جفت ارز دیجیتال چیست؟ آموزش کامل چگونگی معامله با جفت‌ارز‌ها

جفت ارز دیجیتال چیست؟

جفت ارز دیجیتال چیست؟


جفت ارز دیجیتال یا Cryptocurrency Pair موضوعی است که اخیرا معامله‌گران حرفه‌ای بازار بسیار به آن توجه می‌کنند. در این مقاله تلاش می‌کنیم تا  شما را با این مفهوم مهم آشنا کنیم. با درک جفت ارز دیجیتال توانایی شما در تدوین استراتژی صحیح معاملاتی افزایش خواهد یافت و امکان بهره وری شما در بازار افزایش چشمگیری خواهد داشت. با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید تا با مفهوم جفت ارز دیجیتال آشنا شوید و از آن در معاملات خود استفاده کنید.

جفت ارز دیجیتال چیست؟ 

در همه‌ی بازار‌های مالی جهان برای آن که کار معامله‌گران راحت‌تر شود از جفت ارز‌های متفاوتی استفاده می‌شود. استفاده از جفت ارز به این معناست که دو دارایی قابل تبدیل به یکدیگر و ارزش آن‌ها در مقایسه با یکدیگر تغییر می‌کند. برای مثال اگر یک دلار ۲۰ هزار تومان باشد شما جفت ارز دلار-تومان را تشکیل داده‌اید و در اینجا دلار به تومان قابل تبدیل است. در دنیای ارز‌های دیجیتال نیز رمز‌ارز‌های مختلف با جفت ارز‌های مختلف قابل مبادله است. بسیاری از معاملات در بازار ارز‌های دیجیتال امروزه بر پایه استیبل کوین تتر انجام می‌گیرد. برخی دیگر از معاملات بر پایه بیت‌کوین و اتریوم انجام می‌شود. معامله‌گران بر حسب اهداف متفاوتی که در سر دارند با بر پایه ارز خاصی معاملات خود را انجام می‌دهند.

کاربرد جفت ارز دیجیتال چیست؟ 

تاکنون سعی کردیم مقصود از عبارت جفت ارز دیجیتال را به شما توضیح دهیم تا درک آن برای شما آسان شود. اما کاربرد این جفت ارز‌های دیجیتال چیست؟ چطور جفت ارز مورد نظر خود را انتخاب کنیم و بر پایه آن معاملات خودمان را انجام دهیم؟ اگر بخواهیم جفت ارز‌‌ها را تقسیم‌بندی کنیم به دو دسته کلی خواهیم رسید. دسته اول جفت ارز‌های بر پایه یک استیبل کوین مانند تتر و دسته دوم ارز‌های دیجیتال دیگر مانند بیت کوین.

یکی از کاربرد‌های اصلی جفت ارز‌های دیجیتال تعیین ارزش یک ارز دیجیتال است. به عنوان مثال امروزه وقتی قیمت ارز دیجیتال اتریوم را می‌خواهید بیان کنید می‌گویید ۲۵۰۰ دلار است، در واقع شما اینجا اتریوم را بر پایه دلار و یا استیبل کوین تتر استفاده کرده‌اید.

از این مورد می‌توان برای مقایسه ارزش چند ارز دیجیتال نیز استفاده کرد. به دلیل آن که مبنای مقایسه هر دو ارز ثابت است راه‌حل مناسبی برای سنجش ارزش می‌باشد. برای نمونه وقتی شما می‌خواهید ارزش ارز دیجیتال کاردانو را با ارز دیجیتال دوج کوین مقایسه کنید هر دو را بر پایه دلار می‌سنجید.

مورد دیگری که می‌توان در آن از جفت ارز دیجیتال استفاده کرد آربیتراژ قیمتی است. آربیتراژ اصطلاحی اقتصادی است که زمانی به کار می‌رود که قیمت دو دارایی در دو بازار مختلف تفاوت داشته باشد. افراد می‌توانند از این تفاوت قیمتی بهره ببرند و کسب سود کنند. از دیگر موارد استفاده جفت ارز دیجیتال می‌توان به تامین نقدینگی مورد نیاز بازار استفاده کرد. نقدینگی مورد بسیار مهم و از پایه‌های اساسی تشکیل بازار است. زمانی که یک ارز دیجیتال بر پایه بیت کوین یا رمزارز دیگری با نقدینگی بالا جفت می‌شود امکان ورود نقدینگی به آن ارز دیجیتال افزایش و روند انجام معاملات آن ارز دیجیتال تسهیل می‌یابد.

یکی از مواردی که می‌تواند به در کاربرد جفت ارز دیجیتال مطرح شود هدف شما از معاملات است. عده‌ای از معامله‌گران به دنبال زیاد کردن تعداد ارز‌های دیجیتال خود هستند و عده‌ای دیگر به دنبال افزایش ارزش دلاری کیف پول خود هستند. در هر دو این دیدگاه‌ها انتخاب جفت ارز کناسب برای انجام معاملات امری

ضروری و با اهمیت است.

در ادامه بیشتر شما را با مفهوم آربیتراژ و تفاوت قیمتی آشنا خواهیم کرد.

چگونگی آربیتراژ

معنی و مفهوم آربیتراژ در تمام بازار‌های مالی از جمله بازار ارزهای دیجیتال یکسان است. آربیتراژ به این معناست که قیمت یک دارایی در دو بازار متفاوت دو قیمت مختلف را تجربه می‌کند، معامله‌گران می‌توانند از این اختلاف قیمت ایجاد شده در دو بازار به کسب سود بپردازند. در بازار ارز‌های دیجیتال نیز به همین روش معامله‌گران از تفاوت قیمتی یک دارایی دیجیتال در دو بازار متفاوت به کسب سود می‌پردازند. بر فرض مثال شما قیمت اتریوم در تمام صرافی‌های ارز دیجیتال را زیر نظر بگیرید. پس از بررسی قیمت اتریوم در تمام صرافی‌ها از صرافی با پایین‌ترین قیمت اتریوم می‌خرید و در صرافی ارز دیجیتال با بالاترین قیمت اتریوم خود را می‌فروشید. با این کار شما از تفاوت قیمت اتریوم در این دو صرافی ارز دیجیتال توانسته‌اید کسب سود کنید.

علت آربیتراژ

در سالیان گذشته با رشد و توسعه تکنولوژی بلاکچین و پدید آمدن ارز‌های دیجیتال جدید صرافی‌ها و بازار‌های خرید و فروش بسیار زیادی در سرتاسر جهان به وجود آمده است. با وجود این حجم بسیار زیاد بازار‌ها و صرافی‌ها نمی‌توان انتظار داشت که قیمتی هماهنگ در تمام صرافی‌های ارز دیجیتال وجود داشته باشد. معامله‌گران حرفه‌ای منتظر می‌نشینند تا این تفاوت‌ها را شکار کرده و برای خود با استفاده از آربیتراژ قیمتی سودی حاصل کنند. ایجاد آربیتراژ مختص به صرافی‌ها در جهان نیست گاهی پیش می‌آید که دو صرافی ارز دیجیتال ایرانی نیز دچار تفاوت قیمتی در ارز‌های دیجیتال خود بشوند. آربیتراژ دلایل متفاوتی می‌تواند داشته باشد مانند حجم معاملات و میزان نقدینگی در یک صرافی و خطا‌های انسانی کاربران نیز می‌تواند سبب آربیتراژ شود.

بهترین جفت ارزهای دیجیتال

معرفی جفت‌ ارز‌های برتر بازار

بیت کوین-تتر: بیت کوین محبوب‌ترین رمزارز بازار در مقابل تتر شناخته‌شده‌ترین استیبل کوین سازنده بزرگ‌ترین جفت ارز هستند. حجم معاملات این جفت ارز بسیار زیاد است و سنجه خوبی برای تشخیص وضعیت بازار از نظر میزان نقدینگی است.

اتریوم-تتر: اتریوم را می‌توان دومین ارز دیجیتال بازار از نظر حجم بازاری در نظر گرفت. معامله اتریوم با تتر، جفت ارز پرکاربرد دیگری است که در بازار ارز‌های دیجیتال طرفداران بسیاری دارد.

بیت کوین-اتریوم: یکی از روش‌هایی که معامله‌گران حرفه‌ای برای تشخیص جهت بازار استفاده می‌کنند؛ تحلیل نمودار قیمتی جفت ارز بیت‌ کوین-اتریوم می‌باشد. تحلیل روند این نمودار به ما در فهم مسیر حرکت جریان نقدینگی در بازار کمک شایانی خواهد کرد.

ریسک معامله با جفت ارز دیجیتال 

فعالیت در بازار ارز‌های دیجیتال با تمام مزایایی که دارد شامل ریسک‌هایی نیز می‌شود. بازار ارز‌های دیجیتال نوسانات شدیدی را در برخی از موارد تجربه می‌کند. اگر استراتژی شما افزایش تعداد یک ارز دیجیتال است ممکن است متحمل ضرر‌های زیادی شوید اگر رمزارز مناسبی را انتخاب نکرده باشید. بازار ‌ارز‌های دیجیتال به   شدت از رفتار قیمتی بیت کوین پیروی می‌کند و با صعود یا نزول قیمت بیت کوین تمام بازار تحت تاثیر قرار می‌گیرد پس در انتخاب جفت ارز دیجیتال نگاه به جفت ارز دیجیتال انتخاب شده و همبستگی آنان با بیت کوین موضوع بسیاری با اهمیتی است. 

سخن آخر

جفت ارز دیجیتال چیست؟ در این مقاله تلاش کردیم تا پاسخ کامل و جامعی به این پرسش بدهیم. امیدواریم پس از مطالعه این مطلب دید خوبی نسبت به جفت ارز دیجیتال و کاربرد‌های این موضوع در بازار ارز‌های دیجیتال پیدا کرده باشید. نظرات و تجربیات خود را از معامله جفت ارز دیجیتال‌های مختلف با ما به اشتراک بگذارید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *