدن خود می‌تواند در آن محیط حرکت کند یا اشیا را لمس کند و به طور کلی تجربیاتی از این قبیل کسب کند.

واقعیت افزوده (AR)

واقعیت افزوده یا Augmente Realityمانند واقعیت مجازی یکی از ارکان آینده متاورس خواهد بود. همانطور که از اسم این فناوری مشخص است کار آن اضافه کردن چیزی به واقعیت است. شاید در فیلم‌های سینمایی دیده باشید که شی یا شخصیتی غیرواقعی را به جهان واقعی اضافه می‌کنند. در آینده متاورس احتمالا از این فناوری برای ساخت جهان خود بسیار زیاد بهره خواهد برد.

بلاکچین و توکن متاورس

از ابتدای پیدایش بیت‌کوین و بلاکچین در سال ۲۰۰۹ تاکنون هدف این جریان و صنعت غیرمتمرکزسازی مالی جهان بوده است. متاورس نیز در دنیایی که خلق خواهد کرد این هدف “غیرمتمرکزسازی”را دنبال خواهد کرد و برای تحقق این مهم بایستی از بلاکچین استفاده کند.

 متاورس در اختیار هیچ دولت و یا نهاد مستقل یا فرد خاصی نخواهد بود و نظام اقتصادی آن مبتنی بر بلاکچین و توکن‌های حاکمیتی خواهد. تمام کاربران حق اظهار نظر در رابطه با آینده پروژه را خواهند داشت و در تصمیم‌گیری‌ها مشارکت خواهند کرد.

غیرمتمرکزسازی جهان مجازی خلق شده در متاورس یک امر جذاب است که باعث می‌شود جهان بشری در متاورس دموکراتیک‌ و اخلاقی و دارای آزادی‌های بیشتری باشد.

نهاد‌های نظارتی و قوانین محدودکننده در متاورس وجود نخواهد داشت. وظیفه کنترل‌کردن اعمال و اتفاقات بر عهده شبکه پیشرفته و غیرمتمرکز بلاکچین است. بلاکچین مانند یک دفتر است که تمام اعمال و تراکنش‌ها در آن ثبت می‌شود و غیرقابل تغییر خواهد بود.

در متاورس شما با استفاده از رمزارز‌ها و  توکن بلاکچین آن پروژه‌ای که از آن بهره می‌‌برید. پرداخت های اقتصادی خود را انجام خواهید داد و به عبارتی تمام مناسبات اقتصادی بر پایه بلاکچین شکل می‌گیرد و جهان متاورس اقتصادی غیرمتمرکز،شفاف و عاری از هرگونه تقلب خواهد داشت. در متاورس می‌توانید اشیا و دارایی‌هایی مانند خانه،ماشین و لباس و … را خریداری کرده و مالک حقیقی آن‌ها در دنیایی مجازی شوید.

ویژگی‌های منحصر به فرد متاورس

تا به اینجای مقاله حدودا با ماهیت متاورس و خواصی که دارد آشنا شده‌اید. اکنون می‌خواهیم از ویژگی‌هایی که متاورس با استفاده از این تکنولوژی و فناوری‌های در حال توسعه به ارمغان خواهد آورد صحبت کنیم. این ویژگی‌ها عبارتند از:

حضور در متاورس متفاوت از آن‌چه است که تاکنون در دنیای مجازی و بازی‌های کامپیوتری تجربه کرده‌اید. حضور در متاورس شکلی حقیقی و قابل لمس و تجربه‌ای باورنکردنی از جهانیست که بر پایه فناوری‌های نوین توسط انسان خلق شده است.

برهم‌پذیری

در متاورس برنامه‌ها و خدمات توانایی برهم‌پذیری و تعامل با یکدیگر را خواهند داشت. شما می‌توانید فاصله بین شهر‌ها و مکان‌ها را با ماشینی که خودتان خریده‌اید طی کنید. با لباس و آواتاری که دارید در مهمانی دوستان خود شرکت کنید. تمام پروژه‌ها و دارایی‌ها با یکدیگر همکاری دارند و این تعامل شگفت‌انگیز میان برنامه‌ها و خدمات باعث اتفاق بی‌نظیری در این جهان مجازی خواهد شد.

استانداردسازی

 برهم‌پذیری و تعامل در شبکه بلاکچین متاورس سبب اتفاق بسیار شگفت‌انگیزی خواهد شد که نیاز به استانداردسازی دارد. این استانداردسازی برای این امر که تمام مردم جهان با فرهنگ‌های متفاوت و ارزش‌های گوناگون از آن استفاده کنند الزامیست. متاورس برای ایجاد این استاندارد بسیار می‌کوشد و امیدوار است تا بتواند به این مهم دست یابد.

مالکیت در متاورس و توکن‌های غیرمثلی 

مالکیت بر دارایی‌ها در متاورس مفهوم متفاوت‌تری از مالکیت در دنیای امروزه ما دارد. در جهان امروزی وقتی می‌خواهیم خانه‌ای بخریم دو طرف فروشنده و خریدار با هم قراردادی را امضا می‌کنند و مبلغ قرارداد را جابه‌جا می‌کنند. سپس قرارداد مورد تایید نهاد‌های نظارتی قرار می‌گیرد و سندی به خریدار تحویل داده می‌شود. 

در متاورس دیگر خبری از سند‌های فیزیکی و نهاد‌های نظارت‌کننده نیست. زمانی که شما خانه‌ای را در بلاکچین می‌خرید درواقع در حال خرید توکن آن خانه بر روی شبکه بلاکچین هستید. اما چگونه سند یک خانه به شکل یک توکن در می‌آید و قابل خرید و فروش است؟ در جهان مجازی متاورس شما اسناد تمام اموال خود همچون مسکن،ماشین و پوشاک و… را به شکل توکنی غیر مثلی در کیف‌پول دیجیتال شما نگهداری می‌کنید و در صورت نیاز برای فروش در بازار قرار می‌دهید.

موارد استفاده از توکن متاورس

 موارد استفاده از متاورس همانند جهان حقیقی بی شمار هستند و توسعه‌دهندگان پروژه متاورس در تلاش هستند هر فعالیتی که در جهان حقیقی وجود دارد را وارد متاورس نیز بکنند. در ادامه مطلب به تعدادی از این موارد اشاره خواهیم کرد.

متاورس و گردشگری 

فرض کنید در لحظه آرزو می‌کنید که به جایی در جهان سفر کنید و در آنجا حضور داشته باشید. متاورس در پی تحقق بخشیدن به این رویاست. با پیوستن به متاورس دیگر محدودیت‌های فیزیکی وجود ندارد و می‌توانید به آسانی به جای دیگری از جهان سفر کنید و شاید لازم باشد با استفاده از ارز دیجیتال آن شبکه هزینه سفر خود را پرداخت کنید.

متاورس و سرگرمی 

صنعت سرگرمی یکی از پولسازترین صنایع در سرتاسر جهان است. توسعه‌دهندگان پروژه متاورس در حال اندیشیدن به انواع و اقسام تفریحات و سرگرمی‌هایی هستند که در متاورس امکان‌پذیر هست. از انواع ورزش‌ها مانند موج‌سواری و اسکی تا فعالیت‌های فرهنگی همچون بازدید از یک موزه همه و همه در متاورس امکان‌پذیر است.

متاورس و هنر 

یکی دیگر از خدماتی که متاورس می‌تواند انجام دهد کمک به هنرمندان است. افراد در متاورس قادر هستند به کنسرت‌ها و نمایش‌های هنرمندان مورد علاقه خود بروند و هزینه بلیت ورودی این اجتماعات هنری را با ارز‌های دیجیتال شبکه متاورس پرداخت کنند.

 در این حالت هم از هنرمندان بیش از پیش حمایت خواهد شد و هم افرادی که از نظر فیزیکی توانایی شرکت در مراسمی را ندارند می توانند که در آن گردهمایی شرکت کرده و از اجرای هنرمندی که طرفدارش هستند لذت ببرند.

متاورس و آموزش

امروزه با وجود همه‌گیری کرونا بسیاری از فعالیت‌های آموزشی مدارس و دانشگاه‌ها به صورت غیر‌حضوری دنبال می‌شود و عموم مردم از گذشته بیشتر اهمیت آموزش مجازی را درک کرده‌اند. یکی از اهدافی که متاورس برای رسیدن به آن تلاش می‌کند ایجاد بستری است که تمام دانش‌‌آموزان و دانشجویان در سرتاسر جهان در بهترین کلاس ها با حضور بهترین معلمین و اساتید شرکت کنند و از آموزش با کیفیت بهره‌مند شوند.

متاورس و اقتصاد جهانی

 اقتصاد جهان با عملی شدن متاورس به شدت دستخوش دگرگونی خواهد شد. احتمالا تاکنون متوجه شده‌اید که در متاورس تمام فعالیت‌های جهان حقیقی شدنی و امکان‌پذیر است. در متاورس محدودیت مکانی و زمانی بی‌معنی خواهد بود و مردم توان انجام هر کاری را دارند. باید به این نکته نیز توجه داشت که هزینه‌های زندگی نیز احتمالا پس از عملی شدن متاورس به شدت کاهش می‌یابد. علت کاهش هزینه‌ها عرضه مازاد خدمات در متاورس و کاهش تقاضا بسیاری از خدمات در دنیای حقیقی است. فرض کنید مردم در متاورس به کار،سفر،آموزش و تفریح بپردازند در این صورت کمتر از خانه خارج و به جای دیگری نقل مکان می‌کنند در نتیجه به علت کاهش تقاضا هزینه‌های خدمات حمل و نقل به شدت کاهش خواهد یافت. بسیاری از مدارس و دانشگاه‌ها به دلیل نبود شاگرد تعطیل می‌شوند. مشاغل وابسته به صنایع گردشگری نیز همچون هتل‌داران با کاهش شدید تقاضا مواجه خواهند شد. بسیاری از مشاغل سنتی از بین می‌روند و جای خود را به مشاغل جدید در دنیای مجازی خواهند داد.

ارزهای متاورس اینده دار

متاورس و محیط زیست

متاورس فعالیت فیزیکی انسان‌ها در جهان حقیقی را کاهش خواهد داد. این کاهش فعالیت فیزیکی منجر به کاهش استفاده از وسیله‌های حمل و نقل می‌شود. با کاهش مصرف از وسایل حمل و نقل مصرف سوخت نیز کاهش می‌یابد در نتیجه سوخت فسیلی کمتری استفاده می‌شود و کره زمین هوای پاک‌تر و آلودگی کمتری خواهد داشت. با انجام دادن بسیاری از فعالیت‌ها در متاورس زباله کمتری نیز تولید خواهد شد. این مورد نیز مانند کاهش مصرف سوخت به تولید آلودگی کمتر و تبدیل جهان به مکانی پاک و سالم کمک خواهد کرد.

بهترین توکن متاورس کدام است؟

تعداد پروژه‌های خوب و قابل استفاده متاورس هنوز خیلی زیاد نیست و بسیاری از طرح‌ها امروزه در حال توسعه است. در ادامه به معرفی بهترین توکن‌های متاورس برای سرمایه‌گذاری می‌پردازیم:

فلوکی اینو

اگر با دوج کوین یا شیبا اینو آشنا باشید احتمالا اسم این توکن نیز به گوشتان خورده است. توکنی که الهام گرفته از نژاد مشهور سگ ژاپنی و با ایده یک شوخی اینترنتی ایجاد شده است. اخیرا خبر‌هایی از تیم توسعه‌دهنده فلوکی مبتنی بر ایجاد بازی متاورسی منتشر شده است. عملی شدن این اخبار می‌تواند منجر به افزایش قیمت این توکن شود.

اپیک پرایم

شرکت اپیک پرایم در سالیان اخیر وارد بازار ارز‌های دیجیتال شد و اهداف خود را در رابطه با اینترنت اشیا و متاورس با فعالان بازار به اشتراک گذاشت. توکن این شرکت برای همراهی در بازی‌های متاورسی قابل استفاده است. اپیک پرایم مسیر سختی در پیش دارد اما با رسیدن به اهداف خود می‌توان انتظار آینده درخشانی برای این توکن داشت. 

مانا

دسنترالند بازی مشهور متاورسی است و توکن مانا، توکن حاکمیتی بازی است. بازی دسنترالند در سال گذشته توانست توجه عموم فعالان بازار را جلب کند و در نتیجه توکن مانا نیز توانست افزایش قیمت بسیار زیادی را تجربه کند. 

جمع بندی

در این مقاله به مفهوم متاورس، چگونگی کارکرد آن و بهترین توکن‌های متاورس را توضیح دادیم و موارد استفاده آن پرداختیم. متاورس هنوز در ابتدای راه قرار دارد و برای رسیدن به اهداف خود مسیر دشوار و طولانی را پیش روی خود می‌بیند. با تمام این تفاسیر با عملی شدن متاورس جهان و آینده انسان می‌تواند به شدت دچار تغییر شود و انقلابی در دنیای اطراف ما، اقتصاد جهان، محیط زیست و فرهنگ بشریت بگذارد. باید منتظر بمانیم و بنگریم که در آینده چه اتفاقاتی رخ خواهد داد. ارز‌های دیجیتال و بلاکچین قطعا آینده روشنی خواهند داشت و سرمایه‌گذاری در آن‌ها در بلندمدت بازدهی مناسبی دارد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *