ربات معامله گر (ربات تریدر) چیست و چگونه کار می‌کند؟

ربات معامله گر

ربات معامله گر


در بازار ارزهای دیجیتال، هر روز با شگفتی‌های بیش‌تری مواجه می‌شویم که ربات معامله‌گر (Trader Bot) یکی از آن‌هاست. البته این ربات‌ها را نمی‌توان به عنوان عضو تازه‌وارد دنیای رمزارزها تلقی نمود، به این دلیل که در گذشته نیز در بازار فارکس و بورس کاربرد داشتند. اما با توجه به این که تا به امروز استفاده از این ربات‌ها آن‌چنان که انتظار می‌رفت همه‌گیر نشده، می‌توان لقب ابزارهای نوظهور معامله را به آن‌ها اختصاص داد. در این مطلب قصد داریم ربات های معامله گر را از زوایای مختلف بررسی کنیم و با نحوه‌ی کار آن‌ها آشنا شویم.

فهرست مطالب

ارزهای دیجیتال دارایی های بی‌ثبات و پرنوسان هستند و برخلاف بازارهای سنتی، معاملات ارزهای دیجیتال به ساعات خاصی محدود نمی‌شود. بر همین اساس ممکن است فرد معامله‌گر نتواند در تغییرات لحظه‌ای قیمت ارزهای دیجیتال واکنش درستی ارائه دهد. بنابراین، ربات معامله گر یا ربات ترید ارز دیجیتال، می‌تواند انتخاب خوبی برای کمک به یک واکنش دقیق و سریع در تبادل توکن‌ها باشد.

این ربات ها مدتی است که وارد بازار ارزهای دیجیتال شده‌اند و معامله گران این بازار با استفاده از ربات های ارز دیجیتال، می‌توانند با سود بیشتری معامله کنند. به صورت کلی ربات ها مجموعه‌ای از نرم افزارها هستند که به عنوان دستیار هوشمند در زمینه‌های مختلف به انسان کمک می‌کنند. در این ربات‌ها در سایر بازارها به عنوان دستیار معاملات نیز استفاده می‌شوند.

ربات تریدر یا ربات معامله گر چیست؟

ربات‌های تحلیل‌گر، بهترین نرم‌افزارهای هوشمند‌سازی معاملات به شمار می‌روند.

ربات معامله‌گر (Trading Robot) یک ابزار نرم افزاری است که به شما کمک می‌کند تا معاملات خود را بدون دردسر، و به صورت کاملا دستی انجام دهید. بسیاری از معامله‌گران ربات‌های معامله‌گر را ابزاری می‌دانند که می‌تواند آن‌ها را ثروتمند سازند. برای این که بدانید ربات‌های معامله‌گر می‌توانند ایده‌ی خوبی برای ثروتمند شدن باشند، باید با نحوه‌ی کار آن‌ها آشنا شوید. 

ربات تریدر برنامه‌ای است که معامله‌گران باید آن را به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که ربات بتواند ارزها یا دارایی‌ها را به صورت خودکار و بدون نیاز به حضور فیزیکی معامله‌گر به خرید و فروش بگذارد. برنامه هایی که یک ربات معامله گر تولید می کنند از الگوریتم های برنامه ریزی شده برای تعیین روند بازار و تعیین زمان شروع عملیات استفاده می کنند.

با کمک این دستیار معاملاتی، معامله گران می توانند به راحتی و در هر زمانی از فرصت های خرید و فروش مطلع شوند و سود کلانی از تبادل رمزارزها به دست آورند. البته داشتن ربات معامله گر به معنای سوددهی مطلق نیست. برای داشتن یک ربات معامله گر موفق باید عوامل و عناصر بسیاری را در نظر گرفت. برای آشنایی بهتر با روند کار این ابزار معاملاتی ابتدا باید بدانیم ربات معامله گر چگونه داده های لحظه‌ای قیمت ارزهای دیجیتال را دریافت و پردازش می‌کند. بنابراین در وهله‌ی اول نیاز است بدانید  API چیست و چه نقشی در برنامه‌ریزی معاملات ارزهای دیجیتال توسط ربات‌ها ایفا می‌کند.

API چیست و در معامله با ربات‌ها چه نقشی دارد؟

برای استفاده از ربات باید بین ربات و صرافی که با آن کار می‌کنید یک ارتباط برقرار کنید. در اکثر ربات ها برای این اتصال باید کلید API را از صرافی بگیرید و به ربات بدهید تا بتواند به حساب شما دسترسی پیدا کند. پس از آن، این امکان برای ربات وجود دارد که زمان خرید یا زمان فروش ارز مورد نظر شما را تعیین کند.

API مخفف Application Programming Interface است که در لغت به معنای «رابط برنامه نویسی» است. در واقع API یک نرم افزار ارتباطی برای دریافت و ارسال اطلاعات است. به عنوان مثال، یک معامله گر ربات، سفارش خرید بیت کوین در مبادله را از طریق API ثبت می کند و زمانی که بیت کوین به قیمت مشخصی رسید، سفارش فروش را ثبت می کند. به طور خلاصه، API رابط بین ربات معاملاتی و صرافی شما خواهد بود.

یک ربات معامله گر چگونه بهترین زمان معامله را تشخیص می‌دهد؟

همان‌طور که به آن اشاره کردیم API به عنوان رابطی برای دریافت و ارسال اطلاعات است که سیگنال نمودار را دنبال کرده و آن را در اختیار ربات می‌گذارد. تولید سیگنال برای ربات به معنای پیش بینی حرکت بازار است. در این مرحله یک ربات معامله گر داده های بازار را بر اساس اطلاعات موجود و الگوریتم های تعریف شده بررسی می کند و سیگنال هایی برای خرید یا فروش تولید می کند.

برخی از ربات‌ها توانایی ترکیب مجموعه‌ای از شاخص‌ها را برای تولید سیگنال فروش بر اساس شاخص‌های دریافتی دارند. تجربه نشان داده است که این روش ریسک زیادی دارد، بنابراین در این مورد خاص از استفاده از ربات‌هایی که تنها به این منظور ساخته شده‌اند توصیه نمی‌شود. در این مرحله پس از تعیین سیگنال، بر اساس برنامه‌ریزی‌های از پیش تعریف شده، ربات معامله گر اقدام به خرید یا فروش ارز دیجیتال موردنظر کاربر می کند.

انواع ربات های معامله گر ارز دیجیتال

تنوع بی‌شماری از ربات های معاملاتی وجود دارد که می توان از آن‌ها برای تجارت ارز دیجیتال استفاده کرد. برخی از رایج‌ترین ربات های معاملاتی عبارت‌اند از:

ربات آربیتراژ

یکی از معروف ترین ربات‌های معامله‌گر، ربات آربیتراژ است. این ربات قیمت ها را در صرافی های مختلف بررسی می کند و بر اساس تغییرات معامله می کند. با توجه به اینکه نوسانات قیمت در صرافی های ارز دیجیتال می تواند زیاد باشد ربات آربیتراژ یکی از محبوب ترین ربات ها در بین معامله گران ارز دیجیتال به شمار می‌رود.

ربات های تحلیل‌گر یا ربات تکنیکال

ربات های تحلیل تکنیکال از محبوب ترین و پرکاربردترین ربات های بازار و بهترین ابزار معامله گران محافظه کار هستند. این ربات ها از شاخص ها و سیگنال ها برای پیش بینی تغییرات قیمت در آینده و کسب سود استفاده می کنند.

بعضی از ربات‌ها تنها برای تحلیل بازار رمزارها طراحی شده‌اند.

ربات های معاملاتی بر اساس روند بازار

همان‌طور که از اسم‌شان پیداست، این ربات‌ها ابزار خوبی برای بررسی روند بازار ارزهای دیجیتال به شمار می‌روند. این نوع ربات ها قبل از اجرای سفارش خرید یا فروش، قیمت یک دارایی خاص را در نظر می گیرند. اگر روند بازار، نشان دهنده افزایش قیمت باشد، ربات موقعیت خرید را باز می کند و به همین ترتیب، زمانی که کاهش قیمت را نشان می دهد، ربات موقعیت فروش را باز می‌کند.

ربات وام دهنده

 این ربات به معامله گران ارز دیجیتال این امکان را می دهد که ارز دیجیتال خود را به معامله گران دیگر وام بدهند و پس از مدت زمان مشخصی سود دریافت کنند.

ربات ترند

نوع دیگری از ربات ارز دیجیتال، ربات ترند (Trend) است. این ربات با مشاهده رشد قیمت یک ارز خاص، سفارش خرید آن ارز را باز می کند.

ربات الگوریتمی

ربات های الگوریتمی در واقع برنامه های کد محور هستند که می توانند سیگنال های خرید و فروش را در بازار تولید و اجرا کنند. اجزای اصلی این ربات ها شامل قوانینی است که زمان خرید یا فروش را مشخص می کند. این ربات ها دارای شاخص های مختلفی مانند زمان بسته شدن، تعیین اندازه سفارش و تخصیص پورتفولیو هستند.

آیا استفاده از ربات های معامله گر سودآور است؟

همانطور که گفته شد، ربات های معامله گر به تنهایی سودآور نیستند. موفقیت یک ربات معامله گر به عوامل مختلفی بستگی دارد:

  • دقت در برنامه نویسی نرم افزار (ربات ها، API ها و …) بسیار مهم است. اگر در برنامه نویسی شما نقصی وجود داشته باشد، نتایج زیان‌باری به همراه خواهد داشت.

  • ربات بر اساس استراتژی تعریف شده برای آن معامله می کند. بنابراین موفقیت یک ربات ارتباط مستقیمی با استراتژی صحیح معاملاتی آن دارد. به زبان ساده‌تر، یک ربات معامله گر موفق، رباتی است که یک استراتژی درست و دقیق برای آن ارائه شده باشد.
  • بررسی بازار بسیار مهم است. اگر در بازار افزایش و کاهش سریعی وجود داشته باشد یا اصطلاحا کم عمق باشد، حتی اگر استراتژی صحیح را دنبال شود، احتمال ضرر در معامله افزایش پیدا خواهد کرد.

در انتخاب ربات معامله گر ارز دیجیتال به چه نکاتی باید توجه کرد؟

۱. امنیت بالای استفاده از ربات های ارز دیجیتال را در نظر داشته باشید.در برخی موارد ربات‌ها طعمه‌ی آسانی برای کلاهبرداران هستند. بسیاری از ربات ها غیررایگان هستند و به نسخه‌ی رایگان آن‌ها به صورت دمو در اختیار افراد قرار داده می‌شود. نکته‌‌ی حائز اهمیت این است که اغلب موارد دموی ارائه شده با نسخه‌ی اصلی متفاوت است. بنابراین افراد با خرید نسخه‌ی کامل ربات معامله‌گر، با مشکلات امنیتی مواجه می‌شوند.

۲. درباره سازندگان و تجربه آن‌ها در بازار ارزهای دیجیتال تحقیق کنید. قبل از انتخاب ربات معامله گر بررسی کنید که آیا متخصصان، الگوریتم های آن ربات را شناسایی و تایید کرده‌اند یا نه. اگر استراتژی های اشتباهی برای نرم افزار تنظیم شود، سرمایه شما در معرض خطر قرار خواهد گرفت.

۳. در مورد روش کدگذاری رباتی که قصد خرید آن را دارید تحقیق کنید. اگر برنامه نویسی ربات دقیق و صحیح نباشد، مشکلات اساسی ایجاد می کند.

۴. ربات ارز دیجیتال باید بتواند استراتژی را برای شرایط مختلف بازار تعیین کند. ربات معامله گر شما باید فرآیند کار را به طور دقیق و واضح به شما نشان دهد. کاربر باید از فعالیت های نرم افزار آگاهی کامل داشته باشد و از تمام مراحل مطلع باشد.

۵. بازگشت سرمایه یک عنصر مهم در انتخاب ربات است. شما برای کسب سود بیش‌تر از معاملات ارزهای دیجیتال پرداخت می کنید. بنابراین حتما به میزان کارایی و مزایایی که استفاده از ربات برای شما خواهد داشت توجه کنید.

ربات معامله گر ارز دیجیتال
 

۶. به رابط ربات معامله گر ارز دیجیتال خود توجه کنید. رابط کاربری باید به گونه ای باشد که بتوانید با آن ارتباط برقرار کنید. اگر استفاده از ربات برای شما سخت است، ممکن است قادر نباشید آن‌طور که باید از ربات خود استفاده‌ی مفیدی داشته باشید.

۷. برخی از ربات های معامله گر به صورت رایگان در اینترنت در دسترس شما هستند و برخی از آن‌ها بسته به انتظار معامله گر از آن‌ها، می توانند هزینه‌ی هنگفتی داشته باشند. میزان کارایی، سطح تحلیل و تعداد سفارشات عواملی هستند که ویژگی های یک ربات معامله گر دقیق را تعیین می‌کنند.

۸. به خاطر داشته باشید که ربات‌ها ممکن است کارایی موردانتظار را نداشته باشند و حتی در برخی معاملات زیان‌آور نیز باشند. جالب است بدانید معامله گران با تجربه برای جلوگیری از احتمال زیان و ضرر دارایی‌های خود، از ربات‌هایی استفاده می کنند که توسط برنامه نویسان معتبر و مجرب پیاده‌سازی شده باشد.

۹. سعی کنید از ربات‌هایی استفاده کنید که می‌توانند معاملات را بر اساس متغیرهای ورودی سایر معامله گران آغاز کنند. بنابراین با استفاده از این دسته از ربات‌ها، می توانید از روش معاملاتی تریدرهای حرفه‌ای و میزان کارایی شیوه‌های معاملاتی آن‌ها مطلع شد.

کلام آخر

با استفاده از ربات‌های تریدینگ می‌توانید سیستم معاملاتی خود را متحول کنید. مهم‌ترین مزیت استفاده از انواع ربات های معاملاتی این است که می توانند در کنترل تعداد زیادی از معاملات روزانه به صورت همزمان با شما فعالیت کنند و بخشی از کار شما را به عهده بگیرند. علاوه‌بر این با استفاده از یک ربات تریدر به سادگی می توان تعداد زیادی از ارزهای رمزپایه را بررسی کرد و با تجزیه و تحلیل آن‌ها چشم‌انداز درستی از روند آینده بازار پیدا کرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *