آموزش خرید اتریوم در ایران، چگونه اتریوم بخریم؟

خرید اتریوم

خرید اتریوم


اتریوم (Ethereum) پس از بیت کوین یکی از محبوب‌ترین ارزهای دیجیتال دنیا محسوب می‌شود و تقریبا تمام صرافی‌های ایرانی از آن پشتیبانی می‌کنند. برای خرید اتریوم و شروع معامله با آن، نیازی نیست یک متخصص بورس باشید. با این‌حال پیشنهاد می‌کنیم با کمی مطالعه و تحقیق قبل از تبادل اتریوم، با ماهیت کلی آن آشنا شوید. چیست و چه می‌کند و به کجا می‌رود… شناخت کافی از هر ارز دیجیتال به حفظ سرمایه‌ و دارایی شما کمک می‌کند.

فهرست سرفصل‌ها:


اتریوم چیست و چه کاربردی دارد؟

به تعریف ساده، اتریوم یک پلتفرم آزاد مبتنی بر فناوری بلاک چین است که برنامه‌ها و زیرساخت های رایانه‌ای غیرمتمرکز می‌توانند بر روی آن اجرا شوند. پلتفرم آزاد یا غیرمتمرکز بودن اتریوم به این معناست که توسط اشخاص یا بانک‌ها کنترل نمی‌شود. هر کسی می‌تواند مالک این شبکه باشد و هر کسی می تواند در کنترل آن نقش داشته باشد. به لطف ساختار توزیع شده و غیرمتمرکز اتریوم، پس از اجرای برنامه در شبکه بلاکچین اتریوم، دیگر نمی توان آن را متوقف یا دستکاری کرد، حتی توسعه‌دهنده‌ی آن.

در حقیقت اتریوم، یک پلتفرم نرم افزاری است که قراردادهای هوشمند و برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps) را پردازش می‌کند ضمن این که از هر گونه اختلال، کلاهبرداری، کنترل یا دخالت شخص ثالث نیز جلوگیری می‌کند. از اهداف شکل‌گیری اتریوم، ایجاد فضای ابری و غیرمتمرکز از محصولات دیجیتالی قابل فروش است به صورتی که هر کس با هر جغرافیایی قادر باشد آزادانه و بدون هیچ محدودیتی به سرویس‌های تسهیل‌گر خرید یا فروش محصولات دیجیتالی دسترسی داشته باشد.

وب سایت رسمی اتریوم، ارز دیجیتال خود این‌گونه توصیف می‌کند: «اتریوم یک بستر غیرمتمرکز برای اجرای قراردادهای هوشمند است. هیچ گونه امکان نقص، سانسور، تقلب یا دخالت اشخاص ثالث برای برنامه های در حال اجرا در این شبکه وجود ندارد.»

ویژگی‌های اتریوم

اتریوم یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز است

برای درک بهتر این ویژگی، شبکه‌های ارتباطی پرمخاطب، مانند تلگرام، اینستاگرام یا توییتر را در نظر بگیرید. امروزه میلیون‌ها نفر در سراسر دنیا از این کانال‌ها استفاده می‌کنند و همه با ماهیت کلی آن‌ها آشنایی دارند. همه‌ی کانال هایی که از آن‌ها نام برده شده، در دسته‌بندی پلتفرم‌های متمرکز قرار می‌گیرند،‌ به عنوان مثال شبکه‌ی اینستاگرام که متعلق به فیسبوک است، بنابراین تحت مالکیت و انحصار یک شرکت مادر (هلدینگ) فعالیت می‌کند.

این شرکت ممکن است مطابق با سیاست های خود، محتوا را حذف کند، دسترسی افراد خاصی را مسدود سازد، یا حتی اطلاعات خصوصی کاربران را به سازمان ها بفروشد، موضوعی که طی چند سال گذشته به وضوح با آن برخورد داشته‌ایم. نکته اینجاست که اگر ماهیت هر یک از این شبکه‌ها، مانند اتریوم، به صورت غیرمتمرکز بنا شده بود، هیچ یک از مواردی که گفته شد امکان‌پذیر نبود مگر به اختیار کاربر، در حقیقت در چنین شرایطی مالک اصلی و قطعی کاربر محسوب می‌شد و بنابراین همه چیز در اختیار کامل او قرار می‌گرفت.

ممکن است این پرسش برای شما مطرح شود که با وجود چنین قابلیتی، چرا اتریوم تا این لحظه دست به کار نشده و شبکه‌ای اختصاصی مانند اینستاگرام راه‌اندازی نکرده است! پاسخ ساده‌ست؛ با وجود این که اتریوم بعد از بیت‌کوین، به عنوان دومین ارز محبوب و پرفروش جهان محسوب می‌شود اما  هنوز در ابتدای راه است و حداقل در حال حاضر به دلیل مشکلات فنی، امکان پیاده‌سازی نرم‌افزارهایی با وسعت اینستاگرام را ندارد.

قرارداد هوشمند در اتریوم

وجه تمایز اتریوم با سایر رمزارزها را می‌توان این‌گونه خلاصه کرد که اتریوم فقط یک ارز دیجیتال نیست و در کنار تمام ویژگی های مشترکی که با سایر ارزهای دیجیتال دارد، امکانات متنوع دیگری هم در خود جای داده است که قابلیت ایجاد قراردادهای هوشمند یکی از مهم‌ترین آن‌هاست که همان‌طور که از اسم آن پیداست، این قابلیت اتریوم، به هوشمندسازی فرآیندهای قابل اجرا یا در حال پردازش کمک بسیاری می‌کند.

امنیت در فروش و خرید اتریوم

در حال حاضر، در ایران برای ارزهای رمزنگاری شده‌ای مانند اتریوم مجوز استخراج صادر شده است و کلیه‌‌ی معاملات این دسته از رمزارزها، مانند معاملات فروش یا خرید اتریوم، وجهه‌ی قانونی دارند و از امنیت بسیار بالایی در زیرساخت‌های شبکه‌ی نرم‌افزاری خود بهره‌مند.

امکان فروش آثار هنری دیجیتال، به عنوان محصول ارزشی با اتریوم

بستر اتریوم دائما در حال توسعه و به‌روزرسانی است و توسعه‌دهندگان این ارز دیجیتال همواره به دنبال کشف راه‌‌کارهای نوینِ ارتقا شبکه‌های نرم‌افزاری هستند. و توسعه نرم‌افزارهای جدید هستند. علاوه‌بر این اتریوم از یک تورینگ کامل برخوردار است، به معنای دیگر اتریوم توانایی محاسبه‌ی هر عنصری را دارد که البته بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال از این قاعده مستثنا هستند.

اتریوم می‌تواند هر نوع محصول ارزشی را ذخیره‌سازی و پردازش کند که اکنون این ویژگی در کانال‌های فروش محصولات هنری دیجیتال مانند NFT کاربرد غیرقابل وصفی دارد و افراد بی‌شماری در سرتاسر دنیا اثرات هنری خود را با مقیاس دلخواه خود و به فرم انتزاعی آن تحت عنوان NFT Art در عرصه‌ی فروش گذاشته‌اند.

کمترین کارمزد دریافتی در فروش و خرید اتریوم

با توجه به کارمزد تراکنش‌های ارز دیجیتال، امکان خرید اتریوم بدون کسر کارمزد در هیچ یک از صرافی‌های آنلاین میسر نیست و مبلغی که به عنوان کارمزد دریافت می‌شود، بسته به هر صرافی آنلاین متفاوت است. زرین‌دکس در مقایسه با سایر صرافی‌ها، طی هر معامله و خرید اتریوم، کم‌ترین میزان کارمزد را کسر می‌کند که برای اطلاع دقیق از جزییات کارمزدها می‌توانید به جدول تعرفه‌ها در وب‌سایت زرین دکس مراجعه کنید.

بهترین روش سرمایه گذاری با اتریوم

نکته‌ای که باید در خرید و فروش رمزارز اتریوم در نظر داشته باشید شناخت استراتژی معامله‌ی هر یک از ارزهای دیجیتال است. بهترین روش سرمایه‌گذاری در اتریوم روش طولانی‌ مدت یا هودل کردن است. اگر انتظار دارید در کمترین زمان به بیشترین سود معامله برسید بهتر است رمزارز دیگری برای این کار انتخاب کنید، زیرا اتریوم از آن دسته ارزهای دیجیتال است که در بازار پر هیاهوی کریپتوکارنسی‌ها، نرخ نوسان بالایی دارد. با این اوصاف بهترین و منطقی‌ترین روش برای کسانی که اهل ترید لحظه‌‌ای نیستند استفاده از روش هودلینگ ارزهای دیجیتالی مانند اتریوم است.

اتریوم چه تفاوتی با بیت کوین دارد؟

۱. تراکنش‌های اتریوم سریع‌تر هستند

در بیت کوین به‌طور میانگین بلاک‌های حاوی تراکنش هر ۱۰ دقیقه یکبار ایجاد می‌شوند، اما در اتریوم این زمان فقط ۱۴ ثانیه است. البته در بحث سرعت تراکنش‌ها سایز بلاک هم اهمیت دارد که در بیت کوین محدود به ۱ مگابایت است. با بررسی زمان بلاک و سایز بلاک می‌توان گفت که در حال حاضر بیت کوین حداکثر ۷ تراکنش در ثانیه انجام می‌دهد، اما اتریوم می‌تواند تا ۱۶ تراکنش را در ثانیه پردازش کند. طبق وعده تیم توسعه اتریوم، این عدد در به‌روزرسانی‌های آینده می‌تواند به صدها تراکنش برسد.

۲. اتریوم، ارز دیجیتال دارد

ارز دیجیتال داخلی شبکه اتریوم اتر است که می‌توان آن را با ارزها و دارایی‌های دیگر مبادله کرد. مالکیت اتر درست مثل مالکیت بیت کوین (BTC) روی بلاکچین رهگیری می‌شود. به اتر «سوخت شبکه اتریوم» هم می‌گویند، چراکه کاربرد اصلی آن کارمزد و انگیزه‌ مشارکت در شبکه است.

۳. مدل اقتصادی اتریوم با بیت‌کوین کاملا تفاوت دارد.

در خرید بیت‌کوین یا فروش آن، تقسیم بلاک‌های پاداش بیت‌کوین طی چهار سال و تنها یک‌ مرتبه انجام می‌شود اما در اتریوم این تقسیم‌بندی به صورت ثابت و سالانه انجام‌پذیر است.

۴. کارمزد اتریوم کم‌تر است

از دیگر تفاوت‌های این دو می‌توان به مدل کارمزدی هر یک اشاره نمود؛ کارمزد تراکنش‌های اتریوم بر حسب پیچیدگی‌های محاسباتی نوع معاملات، میزان استفاده از پهنای باند و فضای ذخیره‌سازی محاسبه و کسر می‌شود، در حالی‌که کارمزد تراکنش‌های بیت‌کوین با توجه به حجم مبلغ و زمان معامله محاسبه می‌شوند.

خرید اتریوم در ایران

با توجه به این‌که در ایران امکان دسترسی به حساب‌های بین‌المللی مانندا ویزاکارت و مسترکارت وجود ندارد، ساده‌ترین راه برای خرید اتریوم از طریقصرافی‌های معتبر و مطمئن ارزهای دیجیتال است. برای خرید اتریوم ابتدا باید در یکی از صرافی‌های ارز دیجیتال ثبت‌نام کنید و پس از تکمیل مراحل اولیه‌ی احراز هویت، کیف پول خود را شارژ کنید. برای شارژ کردن کیف پول با تومان، می‌توانید از کارت‌های بانکی خود استفاده کنید.

پس از شارژ کردن کیف پول، از پلتفرم خرید و فروش صرافی موردنظرتان، سفارش خرید خود را به‌ صورت محدود یا مارکت ثبت کنید. در نظر داشته باشید که خرید ارز بر اساس حداقل و حداکثر ارائه می‌شود و مستلزم پرداخت مبلغی به عنوان کارمزد است. با این حساب بهتر است هنگام انتخاب صرافی به میزان کارمزد دریافتی صرافی توجه کنید.

با وجود این که اتریوم یک ارز دیجیتال اوپن سورس است و با تکیه بر شعار «یک ارز دیجیتال بدون محدودیت‌ جغرافیای کاربر» پیشتازی می کند،  با این حال به دلیل قوانین سفت و سخت تحریم IP ایرانی، نمی‌توان برای سرمایه‌گذاری از طریق وبسایت‌های خارجی روی آن حساب کرد. مارکت های کریپتوکارنسی به خودی خود ریسک‌پذیر هستند، بر همین اساس بهترین راه برای معامله‌ی اتریوم، استفاده از یک صرافی آنلاین ایرانی است که مجوزهای لازم برای این کار را در اختیار داشته باشد. زرین دکس با تمرکز ویژه به این مساله، و با کاهش ریسک خطر از دست رفتن سرمایه در مبادلات ارزهای دیجیتال، در کنار امکانات منحصربه‌فردی که دارد، تمام نیاز معامله‌گران را به خوبی پوشش می‌دهد.

پیش‌بینی قیمت اتریوم در سال ۲۰۲۳

در جدول زیر می‌توانید پیش‌بینی صرافی بایننس از رشد قیمت اتریوم در هفت سال آینده را مشاهده کنید.

سال میلادی تخمین قیمت اتریوم
۲۰۲۳ ۶.۷۰۰ دلار
۲۰۲۴ ۹.۸۰۰ دلار
۲۰۲۵ ۱۰.۵۰۰ دلار
۲۰۲۶ ۱۳.۶۰۰ دلار
۲۰۲۷ تا ۲۰۳۰ ۱۵.۰۰۰ دلار

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *