آیا قیمت بیت کوین در سال ۲۰۲۳ رشد می‌کند؟

قیمت بیت کوین در سال ۲۰۲۳

قیمت بیت کوین در سال ۲۰۲۳


سال ۲۰۲۲ برای صنعت ارزهای دیجیتال سال پرفراز و نشیبی بود. با کاهش قیمت بیت کوین، رقمی حدود ۱.۳ تریلیون دلار از ارزش کلی بازار آن کاسته شد و همین مساله به افت قیمت سایر بازارها نیز دامن زد. اگرچه بیت کوین سال ۲۰۲۲ را با قیمتی حدود ۱۶ هزار دلار به پایان رساند، با این حال برخی از تحلیلگران آینده‌ی درخشانی را برای بیت کوین پیش‌بینی می‌کنند. به صورت کلی عوامل مختلفی در تعیین قیمت بیت کوین در سال ۲۰۲۳ نقش دارند اما با شروع سال جدید میلادی، پیش‌بینی‌های متعددی در مورد قیمت بیت کوین صورت گرفته است.

به طور مثال برخی از تحلیلگران معتقدند رشد قیمت بیت کوین در سال ۲۰۲۳ ممکن است به ۲۵۰ هزار دلار برسد و برخی دیگر افت قیمت تا کف ۵۰۰۰ دلار را برای بیت کوین تخمین می‌زنند.

بر همین اساس وب سایت خبری فوربز (Forbes) تصمیم گرفت در شروع سال جدید (۲۰۲۳) به سراغ چند تحلیلگر برجسته در صنعت ارزهای دیجیتال برود تا با بررسی تاریخچه‌ی قیمت و تحلیل وضعیت کلی بازار، به یک جمع‌بندی کلی در خصوص قیمت بیت کوین طی یک سال آتی برسد. در ادامه برخی از این پیش‌بینی‌ها را مرور خواهیم کرد.

پیش‌بینی قیمت بیت کوین در سال ۲۰۲۳

یکی از تحلیلگران برجسته که سال گذشته پیش‌بینی نسبتا موفقی در مورد قیمت بیت کوین ارائه کرده بود مارک موبیوس است.  در می‌۲۰۲۲، زمانی که قیمت بیت کوین هنوز بالای ۲۸۰۰۰ دلار بود، او پیش بینی کرد که این قیمت به زیر ۲۰۰۰۰ دلار خواهد رسید. او اکنون پیش بینی می‌کند که قیمت بیت کوین تا پایان سال ۲۰۲۳ به ۱۰۰۰۰ دلار خواهد رسید.

پیش بینی قیمت بیت کوین در سال ۲۰۲۳

در سال ۲۰۲۲، کرول الکساندر، یک استاد اقتصاد در دانشگاه ساسکس قیمت بیت کوین را به درستی پیش‌بینی کرد و اظهار داشت که قیمت آن در نیمه‌ی دوم سال نزدیک به ۱۰.۰۰۰ دلار کاهش را تجربه خواهد کرد. او اکنون انتظار دارد که قیمت این ارز دیجیتال در سه ماهه‌ی اول سال ۲۰۲۳ به ۳۰.۰۰۰ دلار و در سه ماهه سوم یا چهارم سال جاری به ۵۰.۰۰۰ دلار افزایش یابد.

به گفته «تیم دریپر» تحلیلگر برجسته و تریدر مشهور ارزدیجیتال، قیمت بیت کوین در سال ۲۰۲۳ با ۴ برابر افزایش از سطح فعلی، به ۹۵۰۰۰ دلار خواهد رسید.

بررسی اجمالی قیمت بیت کوین

امروز، ۱۷ دی ماه ۱۴۰۱ قیمت بیت کوین ۱۷,۰۵۵.۵۰ دلار است که در ۲۴ ساعت گذشته به میزان ۶۶.۷۷۶۹ دلار در حجم معاملات ۳۲۷,۲۲۸,۵۷۹,۸۷۸ دلار تغییر کرده است. در حال حاضر بیت کوین با ارزش بازار ۳۲۷,۲۲۸,۵۷۹,۸۷۸ دلار همچنان در صدر جدول قرار دارد و حداکثر عرضه‌ی آن ۲۱,۰۰۰,۰۰۰ BTC است. تا به امروز بالاترین قیمت بیت کوین رقمی برابر با ۶۴,۰۵۶.۸۱ دلار و کمترین قیمت آن ۵۵۰۲۸ دلار بوده است.

تاریخچه قیمت بیت کوین

قیمت بیت کوین (BTC) از ابتدای شروع به کار صنعت کریپتوکارنسی، همواره در حال افزایش بوده است. تجربه نشان داده که بازار ارزهای دیجیتال بسیار بی‌ثبات‌تر از بازار سهام است و اغلب در یک روز نوسان ۱۰ درصدی یا حتا بیشتر را تجربه می‌کنند. گاهی اوقات حتی بیشتر. در مقایسه با بیت کوین، بیت کوین در اولین روزهای ظهور خود کمتر از یک سنت ارزش داشت. در واقع، در می ‌۲۰۱۰، یکی از دارندگان بیت کوین، تنها چند سنت برای دو پیتزا به ارزش ۱۰۰۰۰ بیت کوین در اولین تراکنش واقعی بیت کوین پرداخت کرد. 

سطح قیمت BTC برای مدتی با صفر مواجه شد، سپس در فوریه ۲۰۱۱ از مرز نمادین ۱ دلار عبور کرد و نسبت قیمت یک به یک با دلار آمریکا را ایجاد کرد. چند ماه بعد، بیت کوین بالای ۱۰.۶۶ دلار معامله شد.

در سال ۲۰۱۳، ارزش بیت کوین برای اولین بار از مرز ده دلار گذشت و در پایان همان سال، قیمت بیت کوین به ۱۰.۶۶۳ دلار افزایش یافت.

قیمت بیت کوین امروز

تا پایان سال ۲۰۱۷، هر یک بیت کوین ۱۸ هزار دلار ارزش داشت و زمانی که قیمت آن در یک سال بیش از ۱۹۰۰ درصد افزایش یافت، توجه همه را به خود جلب کرد. همین مساله باعث شد صرافی‌ها به فکر ایجاد یک مبدل قیمت برای تخمین سود و زیان کاربران خود باشند. سپس ماشین حساب بیت کوین در وب سایت هایی که به بررسی قیمت و نوسان ارزهای دیجیتال اختصاص داده شده بودند رواج یافت. البته هدف اصلی مبدل بیت کوین این بود که به سرمایه گذاران و عموم مردم بگوید که این ارز دیجیتال در حال حاضر چقدر ارزش دارد.

هر بار که قیمت بیت کوین چند درصد بالا یا پایین می‌رفت، به یک مساله‌ی خبرساز میان سازمان‌های دولتی، اقتصاددانان و روزنامه‌نگاران تبدیل می‌شد.

با این حال همچنان بودند کسانی که به پتانسیل‌های رشد این طلای دیجیتال باور نداشتند و بر این باور بودند که بیت کوین ارزش ریسک و سرمایه‌گذاری را ندارد.

البته شک و تردید آن‌ها نیز برای مدتی به تحقق پیوست؛ درست زمانی که قیمت بیت کوین در یک سقوط غیرقابل باور پس از اوج سال ۲۰۱۷ ناگهان ۵۰ درصد کاهش یافت. یک بار دیگر هم، چرخه‌ی قیمت از یک دوره ثابت طولانی عبور کرد که در آن قیمت‌ها به ۲۶۶۵.۸۸ دلار به ازای هر بیت‌کوین کاهش یافت.

تاریخ نشان می‌دهد که ارزش بیت کوین در چرخه های مکرر تغییر کرده است.

گاهی این چرخه ها سال ها طول می‌کشد و گاهی در عرض چند ماه به پایان می‌رسد.

آنچه واضح است این است که در حالی که برخی از جوامع همچنان شک و تردید خود را حفظ کرده اند، بیت کوین در درازمدت از بازار سهام و کالاهای اصلی بهتر عمل کرده است و ارزش آن امروز همچنان در حال افزایش است.

بیش‌تر بخوانید؛ پیش‌بینی قیمت اتریوم در سال ۲۰۲۳

تجزیه و تحلیل تاریخچه قیمت بیت کوین

 تاریخچه قیمت بیت کوین را می‌توان با استفاده از بسیاری از تکنیک های مورد استفاده کارگزاران و سرمایه گذاران برای تجزیه و تحلیل عملکرد سهام بررسی کرد. 

تجزیه و تحلیل فنی شامل بررسی نمودار BTC برای درک تغییرات قیمت در گذشته است. برای بیت کوین، مانند بسیاری دیگر از دارایی های قابل مبادله، نوسانات بزرگ قیمت اغلب با افزایش حجم معاملات همراه است زیرا تعداد زیادی از کاربران بیت کوین را در صرافی ها می‌خرند یا می‌فروشند. 

از سوی دیگر، تحلیل بنیادی مبتنی بر ردیابی تاثیر رویدادهای جهانی و شرایط اقتصادی بر قیمت بیت کوین است. به عنوان مثال، قیمت بیت کوین به طور کلی به اعلامیه های دولت در مورد مقررات سخت تر یا ضعیف تر در مورد تجارت ارزهای دیجیتال واکنش نشان می‌دهد.

به نظر می‌رسد اظهارات عمومی سرمایه گذاران مشهور تاثیر زیادی بر نرخ ارز بیت کوین داشته باشد. رکورد افزایش و کاهش بیت کوین در سال ۲۰۲۱ با توییت های مدیر عامل تسلا (و علاقه مندان به ارزهای دیجیتال) ایلان ماسک همزمان شد.

آیا قیمت بیت کوین در سال ۲۰۲۳ افزایش می‌یابد؟

تحلیلگران بیت کوین را در محدوده وسیعی برای سال ۲۰۲۳ هدف قرار داده‌اند که می‌تواند شاهد کاهش بیش از ۵۰ درصدی قیمت‌ها نسبت به سطوح فعلی باشد یا در صعودی‌ترین حالت ممکن، تا بالاترین رکورد اواخر سال ۲۰۲۱ نزدیک به ۶۹۰۰۰ دلار رشد قیمت داشته باشد.

قیمت بیت کوین تا پایان سال

عوامل موثر بر افزایش قیمت بیت کوین

عوامل بسیاری می‌توانند بر قیمت بیت کوین تاثیر بگذارند:

۱. عرضه کل بیت کوین ثابت است، بنابراین در برابر تورمی که ارزهای فیات را گرفتار می‌کند، مقاوم است. این نشان می‌دهد که بیت کوین گاهی اوقات می‌تواند در دراز مدت بهتر از ارزهای سنتی عمل کند.

۲. تعیین قیمت بیت کوین در سال ۲۰۲۳ گاهی در پاسخ به تغییرات در اقتصاد گسترده‌ی کشورها حرکت می‌کند. به عنوان مثال، در سال ۲۰۲۰، بیت کوین رشد چشمگیری داشت. درست زمانی‌که اقتصاد بسیاری از کشورها به دلیل چاپ بی‌پایان پول و همه‌گیری کرونا رو به وخامت بود.

۳. تحولات پروژه، اخبار، به‌روزرسانی‌ها، و عواملی از این دست عوامل اصلی افزایش قیمت بیت کوین در سال‌های آتی هستند. 

۴. ارزش بیت کوین به رویدادهای هاوینگ نیز بستگی دارد. هاوینگ، تنظیمات برنامه‌ریزی شده‌ای است که در آن بیت‌کوین‌های تخصیص یافته به ماینرها برای پردازش تراکنش‌ها هر چهار سال یک‌بار نصف می‌شود. رویدادهای تقسیم با افزایش موقت قیمت بیت کوین همراه است، اگرچه عوامل دیگری هستند که می‌توانند این افزایش قیمت به دلیل هاوینگ را توضیح دهند.

۵. پذیرش سرمایه گذار یکی دیگر از عوامل موثر در افزایش قیمت بیت کوین و ارزش آن است. در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱، شرکت‌هایی مانند MicroStrategy، Square و Tesla با خریدهای کلان بیت‌کوین خبرساز شدند. امروز نیز تعداد قابل توجهی بیت کوین در خزانه شرکت های دولتی و خصوصی و تراست های مشابه ETF نگهداری می‌شود. سرمایه‌گذاری‌های نهادی بیت‌کوین، توسط شرکت‌های بزرگ و افراد مشهور، می‌تواند اعتمادسازی به این ارز دیجیتال را القا کند. به این معنا که سرمایه‌گذاران فردی بیشتری را به فروش یا خرید بیت کوین تشویق کند. که همین مساله یکی دیگر از محرک‌های اصلی افزایش قیمت بیت‌کوین در سال ۲۰۲۳ محسوب می‌شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *