سرمایه گذاری در ارز دیجیتال، چرا و چگونه؟!

سرمایه گذاری در ارز دیجیتال

سرمایه گذاری در ارز دیجیتال


اگر در حال خواندن این مقاله هستید، برای ورود به بازار رمزارزها و خرید و فروش ارز دیجیتال، نصف راه را پشت سر گذاشته‌اید. تنها چند قدم دیگر تا شروع درآمدزایی از طریق معاملات رمزارزها پیش روی خود باقی دارید. تا این‌جای کار، تصمیم درستی گرفته‌اید و برای حفظ سرمایه‌ای که دارید، بهترین روش را انتخاب کرده‌اید. کافی‌ست در ادامه‌ی راهی که در پیش دارید، به چند فاکتور مهم در مبحث تبادل رمزارزها توجه کنید و فوت و فن معامله را بشناسید.در این مقاله با روش های سرمایه گذاری در ارز دیجیتال آشنا خواهیم شد.


عناوین


قبل از این‌که به اقدامات قبل و پس از خرید ارز دیجیتال بپردازیم، بهتر است مفاهیم اصلی و پرکاربرد رمزارزها را بیشتر بشناسیم. به صورت کلی این مفاهیم پیش‌نیاز ورود به دنیای معاملات رمزارزها هستند و کاربرد بسیاری دارند. در این صفحه می‌توانید با مفاهیم پایه و اصطلاحات رایج ارزهای دیجیتال آشنا شوید.

 

چرا ارزهای دیجیتال بهترین روش برای سرمایه گذاری هستند؟

وقتی همه به دنبال ۳٪ (بالاترین بازده تاریخی اوراق قرضه) یا ۹٪ (بالاترین بازده تاریخی بازار بورس) هستند، ارزهای دیجیتال ۳۰۰٪ رشد داشته‌اند. این موضوع باعث می‌شود هر روز افراد بیش‌تری ارزهای دیجیتال را به سبد دارایی‌های خود اضافه کنند. و به صورت همزمان شرکت‌های ارائه دهنده خدمات فناوری مالی، امکان دسترسی بیش‌تری به این ارزها ایجاد کنند.

علاوه بر این، با ورود مقامات دولتی به این بازار، ارزهای دیجیتال بیش از پیش رشد کرده اند و به بخشی از ارکان اصلی اقتصاد و فرم دیگری از پول متعارف جامعه تبدیل شده‌اند. شاید در حال حاضر، تنها شاهد اخبار بیت کوین در شبکه‌های خبری باشیم اما طبق پیش‌بینی اقتصاددانان به‌زودی سایر ارزهای دیجیتال هم حضور پررنگی در خبررسان‌ها خواهند داشت.

ناگفته نیست که در نگاه کلی، ایده بیت کوین و ارزهای دیجیتال ممکن است کمی غیرقابل باور باشد، برای همین دائما از خودمان می‌پرسیم، چطور می‌شود از هیچ پول تولید کرد!؟ درست است، تصور این ماجرا کمی دشوار است اما عدم توانایی ذهن ما در درک و باور چیزی، بهانه‌ی خوبی برای نادیده گرفتن آن نیست، بالعکس، یک دلیل محکم برای آموزش دیدن و کسب مهارت‌های موردنیاز آن است چون این‌طور که تصور می‌شود ارزهای دیجیتال و فرصت‌های سرمایه گذاری در آن‌ها قرار نیست به این زودی‌ها ما را ترک کنند.

بررسی و انتخاب ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری

قبل از هر اقدامی باید ارز دیجیتال مناسب را انتخاب کنید. برای انتخاب یک ارز دیجیتال مناسب، عوامل بسیاری دخیل هستند اما قبل از هر چیز باید با ماهیت آن آشنا شوید و‌ همه‌ چیز را در مورد ارز دیجیتال موردنظرتان بسنجید. برای این کار باید وایت‌پیپر یا کاغذ سفید آن را بخوانید. کاغذ سفید یا وایت‌پیپر هر توکن، شناسنامه‌ی آن محسوب می‌شود که توسط شخص توسعه دهنده یا سازندگان آن نوشته شده و اهداف پروژه (منظور، پروژه‌ی ارز دیجیتال به عنوان یک محصول است، از ایده تا اجرا) را به تفصیل شرح می‌دهد.

انتخاب بهترین ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری استفاده از ابزارهای تحلیل‌گر معامله

برای این‌که از انتخاب ارز دیجیتال خود مطمئن شوید، سعی کنید از ابزار تحلیل فاندامنتال و تکنیکال استفاده کنید. به طور خلاصه، تجزیه و تحلیل تمام شرایط یک ارز دیجیتال در نمودار قیمت را تحلیل تکنیکال و هر عامل دیگری خارج از آن نمودار را تحلیل بنیادی یا فاندامنتال می‌نامند.

معمولا تحلیل تکنیکال به بررسی، ترسیم و شناسایی روند رشد، نوسانات قیمت، الگوهای شکل گرفته در نمودار، توجه به اندیکاتورها و نوسان‌گرها می‌پردازد که باز هم تاکید می‌کنیم نیاز است هر فرد به شکل مناسبی، آموزش های مرتبط با هر کدام را فرا گرفته باشد.

فراموش نکنید آموزش کلید معامله‌ است

روش‌های مرسوم خرید و فروش ارز دیجیتال کدامند؟

خرید و فروش ارز دیجیتال به دو روش زیر انجام می‌شود:

۱. ترید ارز دیجیتال (Trading)

در معنای لغوی، ترید (Trade) یعنی مبادله، و در مفهوم کلی به هر عملی که منجر به شکل گیری یک تجارت می‌شود ترید می‌گویند. در ایران اما ترید کردن یک اصطلاح رایج برای معامله و خرید و فروش ارز دیجیتال است که در بازارهای مالی دیگر کاربرد ندارد. به مفهوم دیگر ترید کردن یک روش سرمایه‌گذاری کوتاه مدت در بازار ارز دیجیتال است که اساس کار آن دادوستد بر اساس تحلیل نموداری است که آخرین وضعیت هر سکه یا کوین را در بازار نشان می‌دهد و نیازمند مشارکت فعال معامله‌گر یا تریدر (Trader) است. 

۲. هودل کردن ارز دیجیتال (HODL)

واژه‌ی هودل شکل دیگری از املای صحیح فعل Hold کردن است که همان‌طور که از اسم آن پیداست به نگه داشتن یا ذخیره‌ ارز دیجیتال خریداری شده در مدت طولانی هودل گفته می‌شود. این روش بیش‌تر مناسب کسانی است که از ورود به دنیای معامله واهمه دارند و با ترس از دست رفتن سرمایه، می‌خواهند یک ارز دیجیتال را با هدف سرمایه گذاری های بلند مدت ذخیره کنند. البته شکی نیست که هودل کردن یکی از روش‌های درآمدزایی با ارز دیجیتال است اما آن چنان که باید قابل اعتماد نیست.

اگر پای صحبت افرادی بنشینید که تجربه‌ی خوبی در بازار مبادلات رمزارزها دارند و به اصطلاح کارکشته هستند، قطعا توصیه‌ای که از آن‌ها می‌شنوید، سرمایه‌گذاری به روش تریدینگ است. زیرا با تجربه‌ای که در این بازار کسب کرده‌اند، می‌دانند که نمی‌توان آینده‌ی ارزهای دیجیتال را به قطع یقین تضمین کرد، و هر لحظه ممکن است بازار به سمت و سوی دیگری کشانده شود. با این اوصاف، در مقایسه با روش ترید کردن رمزارزها، هودل کردن از ریسک پذیری بیش‌تری برخوردار است و به طبع احتمال از دست رفتن سرمایه نیز بیشتر خواهد بود. افرادی که از این روش برای تبادل ارز دیجیتال خود استفاده می‌کنند هودلر (Hodler) نام دارند.

بهترین اپلیکیشن‌های خرید و فروش ارز دیجیتال

اگر می‌خواهید به جای هودل کردن طولانی ارز دیجیتال خود، به روش تریدرهای حرفه‌ای عمل کنید و هر لحظه از آخرین تغییرات قیمت ارزهای دیجیتال مطلع شوید، اولین چیزی که به آن نیاز خواهید داشت، دسترسی فعال به پنل خرید و فروش ارز دیجیتال است. اغلب صرافی های آنلاین علاوه‌بر پنل دسکتاپ، امکان خرید و فروش از طریق اپلیکیشن موبایلی را برای کاربران‌شان فراهم کرده‌اند.

یکی از مزیت های خرید و فروش ارز دیجیتال با گوشی موبایل، امکان دسترسی همیشگی کاربر به پنل خرید و فروش ارز دیجیتال است.

یک کیف پول مطمئن برای خرید و فروش ارز دیجیتال چه ویژگی‌هایی دارد؟

در بازاری که بیش‌ترین نوسان را دارد تنها معاملاتی به سود ختم می‌شوند که از یک قانون ساده پیروی کنند. هر چه سریعتر عمل کنید بیش‌تر سود خواهید کرد. بگذارید با یک مثال ساده این موضوع را توضیح دهیم. یک تریدر حرفه‌ای را تصور کنید که تجربه‌ی بسیار زیادی در تبادل رمزارزها دارد و تمام چم و خم معامله را به خوبی می‌شناسد. حالا تصور کنید این فرد با تمام دانش و تخصصی که دارد، همچنان جایگاه موفقی در بازار ارزهای دیجیتال کسب نکرده است. علت آن چیست؟ پاسخ بسیار ساده ‌است؛ استفاده از نرم‌افزارهایی که به لحاظ فنی زیرساخت مناسبی برای معاملات ارز دیجیتال ندارند.

در استخراج بیت‌کوین یا سایر معاملات رمزارزها، قرارگیری در شرایط مناسب معامله اهمیت بسیاری دارد. البته می‌توان گفت در بحث ترید مهم‌ترین عامل است. چون اگر عمل استخراج یا ماینینگ، به درستی انجام نشود، احتمال از دست دادن دارایی بسیار زیاد است. بنابراین قدرت و سرعت نرم‌افزارهایی که برای معامله از آن‌ها استفاده می‌کنیم در بازدهی سود معاملات نقش پراهمیتی دارند.

البته عامل سرعت به تنهایی کافی نیست و موفقیت هر معامله به توان ذهنی تجزیه و تحلیل فرد هم بستگی دارد. گرچه با وجود ابزارهای نوین تکنولوژی‌محور، امکان تجزیه و تحلیل بازار با استفاده از نرم‌افزارهای هوشمند نیز به صورت خودکار انجام می‌شود. بر همین اساس می‌توان گفت فرمول برای یک معامله‌ی سودمند، ترکیبی از چند عامل است که ابزارهایی مانند اپلیکیشن موبایل یکی از آن‌هاست. البته اپلیکیشن ها از لحاظ نوع کاربردی که برای مخاطب خود دارند طبقه‌بندی می‌شوند. بنابراین نمی‌توان از یک معیار کلی برای ارزیابی خوب و بد آن‌ها استفاده کرد.

کلام آخر

همه‌ی ما به گوشی‌های هوشمند خود وابسته هستیم. در واقع گوشی‌های موبایل، کامپیوترهای شخصی ما هستند که با خود اینورآور می‌بریم و مدیریت هر کاری را برای ما آسان می‌کنند. با نصب یک اپلیکیشن ساده‌ی کیف پول در گوشی به راحتی می‌توانیم تمام امور مالی‌مان را مدیریت کنیم. اما بحث خرید و فروش ارزهای مجازی که به میان می‌آید ماجرا کمی متفاوت است. برای این که دارایی های دیجیتال ما در بهترین شکل ممکن نگهداری شوند باید از کیف پولی استفاده کنیم که امنیت بالایی دارند. بنابراین سعی کنید از کیف پولی استفاده کنید که پس از هر معامله، تمام سرمایه و دارایی دیجیتال شما را در امن ترین شکل ممکن برای شما حفظ می‌کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *