انواع روش‌های کسب درآمد با ارز دیجیتال کدامند؟ معرفی ۱۰ روش‌ برای درآمدزایی از ارزهای دیجیتال

کسب درآمد با ارز دیجیتال

کسب درآمد با ارز دیجیتال


یکی از پرسودترین روش‌های سرمایه‌گذاری، استفاده از روش کسب درآمد با ارز دیجیتال است؛ مبحثی که این روزها به یک موضوع داغ تبدیل شده و بر همین اساس تعداد افرادی که وارد این حوزه می‌شوند روز به روز در حال افزایش است. اما چرا ارزهای دیجیتال بهترین روش برای سرمایه گذاری هستند و چطور می‌توانیم با ارز دیجیتال درآمدزایی کنیم؟ در ادامه به این پرسش‌ها پاسخ داده‌ایم، با ما همراه شوید.

انواع روش‌های کسب درآمد با ارز دیجیتال

وقتی همه به دنبال ۳٪ (بالاترین بازده تاریخی اوراق قرضه) یا ۹٪ (بالاترین بازده تاریخی بازار بورس) هستند، ارزهای دیجیتال ۳۰۰٪ رشد داشته‌اند. این موضوع باعث می‌شود هر روز افراد بیش‌تری ارزهای دیجیتال را به سبد دارایی‌های خود اضافه کنند. و به صورت همزمان شرکت‌های ارائه دهنده خدمات فناوری مالی، امکان دسترسی بیش‌تری به این ارزها ایجاد کنند.

علاوه بر این، با ورود مقامات دولتی به این بازار، ارزهای دیجیتال بیش از پیش رشد کرده اند و به بخشی از ارکان اصلی اقتصاد و فرم دیگری از پول متعارف جامعه تبدیل شده‌اند. شاید در حال حاضر، تنها شاهد اخبار بیت کوین در شبکه‌های خبری باشیم اما طبق پیش‌بینی اقتصاددانان به‌زودی سایر ارزهای دیجیتال هم حضور پررنگی در خبررسان‌ها خواهند داشت.

ناگفته نیست که در نگاه کلی، ایده بیت کوین و ارزهای دیجیتال ممکن است کمی غیرقابل باور باشد، برای همین دائما از خودمان می‌پرسیم، چطور می‌شود از هیچ پول تولید کرد!؟ درست است، تصور این ماجرا کمی دشوار است اما عدم توانایی ذهن ما در درک و باور چیزی، بهانه‌ی خوبی برای نادیده گرفتن آن نیست، بالعکس، یک دلیل محکم برای آموزش دیدن و کسب مهارت‌های موردنیاز آن است چون این‌طور که تصور می‌شود ارزهای دیجیتال و فرصت‌های سرمایه گذاری در آن‌ها قرار نیست به این زودی‌ها ما را ترک کنند.

انواع روش‌های کسب درآمد با ارز دیجیتال

قبل از هر اقدامی باید ارز دیجیتال مناسب را انتخاب کنید. برای انتخاب یک ارز دیجیتال مناسب، عوامل بسیاری دخیل هستند اما قبل از هر چیز باید با ماهیت آن آشنا شوید و‌ همه‌ چیز را در مورد ارز دیجیتال موردنظرتان بسنجید. برای این کار باید وایت‌پیپر یا کاغذ سفید آن را بخوانید. کاغذ سفید یا وایت‌پیپر هر توکن، شناسنامه‌ی آن محسوب می‌شود که توسط شخص توسعه دهنده یا سازندگان آن نوشته شده و اهداف پروژه (منظور، پروژه‌ی ارز دیجیتال به عنوان یک محصول است، از ایده تا اجرا) را به تفصیل شرح می‌دهد. در ادامه انواع روش‌های کسب درآمد با ارز دیجیتال را بررسی کرده‌ایم.

۱. سرمایه‌گذاری یا هودلینگ (Hodling)

واژه‌ی هودل شکل دیگری از املای صحیح فعل Hold کردن است که همان‌طور که از اسم آن پیداست به نگه داشتن یا ذخیره‌ ارز دیجیتال خریداری شده در مدت طولانی هودل گفته می‌شود. این روش بیش‌تر مناسب کسانی است که از ورود به دنیای معامله واهمه دارند و با ترس از دست رفتن سرمایه، می‌خواهند یک ارز دیجیتال را با هدف سرمایه گذاری های بلند مدت ذخیره کنند. البته شکی نیست که هودل کردن یکی از روش‌های درآمدزایی با ارز دیجیتال است اما آن چنان که باید قابل اعتماد نیست.

اگر پای صحبت افرادی بنشینید که تجربه‌ی خوبی در بازار مبادلات رمزارزها دارند و به اصطلاح کارکشته هستند، قطعا توصیه‌ای که از آن‌ها می‌شنوید، سرمایه‌گذاری به روش تریدینگ است. زیرا با تجربه‌ای که در این بازار کسب کرده‌اند، می‌دانند که نمی‌توان آینده‌ی ارزهای دیجیتال را به قطع یقین تضمین کرد، و هر لحظه ممکن است بازار به سمت و سوی دیگری کشانده شود. با این اوصاف، در مقایسه با روش ترید کردن رمزارزها، هودل کردن از ریسک پذیری بیش‌تری برخوردار است و به طبع احتمال از دست رفتن سرمایه نیز بیشتر خواهد بود. افرادی که از این روش برای تبادل ارز دیجیتال خود استفاده می‌کنند هودلر (Hodler) نام دارند.

این روش یکی از رایج‌ترین روش‌های کسب درآمد از ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری بلندمدت است؛ همانند خرید سهام، شما یکی از ارزهای دیجیتال را می‌خرید و نگهداری می‌کنید. بعد از افزایش قیمت، شما ارز دیجیتال خود را می‌فروشید و به‌راحتی نقد می‌کنید. یکی از مزایای این روش این است که به دانش خاصی نیاز

ندارد و به کمک یک تحلیلگر می‌توانید این سرمایه‌گذاری را انجام دهید؛ همچنین وقت کمی از شما برای یک بار تحلیل و خرید صرف می‌شود و ریسک و سود معقولی هم دارد.

۲. تریدینگ (Trading)

در معنای لغوی، ترید (Trade) یعنی مبادله، و در مفهوم کلی به هر عملی که منجر به شکل گیری یک تجارت می‌شود ترید می‌گویند. در ایران اما ترید کردن یک اصطلاح رایج برای معامله و خرید و فروش ارز دیجیتال است که در بازارهای مالی دیگر کاربرد ندارد. به مفهوم دیگر ترید کردن یک روش سرمایه‌گذاری کوتاه مدت در بازار ارز دیجیتال است که اساس کار آن دادوستد بر اساس تحلیل نموداری است که آخرین وضعیت هر سکه یا کوین را در بازار نشان می‌دهد و نیازمند مشارکت فعال معامله‌گر یا تریدر (Trader) است. 

این یکی از تخصصی‌ترین روش‌های کسب درآمد از ارزهای دیجیتال است. برای این کار باید علاوه‌بر دانش کافی، زمان کافی نیز برای مانیتور کردن و بررسی چارت‌های قیمتی، به‌صورت مداوم و روزانه، داشته باشید. این روش کسب درآمد از ارزهای دیجیتال یک مزیّت بزرگ دارد:

با توجه به پُرنوَسان‌بودن بازار ارزهای دیجیتال امکان حرکات بزرگ قیمتی در طول روز وجود دارد؛ به‌صورتی که ممکن است شما بتوانید با خرید یک ارز دیجیتال در کمتر از یک ساعت سود بزرگی کسب کنید و به همان میزان ممکن است با ضررهای بزرگی نیز روبه‌رو شوید. آموزش این حرفه زمانبر است و بدون اموری مانند آموزش و رعایت اصول معامله‌گری و خرید و مدیریت ریسک و سرمایه‌گذاری، قطعاً با شکست و ضررهای بزرگی روبه‌رو خواهید شد.

۳. استخراج (Mining)

استخراج یا ماینینگ ارز دیجیتال به فرایند تایید تراکنش‌ها در شبکه می‌گویند که با تولید سکه‌ی جدید همراه است؛ این عمل با CPU، کارت گرافیک یا ای‌سیک انجام می‌شود. اصطلاح «استخراج ارز دیجیتال» کمی گمراه‌کننده است؛ زیرا شما صرفاً ارزهای دیجیتال را پیدا نمی‌کنید و در طی این فرآیند به تامین امنیّت شبکه‌ی بلاک‌چین نیز کمک می‌کنید؛ ماینری که موفق به پردازش بلاک شود، پاداشی از شبکه تحت عنوان پاداش بلاک (Block Reward) و همچنین کارمزدهای مربوط به تراکنش‌های بلاک را از آنِ خود می‌کند. شیوه‌ی کار ارزهای دیجیتالی که شبکه‌ی آن‌ها مبتنی‌بر استخراج است، ایجاد انگیزه‌ی اقتصادی کافی برای ماینرهاست تا بتوانند در فرایند منظور، سهم خود را از تایید تراکنش‌ها دریافت کنند. نکته‌ی مثبت استخراج این است که تا زمانی‌که سخت‌افزارِ محاسباتیِ قدرتمند و متصل به اینترنت داشته باشید، می‌توانید در هر زمان و مکانی استخراج را انجام دهید و ریسک چندانی ندارد؛ البته باتوجه‌به هزینه‌های اولیه، هزینه‌ی برق مصرفی و میزان سختی شبکه و مواردی از این قبیل باید محاسبه کرد که آیا مقرون به صرفه هست یا خیر. از جمله معایب این روش میزان گرما، صدای تولیدی این دستگاه‌ها، مصرف برق بالا و جزئیات نگهداری دستگاه‌هاست.

۴. استیکینگ (Staking)

استیک کردن ارزهای دیجیتال (staking) به این معناست که شما  رمزارزتان را برای تایید تراکنش و پشتیبانی از شبکه به حالت سپرده‌گذاری درمی‌آورید و در ازای نگهداری  رمزارز و تقویت شبکه، پاداش دریافت می‌کنید.

برای انجام استیکینگ دو راه وجود دارد: راه اول، نگهداری ارز دیجیتال در کیف‌پول است؛ برای مثال شما می‌توانید یک رمز ارز را در تراست والت خود نگه دارید و در ازای آن سود دریافت کنید. به این روش استیکینگ سرد هم گفته می‌شود. راه دوم، انجام این کار ازطریق یک صرافی ارزدیجیتال است؛ یعنی شما می‌توانید با خرید ارز دیجیتال کاردانو و نگهداری آن در صرافی بایننس، سود دریافت کنید. این روش به دو صورت Locked و Flexible قابل انجام است. میزان سودی که از استیکینگ به دست می‌آید، به شرایط و طول مدت زمان نگهداری وابسته است. می‌توان گفت استیکرها نیز مانند ماینرها در ازای کاری که انجام می‌دهند، سود یا پاداش دریافت می‌کنند. این سیستم به‌نوعی مشابه سیستم سپرده‌گذاری بانکی عمل می‌کند.

شما می‌توانید با استکینگ ارزهای دیجیتال، درآمدی مازاد برای خود ایجاد کنید. علاوه‌بر این با افزایش ارزش  رمزارزی که استیکینگ روی آن انجام می‌شود، سود دریافتی شما هم به‌مراتب بیش‌تر خواهد شد. البته باید به این نکته توجه داشته باشید که همه‌ی ارزهای دیجیتال از قابلیّت استکینگ پشتیبانی نمی‌کنند.

استکینگ یکی از راه‌های آسان برای کسب سود از بازار ارزهای دیجیتال است اما امکان ضرردهی در آن نیز وجود دارد. برای جلوگیری از این امر  به‌ عنوان یک تریدر فعال می‌بایست با اصول و فنون مدیریت ریسک آشنایی کافی داشته باشید.

۵. مزارع کشت (Yield Farming)

ییلد فارمینگ (Yield Farming) روشی دیگر برای کسب درآمد از ارز دیجیتال است، بیش‌تر به‌وسیله‌ی خود آن‌هاست. به تعبیری، ییلد فارمینگ در موازات استیکینگ است. با وجود این، پیچیدگی‌های بسیاری در پس‌زمینه‌ی آن در جریان است. این فرایند شامل وام‌دهیِ (لندینگ/ Lending) ارزهای دیجیتال با قراردادهای هوشمند است. گفتنی است اسمارت کانترکت‌ها یا قراردادهای هوشمند، برنامه‌های کامپیوتری ویژه است و فردی که به روش نام‌برده درآمد کسب می‌کند، ییلد فارمر لقب می‌گیرد.

در ییلد فارمینگ با وام‌دادنِ رمزارزها می‌توانید از گرفتن کارمزد در قالب ارز دیجیتال، به درآمد برسید. به نظر، این راهکاری بسیار ساده است و هر تریدی می‌تواند بعد از خرید بیت‌کوین و اتریوم یا دیگر کوین‌ها، با وام‌دهی، دارایی خود را افزایش دهد؛ اما واقعیت چیز دیگری است. یک ییلد فارمر مجبور به پیروی از استراتژی‌های پیچیده‌ای است. آن‌ها با هدف افزایش سودآوری، به‌طور مستمر دارایی دیجیتال خود را بین پلتفرم‌های مخصوصِ ارائه‌ی وام جابه‌جا می‌کنند. عملکرد آن‌ها درباره‌ی بهترین استراتژی ییلد فارمینگ، مرموز و مخفیانه است؛ زیرا یادگیری، پیروی و پیاده‌سازیِ یک راهکار مشخص توسط تعداد بیش‌تری از تریدرها، بهره‌وری آن را کاهش خواهد داد. به همین دلیل بعد از یادگیریِ یک روش جدید، نباید آن را علنی کنید؛ ییلد فارمینگ روشی رقابتی در سیستم مالی غیرمتمرکز (دیفای) است. در اینجا خریداران و فروشندگان ارز دیجیتال به کشاورزانی تشبیه شده‌اند که باید برای  کشت بهترین محصول به رقابت با یکدیگر بپردازند.

۶. آربیتراژ (Arbitrage)

آربیتراژ یا کسب سود از اختلاف قیمت بین صرافی‌ها، یکی دیگر از روش‌های کسب درآمد از ارزهای دیجیتال، استفاده از اختلاف قیمت بین صرافی‌هاست. صرافی‌های ارز دیجیتال، پلتفرم‌های آنلاینی هستند که به شما اجازه می‌دهند برای معاملات ارزهای دیجیتال، داخل آن‌ها حساب باز کنید. هنگام معامله متوجه خواهید شد گاهی قیمت در صرافی‌های مختلف با هم متفاوت است. با دنبال‌کردن و پیدا کردن این اختلاف قیمت‌ها، می‌توانید سود کسب کنید؛ برای مثال می‌توانید در یک صرافی، توکنی را با قیمت پایین بخرید و در صرافی دیگری با قیمت بالاتری بفروشید. با این روش نسبت‌به زمانی که در یک صرافی، دارایی داشته باشید و تا بالارفتن ارزش آن صبر کنید (هودل کرد)، سود بیش‌تری کسب خواهید کرد. لازم است بیان شود که ریسک این روش بسیار است و در مبحث صرافی‌ها به جزئیات آن اشاره خواهد شد.

۷. توکن‌های غیر مثلی (NFT)

درست زمانی که تصور می‌کنیم تب و تاب حوزه توکن غیر مثلی فروکش کرده و آن‌ها دیگر همانند قبل داغ و جذاب نخواهند شد، ابعاد جدیدی از کاربردهای ان اف تی مشخص می‌شود و پروژه‌ای جدید با ایده‌ای متفاوت ظهور می‌کند. هر کدام از این پروژه‌ها، شیوه‌ای متفاوت برای درآمدزایی و کسب درآمد از ارزهای دیجیتال پیش روی ما قرار می‌دهند.

اولین و متداول‌ترین روش، ساخت یک مجموعه ان اف تی و فروش مستقیم آن است. این روزها می‌بینیم تصاویر سلفی یک نوجوان 18 ساله یا عکس‌های میمون‌های خسته به قیمت‌های میلیون دلاری خرید و فروش می‌شوند! اگر شما هم می‌خواهید این روش کسب درآمد از ارزهای دیجیتال را امتحان کنید، بد نیست به اوپن سی، بزرگترین بازارچه NFT دنیا، مراجعه کنید.

۸. بازی‌های بلاکچینی (Blockchain Games)

یکی از جذاب‌ترین راه‌های درآمدزایی و دریافت ارز دیجیتال رایگان، انجام بازی های بلاک چینی است. امروزه بیش از ۲۰۰ بازی کریپتویی وجود دارد که با جذب کاربران بیشتر، به افزایش پذیرش این حوزه کمک شایانی کرده‌اند. البته این بازی‌ها مفهوم جدیدی نیستند، اما به لطف اکسی اینفینیتی (Axie Infinity) اخیرا محبوبیت زیادی یافته‌اند. این بازی‌ها از انواع کارتی و جنگی تا بازی‌های بامزه مانند رشد و پروش موجودات را شامل می‌شوند. اکسی اینفینیتی یک بازی بلاک چین است که از سری بازی‌های موفق پوکمون الهام گرفته شده است که در آن بازیکنان می‌توانند از طریق جنبه‌های مختلف گیم‌پلی توکن کسب کنند.

۹. متاورس (Metaverse)

متاورس یکی از جذاب‌ترین حوزه‌های کریپتو است؛ ادغام هر صنعت، حوزه یا زمینه‌ای با ارز دیجیتال می‌تواند مزایا و کاربردهای خاص خود را داشته باشد، اما واقعیت مجازی و واقعیت افزوده (AR) از همه جذاب‌تر به نظر می‌رسند. با فعالیت در نسل جدید جهان‌های مجازی تعاملی تحت عنوان متاورس‌ها، علاوه بر سرگرمی، قادر به کسب درآمد در قالب ارز دیجیتال نیز خواهید بود. روش‌های متعددی برای کسب درآمد از متاورس وجود دارد که خرید و فروش زمین یکی از معروف‌ترین‌ آن‌هاست. اگر یک پروژه قوی و دارای پتانسیل بالا بیابید و در زمان مناسب در بخشی از آن اقدام به خرید تکه‌ای زمین کنید، احتمالا قادر به چند برابر کردن سرمایه‌ی اولیه خود خواهید بود.

۱۰. سرویس ارجاع (Referral)

در برخی از صرافی‌های ارز دیجیتال ایرانی مانند زرین دکس، کاربران می‌توانند پس از ثبت‌نام و ورود به پنل کاربری خود، از مزایای ریفرال و طرح دعوت از دوستان برای کسب درآمد ثابت استفاده کنند. در طرح ریفرال زرین دکس، با معرفی دوستانتان هر بار که معامله می‌کنند تا ۳۰ درصد از کارمزد آن‌ها به شما تعلق می‌گیرد، برای این کار کافیست لینک دعوت را با کارمزد دلخواه خود بسازید. همچنین می‌توانید لینک معرفی زرین‌دکس به دوستان و اطرافیان خود را در وبسایت یا شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید تا برای هر معامله‌ی کاربری که دعوت کرده‌اید تا ۳۰٪ از کارمزد وی به شما تعلق می‌گیرد. برای شروع کسب درآمد و اطلاع از سایر جزییات طرح ریفرال زرین دکس، می‌توانید از طریق ورود به لینک زیر اقدام نمایید: کسب درآمد با ارز دیجیتال

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *