ایران و روسیه ارز دیجیتال مشترک راه‌اندازی می‌کنند

توکن مشترک ایران و روسیه

طبق این گزارش، در حالی که اتصال شبکه بانکی ایران به میر هنوز قطعی نشده است، همکاری ایران و روسیه در زمینه تجارت فرامرزی وارد مرحله‌ی جدیدی شده و دو کشور قصد دارند از استیبل کوین مشترک خود، برای پرداخت های فرامرزی استفاده کنند.

خبرگزاری روسی ودوموستی (Vedomosti) با اعلام این خبر گفت که این توکن برای استفاده به عنوان روش پرداخت در تجارت خارجی در نظر گرفته شده و نام آن «توکن منطقه خلیج فارس» است.

علیرضا پیمان‌پاک، رئیس مرکز توسعه تجارت ایران برای اولین بار از تجارت فرامرزی ایران و روسیه خبر داد و اعلام کرد که پلتفرم‌های ایرانی قصد دارند بازار منطقه‌ای خود را با مشارکت همکاران روسی خود گسترش دهند. وی همچنین از اقداماتی برای اتصال شبکه بانکی ایران به میر روسیه خبر داد. پس از سفر هیئت روسی به ایران در سپتامبر گذشته و مذاکراتی که برای توسعه همکاری در حوزه ارزهای رمزپایه انجام شد، خبر انتشار توکن مشترک «منطقه خلیج فارس» اهمیت ویژه‌ای پیدا کرد و بر سر زبان‌ها افتاد.

سیستم پرداخت میر

روسیه سیستم پرداخت میر که در زبان روسی به معنای «صلح جهانی» است را به عنوان جایگزینی برای سرویس پرداخت ویزا و مسترکارت، توسط روسیه راه‌اندازی شده است تا ابزاری باشد برای دور زدن و حذف تحریم‌های بین‌المللی علیه اقتصاد این کشور.

پایگاه خبری Russia ‌Briefing نیز در این خصوص عنوان کرده است همکاری روسیه و ایران به تسهیل مبادلات مالی بین دو کشور از طریق سامانه میر کمک شایانی خواهد کرد. به همین واسطه ایران نیز قادر خواهد بود از طریق سامانه‌ی پرداخت میر، با سایر کشورهای فعال در این سامانه ارتباط مالی مثمرثمری داشته باشد.

مدیر اجرایی انجمن صنعت بلاک‌چین روسیه، «الکساندر براژینکوف» طی سال گذشته در کنفرانس تکنوبلاک ایران شرکت داشته و قبل از اعلام رسمی عرضه‌ی این توکن مشترک، در حال زمینه‌سازی و انجام مذاکرات برای توافق با ایران بوده است.

اهداف پروژه «توکن منطقه خلیج فارس» 

مهم‌ترین هدف این مشارکت میان ایران و روسیه نیز امکان انجام معاملات برون مرزی به جای استفاده از ارزهایی مانند دلار آمریکا، روبل روسیه یا ریال ایران اعلام شده است. بر اساس گزارش ها، «منطقه خلیج فارس» قرار است برای اولین بار در آستاراخان، بازار معروف روسیه که محلی اختصاصی برای تجارت برون‌مرزی و اقتصاد روسیه است استفاده شود.

آنتون تکاچف، یکی از نمایندگان پارلمان روسیه که در ماه سپتامبر به ایران سفر کرده بود نیز در ادامه‌ی این خبر، تاکید کرد که این پروژه مشترک تنها پس از پایان تنظیم بازار دارایی دیجیتال روسیه امکان‌پذیر است.

نمونه کارت سرویس پرداخت بین‌المللی میر روسیه

کشورهای عضو سامانه‌ی پرداخت میر

از جمله کشورهایی که در سامانه‌ی پرداخت میر مشارکت فعال دارند می‌توان به ترکیه، تاجیکستان، و ازبکستان اشاره کرد که در گذشته سیستم میر را به راه‌کارهای پرداخت خود اضافه کرده‌اند. 

به گزارش روزنامه‌ی واشنگتن پست، روسیه با چندین بانک دولتی ترکیه مذاکراتی در این خصوص داشته است که پس از نهایی شدن این مذاکرات، امکان  دسترسی به فرآیندهای صنعتی مربوط به عملیات خارج از منطقه آزاد اقتصادی ترکیه را برای آن‌ها فراهم آورده است. در نهایت، پس از اجرایی شدن توافقات صورت گرفته میان این دو کشور، در آگوست سال 2022، پنج بانک ترکیه‌ای این سیستم پرداخت را به رسمیت شناختند و ارائه‌ی خدمات آن را به متقاضیان و مشتریان تجاری خود آغاز کردند.

فعال‌سازی سیستم پرداخت میر در ایران

به گفته‌ی مقامات دولتی، «میر» که پلتفرم بانک مرکزی روسیه است به زودی در ایران فعال می‌شود. بر اساس گزارش آژانس خبری RIA روسیه به نقل از یک مقام وزارت امور خارجه ایران، این سیستم پرداخت به‌ زودی در کشور ما نیز فعال خواهد شد و‌ برای تجارت بین‌المللی در دسترس قرار می‌گیرد.

سیستم پرداخت میر در حقیقت نسخه‌ی روسی ویزاکارت و مسترکارت به حساب می‌آید که در حال حاضر کشورهایی از جمله کره جنوبی، کوبا، ترکیه و ویتنام پذیرای آن هستند.

روابط تجاری ایران و روسیه

بر اساس اطلاعات اداره گمرک روسیه، حجم مبادلات تجاری ایران و روسیه در سال 2021 به 4.035 میلیارد دلار رسید که نسبت به سال گذشته 81.7 درصد افزایش داشته است. از این میزان، 3.068 میلیارد دلار مربوط به واردات ایران از روسیه است و 967.3 میلیون دلار نیز سهم صادرات ایران به روسیه است.

ایران و روسیه از جمله کشورهایی هستند که فعالیت‌ مرتبط با ارزهای دیجیتال را ممنوع و محدود کرده‌ بودند، اما در عین حال سعی دارند در دور زدن تحریم‌های جهانی با استفاده از ارزهای دیجیتال در تجارت خارجی مشارکت فعال داشته باشند تا بتوانند اثرات منفی تحریم‌های جهانی را کمرنگ کنند و آینده‌ی بهتری برای اقتصاد کشورشان رقم بزنند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *