داستان سقوط صرافی FTX و پایان امپراطوری سم بنکمن

ورشکستگی صرافی FTX

ورشکستگی صرافی FTX


ماجرای بین دو صرافی اف‌تی‌ایکس و بایننس در ابتدا مانند یک رقابت بین مدیر عاملان دو صرافی بزرگ ارزهای دیجیتال به نظر می رسید، اما خیلی زود منجر به فروپاشی بازار ارزهای دیجیتال شد. سم بنکمن فرید (Sam Benkman Fried) با نام مستعار SBF در ابتدا اتهامات ژنگ‌پنگ ژائو (Changpeng Zhao) ملقب به CZ را رد کرد، اما در نهایت مجبور به اعتراف شد و اعلام کرد که صرافی FTX در آستانه سقوط و ورشکستگی قرار دارد. در این مقاله داستان سقوط امپراتوری بزرگ SBF و شکست باورنکردنی صرافی بزرگ FTX را مرور خواهیم کرد.

هولد مقدار زیادی توکن FTT توسط آلامدا ریسرچ (۱۱ آبان)

ماجرا از ۲ نوامبر شروع شد، زمانی که افشای ترازنامه آلامدا ریسرچ (Alameda Research) نشان داد که این شرکت مقدار زیادی توکن FTT در اختیار دارد. آلامدا ریسرچ یک شرکت تجاری است که متعلق به Sam Bankman Fried است و FTT نماد اصلی صرافی FTX است.

نگهداری گسترده یک توکن توسط یک شرکت بزرگ تجارت ارزهای دیجیتال، جامعه کاربران کریپتو را نگران کرده و سوالات زیادی را در مورد ارتباط بین Alameda Research و FTX در ذهن آنها ایجاد کرده است.

انتقال مقدار زیادی توکن FTT به صرافی بایننس (۱۴ آبان)

در ۵ نوامبر، حساب توییتر Whale Alert که تراکنش‌های ارزهای دیجیتال را دنبال می‌کند و انتقال مقادیر زیادی از آنها را اعلام می‌کند، به دنبال کنندگان خود اعلام کرد که حدود ۲۳ میلیون واحد توکن FTT به ارزش تقریبی ۵۸۴ میلیون دلار به بزرگترین صرافی فروخته شده است. دنیا کباب شده. این مقدار بسیار بیشتر از آن چیزی است که Whale Alert به طور معمول شناسایی و اعلام می کند. قضیه مشکوک بود!

هنگامی که ردیاب Whale Alert این مشکل را اعلام کرد، مبلغ جابجا شده حدود ۱۷ درصد از کل عرضه توکن FTT بود. به همین دلیل صاحبان این ارز را نگران کرد.

فروش توکن‌های FTT توسط بزرگترین صرافی دنیا (۱۵ آبان)

در تاریخ ۶ نوامبر، بنیانگذار و مدیر عامل بایننس، آقای چانگ پنگ ژائو، اعلام کرد که این صرافی ارز دیجیتال تمام دارایی های خود را از توکن بومی صرافی FTX به فروش خواهد رساند. وی دلیل این امر را «افشای اخیر» عنوان کرد که به وضوح به ترازنامه مالی آلامدا ریسرچ اشاره دارد. CZ ادعا کرد با توجه به سقوط غم انگیز لونا سعی در مدیریت ریسک دارد، اما سپس به طور غیرمستقیم SBF و FTX را با کلمات تند مورد خطاب قرار داد:

«ما قبلا حمایت کرده بودیم، اما پس از جدایی هیچ ادعایی برای دوستی نداریم! ما با هیچ‌کس دشمنی نداریم، اما از کسانی که پشت سر دیگر بازیگران صنعت (کریپتو) لابی می‌کنند، حمایت نخواهیم کرد.»

Changpeng Zhao گفت که به دلیل حجم بالای دارایی‌ها، فروش تمام توکن‌های FTT متعلق به بایننس چند ماه طول می‌کشد، اما میزان سرمایه صرافی مشخص نشده است. در صحبت های CZ مشخص شد که بایننس پس از کاهش سرمایه گذاری خود در صرافی FTX، حدود ۲.۱ میلیارد دلار BUSD و FTT به دست آورده است، اما مشخص نیست که چه مقدار از این مبلغ مربوط به توکن بومی صرافی رقیب است.

آقای CZ ادعا کرد که توکن های FTT را به گونه ای می فروشد که کمترین تاثیر منفی را بر بازار داشته باشد، به همین دلیل است که این فرآیند چندین ماه طول می کشد. اما به عقیده چانگ پنگ ژائو، تاثیر خود و صرافی بایننس را بر بازار ارزهای دیجیتال دست کم گرفته و یا با وجود آگاهی از این موضوع، به آن توجهی نکرده است. تصمیم CZ به زودی موجی از وحشت را در قلب فعالان بازار ارزهای دیجیتال ایجاد کرد و بیت کوین و آلت کوین ها را نابود کرد.

کمی بعد، CZ اعلام کرد که انتقال ناگهانی آنها به مبلغ ۲۳ میلیون FTT بخشی از تلاش بایننس برای فروش ارز بومی صرافی FTX بوده است. در همان روز، مدیر عامل آلامدا ریسرچ پیشنهادی به مدیر عامل بایننس داد:

«اگر واقعا می خواهید هنگام فروش توکن های FTT خود کمترین تاثیر را بر بازار ارزهای دیجیتال داشته باشید، ما همه آنها را با قیمت ۲۲ دلار در هر واحد خریداری کردیم!»

برداشت‌های سنگین کاربران (۱۶ آبان)

هفتم نوامبر، با انتشار شایعات و انتشار گزارش های موثق، کاربران از ترس فروپاشی صرافی FTX شروع به برداشت تمامی دارایی های خود از آن کردند. چندین تحلیلگر نیز به سرمایه گذاران توصیه کردند که این کار را انجام دهند.

تحقیقات وب سایت nansen.ai نشان داد که کاربران در هفت روز منتهی به ۷ نوامبر، حدود ۴۵۱ میلیون دلار استیبل کوین از صرافی FTX برداشت کرده اند. در همان روز، چندین گزارش در مورد کند شدن عملیات برداشت از صرافی شنیده شد. غیرممکن بودن این کار در کل FTX به اعتراض کاربران پاسخ داد و همه چیز را عادی و تحت کنترل خواند.

پس از اینکه FTX تلاش کرد نگرانی های کاربران را برطرف کند، SBF چندین توییت منتشر کرد که ادعا می کرد یک رقیب (Binance) بر اساس یک سری شایعات نادرست سعی دارد به آنها ضربه بزند. وی همچنین گفت که FTX و دارایی ها در وضعیت خوبی هستند. خیلی زود مشخص شد که این ادعاها دروغ بوده است!

سام بنکمن فرید مدعی شد که FTX دارایی های کاربران خود را در جایی سرمایه گذاری نمی کند و می تواند تمام سرمایه آنها را پوشش دهد. وی همچنین گفت که به درخواست‌های انصراف نیز رسیدگی خواهد شد. SBF در ادامه سخنان خود از CZ خواست تا با هم به نفع اکوسیستم کریپتو کار کنند و در عین حال به سرمایه اضافی ۱ میلیارد دلاری صرافی در قالب پول نقد اشاره کرد.

در همان روز، Changpeng Zhao به درخواست مدیر عامل آلامدا ریسرچ برای خرید توکن‌های FTT با قیمت ۲۲ دلار پاسخ «نه» داد و ترجیح داد در بازار آزاد فعالیت کند. نکته جالب در این زمینه اشاره CZ به نگه داشتن مقداری ارز لونا (کلاسیک) در حال حاضر با وجود سقوط این پروژه بود.

چه اتفاقی برای صرافی FTX رخ داد؟

آغاز افت قیمت توکن FTT و سقوط بازار (۱۷ آبان)

از ۱۶ نوامبر، بسیاری از تحلیلگران نسبت به احتمال کاهش شدید قیمت ارز FTT هشدار دادند. یک روز بعد در ۸ نوامبر (۱۷ آبان) طی چند ساعت ارزش هر واحد توکن FTT از حدود ۲۲ دلار به ۱۵ دلار با افت حدود ۳۰ درصدی کاهش یافت. این اتفاق تاثیر منفی بر قیمت ارزهای دیجیتال گذاشت و آنها را به سمت پایین کشاند، زیرا ترس از ورشکستگی صرافی FTX به تدریج افزایش یافت. به هر حال، این یکی از بزرگترین صرافی‌های ارزهای دیجیتال و بخشی از شهرت دنیای کریپتو است.

در حالی که صرافی FTX و شخص SBF تا روز گذشته همه چیز را عادی و بدون هیچ مشکلی تحت کنترل آدرس و وضعیت دارایی های کاربران می دانستند، ناگهان SBF توافق استراتژیک خود را با CZ برای حل «نقدینگی» اعلام کرد. بحران”! سام بنکمن فرید گفت که کاربران FTX تمام دارایی های ذخیره شده در این صرافی را بدون یک کسر (نسبت ۱:۱) دریافت خواهند کرد. او تلاش برای دستیابی به این هدف (بازپرداخت کامل سرمایه تمام کاربران) را دلیل اصلی درخواست کمک از بایننس دانست.

به زودی Changpeng Zhao در مورد پیش نویس قرارداد بین دو شرکت صحبت کرد و از امکان خرید صرافی FTX توسط Binance خبر داد. CZ تاکید کرد که در این مرحله توافق نهایی وجود ندارد، بنابراین بایننس می تواند از نظر قانونی در هر زمانی از نهایی کردن تراکنش خودداری کند. اکنون می دانیم که صرافی بایننس به دلیل بدهی سنگین FTX سرانجام معامله را لغو کرده است. در بخش دیگری از این مقاله به این موضوع خواهیم پرداخت.

در این روز اتفاق جالبی افتاد و اعتماد کاربران در صنعت کریپتو را خدشه دار کرد. سام بنکمن فرید چند ساعت پس از اعلام توافق با بزرگترین صرافی جهان برای دریافت کمک، مجموعه توییت های مربوط به ادعای سلامت دارایی های کاربران را حذف کرد!

در آخرین ساعات روز ۲۶ آبان ماه پس از از دسترس خارج شدن وب سایت آلامدا ریسرچ و FTX Venture (بخش سرمایه گذاری خطرپذیر FTX) مشخص شد که اعضای تیم حقوقی این صرافی از شغل خود استعفا داده اند. کم کم شایعاتی در مورد عقب نشینی بایننس از توافق اولیه منتشر شد.

ارسال نامه‌ای مهم به کارمندان صرافی FTX

با توجه به اهمیت اتفاقی که برای یکی از بزرگترین صرافی های ارز دیجیتال در جهان رخ داد، ژائو نامه‌ای را برای کارکنان صرافی Binance ارسال کرد. متن این نامه را در ادامه می خوانیم:

با توجه به اتفاقاتی که در چند روز اخیر رخ داده است، بر نکات مهمی تاکید می کنم.

اولا ما برای چنین حادثه ای از قبل برنامه ریزی نکرده بودیم یا برنامه ای برای آن نداشتیم! کمتر از ۲۴ ساعت پیش سام بنکمن فرید با من تماس گرفت. قبل از آن، من اطلاعات کمی در مورد داخلی صرافی FTX داشتم. البته می‌توانستم بر اساس درآمد شرکت خودمان حدس‌هایی در مورد وضعیت این رقیب بزنم، اما نتیجه هرگز دقیق نبود. وقتی تصمیم گرفت با من صحبت کند تعجب کردم و در ابتدا فکر کردم تصمیمی برای همکاری دارد، اما اکنون همه ما شرایط را می دانیم.

دوم، در حین ارزیابی تجارت خود با صرافی FTX، باید یک چیز را به همه یادآوری کنم. از توکن FTT دوری کنید! دیروز، به محض اینکه صحبتم با سام بنکمن فرید تمام شد، تصمیم گرفتیم فروش دارایی های خود (این ارز دیجیتال) را به عنوان یک سازمان متوقف کنیم. اگرچه ما تعداد زیادی از این ارز دیجیتال را داریم، اما مشکلی نیست. ما باید خود را به استانداردهای بالاتری حتی از بانک ها نگاه داریم.

ثالثا در مورد تجارت بین بایننس و FTX چه در داخل یا خارج از گروه اظهار نظر نکنید. اگر مستقیما درگیر آن نیستید، در مورد آن نپرسید. ما تیم قدرتمندی برای پیشبرد داستان داریم.

چهارم، سقوط و ورشکستگی صرافی FTX به نفع کسی نیست، بنابراین به این به عنوان یک دستاورد برای بایننس نگاه نکنید. اعتماد کاربران به شدت آسیب دیده است. از این پس، آژانس های نظارتی بیشتر صرافی های ارز دیجیتال را بررسی می کنند. به دلیل اتفاقی که رخ داد، گرفتن مجوز در سراسر جهان دشوارتر خواهد شد. متاسفانه کاربران به دلیل اینکه ما را بزرگترین بازیگر بازار می دانند بیشتر به ما حمله خواهند کرد، اما مشکلی نیست، زیرا ما به طوفان حوادث عادت کرده ایم. در واقع، ما از نظارت (از سوی دولت ها و همچنین مردم) با آغوش باز استقبال می کنیم. ما باید شفافیت، بیمه دارایی و اثبات ذخایر خود را بهبود بخشیم. ما در بایننس کار زیادی در پیش داریم. از سوی دیگر، با نوسانات شدید قیمت ارزهای دیجیتال مواجه هستیم.

پنجم، همانطور که در سال های اخیر بارها تاکید کرده ام، به قیمت (ارزهای رمزنگاری شده) توجه نکنید. بهتر است قیمت ها را نادیده بگیرید و روی ساخت محصولات مورد نیاز کاربران تمرکز کنید. این روند طی سال‌ها همیشه برای بایننس کارساز بوده است و وضعیت فعلی ورشکستگی FTX نیز از این قاعده مستثنی نیست.

در پایان، مایلم به تک تک شما افتخار کنم که همیشه به عنوان یک تیم منسجم تلاش کرده اید. متشکرم. ما هنوز چالش های زیادی در پیش داریم، بنابراین بیایید محکم به جلو حرکت کنیم و به رهایی دنیای پول (از سیستم های متمرکز) در سراسر جهان کمک کنیم.

پایان همکاری بایننس با اف تی ایکس (۱۸ آبان)

در ۹ نوامبر، کمتر از ۴۸ ساعت پس از مذاکرات و توافقات اولیه SBF و CZ در مورد خرید FTX توسط بایننس، بزرگترین صرافی ارزهای دیجیتال جهان تصمیم خود را برای خرید نکردن صرافی رقیب در حال سقوط اعلام کرد. در زیر می توانید در مورد این شرکت بخوانید:

پس از بررسی‌های دقیق، دریافت گزارش‌هایی مبنی بر سوء مدیریت دارایی‌های مشتریان و همچنین انتشار اخباری مبنی بر آغاز تحقیقات توسط آژانس‌های نظارتی ایالات متحده، خرید صرافی FTX را متوقف کردیم. در ابتدا تلاش ما تامین نقدینگی برای حمایت از مشتریان بورس بود، اما مشکل از کنترل و توانایی ما خارج است. هر زمان که یک بازیگر اصلی صنعت با مشکل بزرگی روبرو شود، مشتریان متضرر خواهند شد، اما در سال‌های اخیر شاهد توانایی اکوسیستم رمزنگاری برای بهبود خود پس از زخمی شدن بوده‌ایم. افراد و شرکت هایی که از سرمایه کاربر سوء استفاده می کنند به طور خودکار توسط بازار آزاد حذف می شوند. با توسعه چارچوب های نظارتی و پیشرفت صنعت ارزهای دیجیتال به سمت تمرکززدایی بیشتر، اکوسیستم قوی تر خواهد شد.

در همان روز، سام بنکمن فرید از سرمایه گذاران درخواست ۸ میلیارد دلار برای کمک به او برای غلبه بر بحران نقدینگی بورس کرد. علت این بحران هجوم کاربران برای خروج دارایی های خود از صرافی FTX بود. وی در پایان ۴ میلیارد دلار از سرمایه گذاران جذب کرد و اعلام کرد مابقی را با گرفتن وام و همچنین سرمایه شخصی خود پرداخت خواهد کرد.

در این روز وب سایت FTX حدود دو ساعت در دسترس نبود. پس از آنلاین شدن مجدد وب سایت، پیامی ترسناک به کاربران نشان داده شد. ضمن اعلام عدم توانایی FTX در رسیدگی به درخواست های برداشت، بر عدم واریز وجه به آنها تاکید شد.

اعلام ورشکستگی صرافی FTX و استعفای بنکمن (۲۰ آبان)

در عرض یک هفته از شروع داستان که در بالا مرحله به مرحله آن را بررسی کردیم، کار از تکذیب پرونده و ادعای یکپارچگی و سلامت دارایی کاربران به پیشنهاد فروش صرافی به رقیب و سپس اعلام ورشکستگی رسید. سلطنت FTX به پایان رسید و SBF برای فصل ۱۱ ورشکستگی در ایالت دلاور ایالات متحده اعلام کرد. در تاریخ ۲۰ نوامبر (۱۱ نوامبر) حساب توییتر رسمی هلدینگ FTX اعلام کرد که حدود ۱۳۰ شرکت متعلق به گروه FTX از جمله FTX Trading، FTX US و به ویژه آلامدا ریسرچ در حال اعلام ورشکستگی در آمریکا هستند. سام بنکمن فرید نیز از سمت مدیر عاملی این هلدینگ بزرگ استعفا داد و سمت خود را به جان ری سپرد.

جان ری در این خصوص دلیل اقدام سریع برای ثبت ورشکستگی صرافی FTX و شرکت های تابعه آن را رسیدن به فرآیندی برای بازپرداخت حداکثری به ذینفعان عنوان کرد. به گفته مدیر عامل جدید گروه FTX، آنها دارایی های ارزشمندی هستند که تنها تحت یک فرآیند سازمان یافته و مشارکتی به طور موثر مدیریت می شوند.

پس از آن سام بنکمن فرید با اشاره به توئیت عذرخواهی بسیار طولانی خود که روز قبل منتشر کرده بود، دوباره از وضعیت صرافی FTX و سقوط سرمایه کاربران ابراز شرمندگی کرد.

او که تا ده روز پیش به عنوان دومین فرد ثروتمند دنیای رمزارز شناخته می شد، در ادامه صحبت های قبلی خود گفت که امیدوار است راهی برای حل مشکلات پیدا کند. به گفته وی، این امر شفافیت، اعتماد و مدیریت را برای آنها (صرافی های ارزهای دیجیتال) به همراه خواهد داشت که در نهایت به نفع مشتریان خواهد بود.

بر اساس یک پرونده ورشکستگی که توسط FTX Exchange ثبت شده است، FTX Digital Markets، FTX Australia و FTX Express Pay به عنوان یکی از شرکت های تابعه این گروه در باهاما کنار گذاشته شده اند. . در این اطلاعیه از برنامه احتمالی گروه FTX برای جبران زیان مالی سرمایه گذاران این هلدینگ چیزی دیده نمی شود.

سقوط صرافی FTX

هک شدن صرافی FTX و تبدیل بحران به یک فاجعه

در روز بیست و نهم آبان، خبر هک شدن صرافی FTX پشت بازار ارزهای دیجیتال را خم کرد. همزمان با اعلام برخی از کاربران صرافی که موجودی حسابشان ۰ است، ابزارهای تحلیل زنجیره ای از برداشت میلیون ها دلار ارز دیجیتال از این پلتفرم خبر دادند. راین میلر، مشاور کل هولدینگ FTX با انتشار بیانیه ای از هک شدن صرافی خبر داد و از کاربران خواست که وارد وب سایت نشوند، زیرا احتمال دانلود یک تروجان در سیستم آنها وجود دارد. وی همچنین به بازیابی بخشی از وجوه مسروقه اشاره کرد.

رایان میلر در بیانیه ای دیگر از بررسی اتفاقات عجیب مرتبط با تثبیت دارایی های سرقت شده در سایر صرافی های ارز دیجیتال خبر داد. وی قول داد به محض کسب اطلاعات جدید موضوع را در اختیار رسانه ها قرار دهد.

یک تحلیلگر در چین با نام کاربری ZachXBT در توییتر در اولین ساعات انتشار خبر هنگام بررسی این حادثه ارزش دارایی های هک شده را ۳۸۳ میلیون دلار اعلام کرد! او همچنین اشاره کرد که تتر لیمیتد، اپراتور پروژه تتر (USDT) استیبل‌کوین، برخی از دارایی‌های آدرس‌های هک شده را مسدود کرده است و این توکن‌ها اکنون در EtraScan با عنوان “FTX Accounts Drainer” شناخته می‌شوند.

گروه FTX به کاربران خود اعلام کرد که تمام برنامه های آنها به بدافزار آلوده شده است. در ادامه به کاربران توصیه شد نرم افزارهای مربوط به این هلدینگ را حذف کرده و از مراجعه به وب سایت ها خودداری کنند. کاربرانی که ابتدا بدون توجه به هشدارها از طریق وب سایت وارد حساب های خود شده اند اکنون گزارش می دهند که نمی توانند این کار را انجام دهند.

نابودی بازار ارزهای دیجیتال

در حالی که بیت کوین برای مدت طولانی تلاش می کرد تا بالای مرز ۲۰ هزار دلار باقی بماند، سقوط کرد و ارزش آلت کوین های دیگر را نیز با خود پایین کشید. برخی آلتکوین‌ها، مانند سولانا افت شدیدی را تجربه کردند، زیرا صرافی FTX و آلامدا ریسرچ سرمایه‌گذاری زیادی روی آن‌ها انجام دادند. دلیل سقوط اخیر بازار ارزهای دیجیتال، بحران مبادلات صرافی FTX بود.

در همین روزها بود که بیت کوین به ۱۵۶۰۰ دلار سقوط کرد، قیمتی که در چند سال گذشته مشاهده نشده بود، پس از انتشار اخباری مبنی بر توقف برداشت FTX و تصمیم بایننس برای خرید نکردن صرافی. برخی از تحلیلگران کف بازار را حدود ۱۲۰۰۰ دلار اعلام کردند و در عین حال در مورد احتمال بالای سقوط بیشتر بیت کوین هشدار دادند.

در مقاله “تحلیل چرخه های صعودی-نزولی تاریخ بیت کوین” گفتیم که اولین بازار ارزهای دیجیتال جهان سه چرخه صعودی – نزولی را پشت سر گذاشته و اکنون پس از تکمیل چهارمین روند صعودی، در چهارمین روند نزولی قرار دارد. . در این تحلیل مشخص شد که در سه روند اصلاحی قبلی که پس از ثبت سقف های تاریخی جدید آغاز شده بود، بیت کوین به ترتیب ۹۳، ۸۷ و ۸۴ درصد از حداکثر قیمت خود فاصله گرفته است. اگر تاریخ تکرار شود و حداقل ۸۰ درصد از بالاترین قیمت فعلی بیت کوین (۶۹۰۰۰ دلار) کاهش یابد، ارزش هر واحد بیت کوین به زیر ۱۴۰۰۰ دلار می رسد.

حقایقی در مورد دلیل ورشکستگی صرافی FTX

شکست یک تجارت بی دلیل نیست. اگرچه بسیاری از شرکت‌های ارز دیجیتال ورشکسته بهای زمستان بسیار سرد و وحشیانه بازار ارزهای دیجیتال را در چند ماه گذشته پرداختند، اما اشتباهات خود را نباید و نمی‌توان نادیده گرفت. این امر به ویژه در مورد سقوط و ورشکستگی صرافی FTX صادق است. سام بنکمن رسما به اشتباهات خود اعتراف کرده است و با این اوصاف، به طبع جایی برای بحث باقی نمی‌ماند. اما چه عاملی باعث شکست صرافی FTX شد؟! در ادامه به طور خلاصه مرور خواهیم کرد.

استفاده از دارایی کاربران صرافی FTX برای حمایت از آلامدا ریسرچ

بر اساس گزارش منتشر شده توسط رویترز، پس از اینکه آلامدا ریسرچ در چندین معامله خود متحمل ضرر شد، FTX Holdings از موجودی کاربران در بورس تحت کنترل خود برای جبران هزینه ها استفاده کرد. به عنوان مثال، آنها به دلیل قرارداد وام با Voyager Digital، شرکتی که مدتی پیش به دلیل ورشکستگی به طور کامل منحل شد، ۵۰۰ میلیون دلار ضرر کردند. لازم به ذکر است در شهریور ۱۴۰۱ FTX در یک حراجی ۱.۴ میلیارد دلار برای خرید دارایی های Digital Voyager پرداخت که به نظر می رسد از سرمایه کاربران صرافی آمده است!

بر اساس گزارش اخیر، سام بنکمن فرید، بنیانگذار و مدیر عامل گروه، همچنین ۴ میلیارد دلار از وجوه تضمین شده توسط دارایی هایی مانند توکن FTT و سهام شرکت رابین هود را برای حمایت از آلامدا ریسرچ منتقل کرده است. طبق ادعای دو نفر، SBF از ترس افشای داستان، اقدامات خود در حمایت از آلامدا ریسرچ با بودجه عمومی را از سایر مقامات گروه FTX مخفی نگه داشته است. این پوشش‌های خام جوانان در نهایت به ورشکستگی صرافی بزرگ FTX و فروپاشی بازار ارزهای دیجیتال در بحبوحه بهبود نسبی منجر شد.

مشکل اصلی پشتیبانی ضعیف آلامدا ریسرچ بود که در ابتدای مقاله به آن اشاره کردیم. این پرونده پس از سهم بزرگ توکن FTT در ترازنامه آلامدا ریسرچ شعله ور شد. طبق گزارشی که در ابتدا توسط وب‌سایت CoinDesk منتشر شد، اکثر دارایی‌های این شرکت ارز دیجیتال FTT است. کارولین الیسون، مدیرعامل آلامدا ریسرچ پس از این افشاگری ادعا کرد که ترازنامه فاش شده تنها بخشی از دارایی های آنها را نشان می دهد و ۱۰ میلیارد دلار دیگر سرمایه غیر از آنها وجود دارد.

مدیریت ناکارآمد آلامدا ریسرچ

مدیر عامل آلامدا ریسرچ زن جوانی به نام کارولین الیسون است. یا بهتر بگوییم بود! هیچ مدرکی دال بر رفتار غیرقانونی او وجود ندارد، بنابراین همانطور که در بالا ذکر شد، به گفته سام بنکمن فرید، بودجه آلامدا ریسرچ حتی از مدیر عامل شرکت مخفی نگه داشته می‌شد.

مشکل این است که او پیشینه و تجربه کافی برای رهبری شرکتی با استراتژی های تجاری تهاجمی، به ویژه در برخورد با میلیاردها دلار را نداشت. او قبل از پیوستن به شرکت تحقیقاتی آلاماندا به عنوان یک معامله گر عادی در آوریل ۲۰۱۷، حدود ۱۹ ماه در شرکت بازرگانی خیابان جین کارآموزی کرده بود. قبل از آن در دانشگاه استنفورد در رشته ریاضیات محض تحصیل کرد.

دو سال پیش، مدت ها قبل از ورشکستگی صرافی FTX و زمانی که هلدینگ در حال افزایش بود، او در مصاحبه ای گفت که کار در خیابان جین اولین شغل او پس از فارغ التحصیلی بود. کارولین الیسون که یک دانش‌آموز ریاضی و همچنین مجموعه‌های هری پاتر است که از پدر و مادری اقتصاددان متولد شد، در صحبت‌های خود در سال ۲۰۲۰ درباره تصمیم نداشتن در ابتدا برای ورود به دنیای تجارت صحبت کرد، اما نداشتن هدف مشخص برای آینده او را به سمت طرف کشیده شد. .

سام بنکمن فرید او را تشویق کرده بود که به آلامدا ریسرچ بپیوندد. SBF همچنین قبل از تاسیس FTX Holding در خیابان جین کار می کرد. وقتی خانم الیسون اولین شغل خود را ترک کرد، از مدت کوتاهی که در شرکت (به نظر او) داشت ناراحت بود. البته با ورود او به آلامدا ریسرچ این ناراحتی از بین رفت زیرا متوجه شد که در مقایسه با سایر معامله گران فعال در این شرکت تجربه بسیار بیشتری دارد! این موضوع خود حکایت از یک فاجعه دارد، زیرا نشان می دهد که این شرکت تابع افراد بی تجربه بوده است!

کارولین الیسون خود را در شرایط بدی نامید، به طوری که پس از گذراندن مدتی در یک شرکت به عنوان یک معامله گر معمولی، وارد موقعیتی شد که تصمیمات دشوار بسیاری داشت. یعنی بدون داشتن تجربه کافی، بدون پیشرفت پله به پله و گذراندن پست های شغلی مختلف یا داشتن حداقل سابقه‌ی مدیریت در لایه های میانی، زمانی در راس شرکتی قرار گرفت که میلیاردها دلار سرمایه داشت.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *