انواع ارز دیجیتال کدام‌اند؟ و این ارزها چه ویژگی هایی دارند؟


ارزهای دیجیتال ویژگی‌ها و کاربردهای متفاوتی نسبت به یکدیگر دارد. از این رو استفاده از هرکدام از این نوع ارزها سبب تسهیل در انجام معاملات مختلف شده است. با توجه به این تفاوت کارایی، تقسیم بندی متفاوتی برای ارزهای دیجیتال ارائه شده است. در ادامه دسته بندی مختلف ارزهای دیجیتال و کارایی هریک از آن‌ها بررسی می‌شود. قبل از این‌که با انواع ارز دیجیتال آشنا شویم، بهتر است با ماهیت کلی آن‌ها آشنا شویم و بدانیم که این ارزها چه هستند و اساس کار آن‌ها چیست. در ادامه با ما همراه باشید.

ارز دیجیتال چیست؟

ارز دیجیتال یک دارایی مجازی است که به صورت مجازی ذخیره می شود و به صورت مجازی هم معامله و جابه‌جا می گردد. با توجه به این که ارزهای دیجیتال پدیده‌ای نسبتا نوظهور محسوب می  شوند، در جوامع مختلف تعاریف متنوعی دارند و با عناوین مختلفی از آن‌ها یاد می شود، مانند؛ ارز دیجیتال، رمزارز، رمز پول، ارزهای رمزپایه و غیره. تبادلات ارزهای دیجیتال از طریق کیف پول رمزنگاری شده که بر روی تلفن همراه و کامپیوتر قابل نصب است انجام می‌شود. البته برخی از این کیف‌پول‌ها از لحاظ شکل ظاهری شبیه حافظه های فلش نیز ساخته می شوند، که به آن‌ها کیف پول سخت افزاری گفته می شود.

ماهیت کلی ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز است، بدین معنا که تحت نظارت و کنترل هیچ نهاد یا سازمانی نیستند و فعالیت آن‌ها به صورت مستقل انجام می شود. شکل‌گیری ارزهای دیجیتال ریشه در رفع دو مشکل اساسی پرداخت‌های الکترونیک داشت؛ عدم تمایل افراد به ورود شخص سومی در دادوستدهای مالی با فرد دیگر و عامل مهم دیگر خرج مضاعف پول، یا به عبارت دیگر خرج کردن یک واحد پول مشخص برای دو مقصد بود. ارزهای دیجیتال پول نقد یا اسکناس نیستند و تحت نظارت هیچ مرجع و مرکزی مدیریت نمی شوند. در واقع، ارز دیجیتال یک نمایش دیجیتالی از “ارزش” است که بر روی یک بلاک چین با استفاده از روش رمزنگاری ساخته شده است.

انواع رمزارز

انواع ارز دیجیتال کدامند؟
معرفی انواع ارز دیجیتال

پول‌ دیجیتال

پول‌ دیجیتال را می‌توان ذخیره و سرمایه گذاری کرد. همچنین قابلیت انتقال ارزش، خرید و فروش و… را دارد و مانند پول‌های واقعی عمل می‌کند. مزیت این نوع پول‌ها نسبت به پول‌های واقعی در بی نیازی به جابه‌جایی به دلیل نداشتن ماهیت فیزیکی، راحتی در انجام معاملات به دلیل حذف واسطه، مصونیت تورمی و کاهش ارزشی و امنیت بسیار بالای آن‌هاست که سبب برتری این نوع ارزها نسبت به سایر ارزهای موجود در دنیای واقعی شده است.

مهم‌ترین پول دیجیتالی بیت کوین است که در سال ۲۰۰۸ شخص یا گروهی به نام مستعار ساتوشی ناکاموتو آن را معرفی کرد و در سال ۲۰۰۹ در بازار عرضه شد. از سال ۲۰۱۸ نیز افراد بسیاری به آن توجه نشان دادند و بیش‌ترین مقدار سرمایه در بازار ارز دیجیتال را به خود اختصاص داده است.

از جمله ارزهای دیجیتالی دیگر که در دسته بندی پول‌های دیجیتال قرار می گیرد، می توان به لایت کوین (LTC)، ورت کوین (VTC)، دوج کوین (DOGE) و نانو (NANO) اشاره کرد که در بستر شبکه‌ی بلاک چین به صورت غیرمتمرکز فعالیت می‌کنند.

همه‌ی ارزهای یادشده رمزپایه هستند و امنیت بسیار بالایی در مقابل هک شدن دارند. غالبا از شبکه‌ی انتقال همتابه همتا و یا شبکه‌ی بلاک چین استفاده می‌کنند و هویت افراد در این نوع تراکنش‌ها ناشناس است. 

انواع پول دیجیتال

از سوی دیگر پول دیجیتال، خود به دو دسته تقسیم می‌شود که عبارت است از :

ارز دیجیتال ثابت (StableCoin)

این نوع ارزها پشتوانه دارد. این پشتوانه می تواند هر نوع دارایی را شامل شود. مانند طلا، ارزهای فیزیکی یا هر دارایی مالی که بتوان روی آن قیمت گذاری انجام داد. همچنین از نوسانات قیمتی در امان است. درنتیجه نسبت به ارزهای کاغذی موجود در بازار برتری دارد. مهم ‌ترین و شناخته شده ‌ترین ارز دیجیتالی ثابت تتر (USDT) است.

ارز دیجیتال امن یا حریم خصوصی محور (Privacy Coin)

از مهم ‌ترین ویژگی‌های این نوع ارزها ناشناس بودن هویت دو طرف معامله است. به این معنا که در هنگام انجام معامله هویت افراد کاملا نامشخص است و برای پیگیری و شناسایی کاربرانی که معاملات را انجام داده اند، هیچ راهی وجود ندارد. از جمله ویژگی‌ها یا در واقع مزیت‌های ارزهای حریم خصوصی این است که مشمول مالیات نمی‌شود. به ویژه برای انجام معاملات با حجم بالای انتقال وجه بسیار به صرفه است.

از مهم ‌ترین ارزهای دیجیتال امن می توان به مونرو (XMR)، زی کش (Zcash)، نوکوین (Nav Coin)، فور (PHR) و زن کش (ZEN) اشاره کرد. همه‌ی این ارزها برپایه‌ی بلاک چین است و هر کدام در بازار ارز دیجیتال، کارایی و ویژگی خاص خود را دارد.

ارز دیجیتال پلتفرمی

پلتفرم‌ها دسته‌ی دوم ارزهای دیجیتال هستند که همانند پول‌های دیجیتال برپایه‌ی شبکه‌ی بلاک چین هستند نوعی قرارداد هوشمند به شمار می روند. این ارزهای دیجیتالی رمزپایه ای، نرم افزارهایی هستند که توانایی انجام فعالیت‌های مختلف را در بستر شبکه‌ی بلاک چین به کاربران می دهند. 

پلتفرم‌ها مزایای بسیاری دارند که از جمله‌ی آن‌ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

حذف واسطه‌ها از معاملات.

کاهش هزینه‌ی انجام معاملات به سبب حذف واسطه‌ها.

امنیت بالای معاملات به دلیل استفاده از کدهای دیجیتالی بسیار پیچیده ای که در این قراردادهای هوشمند استفاده می‌شود.

فراهم کردن امکان ایجاد اپ‌های غیرمتمرکز (DApps) مانند «ICO»ها با استفاده از این پلتفرم‌ها.

انواع ارز دیجیتال پلتفرمی

اولین و مهم ‌ترین پلتفرم ایجاد شده در بازار ارزهای دیجیتال اتریوم است که در ادامه به تعریف این پلتفرم و ویژگی‌های آن پرداخته می‌شود.

اتریوم (ETH)

نسل دوم ارزهای دیجیتال را رمزارز اتریوم تشکیل می دهد که بعد از بیت کوین به بازار معرفی و با استقبال بالایی نیز روبه رو شد. اتریوم نوعی ارز دیجیتالی رمزپایه است که در بستر شبکه‌ی 

بلاک چین فعالیت می‌کند. این ارز به کاربران این امکان را می دهد تا همه‌ی قراردادها را به صورت دیجیتالی و در قالب قراردادهای هوشمند، به کمک شبکه‌ی بلاک چین انجام دهند.

بر این اساس می توان گفت اتریوم قبل از اینکه یک ارز دیجیتال باشد، یک نرم افزار قابل برنامه ریزی غیر متمرکز با لقب کامپیوتر جهانی است که در بستر شبکه‌ی بلاک چین فعالیت می‌کند و امکان ایجاد قراردادهای هوشمند را به کاربران می دهد. این قراردادها علاوه بر انتقال پول، توانایی انتقال سایر دارایی‌های مالی را به صورت غیرمتمرکز و بدون نیاز به واسطه ممکن می‌کند.

پلتفرم‌های مهم و کاربردی دیگری نیز وجود دارد که همگی بعد از اتریوم وارد بازار شدند و امکانات متفاوتی را به کاربران ارائه می دهند. از جمله‌ی آن‌ها می توان از نئو (NEO)، کاردانو (ADA)، ای‌او‌اس (EOS) نام برد.

ارز دیجیتال مالی

ارزهای دیجیتال مالی، بخش بسیار بزرگی از ارزهای دیجیتالی را تشکیل می دهند که به صورت پلتفرم و یا ارزهای مختلف وجود دارند. هدف از ایجاد این نوع ارزها انجام انواع فعالیت‌های مالی به صورت دیجیتالی با حذف واسطه‌ها و کم‌ترین هزینه‌ی ممکن است. ارزهای دیجیتال مالی انواع مختلفی دارند که هرکدام از آن‌ها خدمات خاصی را به کاربران خود ارائه می دهند و با ارائه‌ی این امکانات سبب تسهیل در انجام فعالیت‌های مالی کاربران می‌شوند. 

انواع ارز دیجیتال مالی

این ارزها به شش دسته‌ی مهم دسته بندی می‌شود که عبارت است از :

ارزهای دیجیتالی پرداخت

ارزهای دیجیتالی پرداخت در واقع پلتفرم‌هایی هستند که هدف از ایجاد آن‌ها انجام معاملات و تراکنش‌ها به صورت آنلاین و غیرمتمرکز است. با انجام پرداخت‌ها با این پلتفرم‌ها و از طریق کیف پول‌های آن‌ها، همه‌ی واسطه‌های موجود در بین دو طرف انجام معاملات از بین می رود و هزینه‌ی انجام آن‌ها به حداقل می رسد.

مهم ‌ترین پلتفرم‌های پرداخت عبارت‌اند از:

اومیسگو (OMG)، ریپل (XRP)، استلار لومنز (XLM) و ریکوئست نتورک (REQ) که هرکدام ویژگی‌های خاص خود را دارد و در پرداخت‌های مختلفی استفاده می‌شود.

ارز دیجیتالی صرافی‌

ارزهای دیجیتالی صرافی رایج ‌ترین ابزار برای خرید و فروش ارزهای دیجیتالی است. در واقع پلتفرم‌هایی است که به صورت آنلاین در بستر بلاک چین فعالیت می‌کند و وظیفه‌ی خرید و فروش رمزارزهای مختلف را بر عهده دارد. این نوع پلتفرم‌ها در سه دسته‌ی ارزهای دیجیتالی صرافی‌های متمرکز، غیرمتمرکز و هیبرید تقسیم بندی می‌شود که هرکدام از آن‌ها مزایا و معایب خاص خود را دارد.

ارز دیجیتال سرمایه گذاری

این نوع ارزها نیز در بستر بلاک چین و به صورت غیرمتمرکز فعالیت می‌کنند و هدف از ایجاد آن‌ها تسهیل و کاهش هزینه در انجام معاملات سرمایه گذاری از طریق حذف واسطه‌ها و همچنین بالا بردن امنیت ارزهای دیجیتال در این نوع معاملات است. مهم ‌ترین آن‌ها پالی مث (POLY)، اکونومی (ICN)، کریپتو ۲۰ (C۲۰) است.

ارز دیجیتال قرض و وام دهی

از دیگر انواع ارز دیجیتال می‌توان به ارزهای استقراض اشاره نمود. این نوع ارزها، اعطای وام بدون واسطه و به صورت غیرمتمرکز در بستر بلاک چین را ممکن می‌کنند. مهم ‌ترین آن‌ها عبارت است از : لند (LEND)، ریپیو کردیت نتورک (RCN).

ارز دیجیتال جذب سرمایه

پلتفرم‌هایی است که جذب سرمایه و پول را با استفاده از شبکه‌ی بلاک چین به صورت غیرمتمرکز ممکن می‌کند. مهم ‌ترین این نوع ارزها کیک آی سی او (KICK) است.

ارزهای دیجیتالی بیمه

این نوع ارز، امکان بیمه کردن را به وسیله‌ی قراردادهای هوشمند و به صورت غیرحضوری در شبکه‌ی بلاک چین فراهم می‌کند. بایت بال (GBYTE) مهم ‌ترین ارز دیجیتالی بیمه است که قراردادهای هوشمند بیمه در بستر بلاک چین را ارائه می دهد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *