ادغام اتریوم چیست؟

ادغام اتریوم

ادغام اتریوم


ادغام اتریوم فرآیند اتصال زنجیره‌ی Beacon اثبات سهام اتریوم (PoS) به شبکه اصلی اتریوم است تا بلاک چین اتریوم را از سیستم اثبات کار (PoW) قدیمی جدا کند. این امر منجر به کاهش ۹۹.۹۵ درصدی مصرف انرژی اتریوم و مقیاس پذیری بیشتر اکوسیستم آن می‌شود. که نتیجه‌ی آن اتریوم ۲.۰، نسخه‌ی جدید اتریوم است.

اهمیت ادغام اتریوم

مرج اتریوم و انتقال از شبکه بلاک چین اثبات کار (PoW) به شبکه اثبات سهام (PoS) یکی از مهمترین رویدادهای دنیای ارزهای دیجیتال است. بنیاد اتریوم چندین بار تاریخ نهایی ادغام اتریوم را اعلام کرده و سپس به تعویق انداخته است. با این حال، ۱۲ آگوست ۲۰۲۲ بود که ویتالیک بوترین، یکی از بنیانگذاران اتریوم، در توییتر خود اعلام کرد که فرآیند ادغام یا همان مرج اتریوم چند روزی است شروع شده و پانزده سپتامبر ۲۰۲۲ (تقریبا ۲۴ شهریور ۱۴۰۱) به اتمام خواهد رسید.

مزایای مرج اتریوم

این ادغام بلافاصله بلاک چین اتریوم را حدود ۹۹ درصد از نظر انرژی کارآمدتر می‌کند و زمینه را برای به‌روز‌رسانی‌های آینده فراهم می‌سازد. علاوه بر این با بروزرسانی شبکه، اتریوم می‌تواند تراکنش‌های بیش‌تری را به طور همزمان پردازش کند و از کندی پردازش تراکنش‌ها جلوگیری کند.

صدور اتریوم به عنوان پاداش بلاک نیز به میزان قابل توجهی کاهش خواهد یافت. در حال حاضر روزانه ۱۳۰۰۰ اتر استخراج می‌شود. پس از ادغام، این تعداد به ۱۶۰۰ پاداش اتر در روز می‌رسد. بنابراین نرخ تورم اتر را کاهش می‌دهد.

این آپدیت می‌تواند روی سرعت، مقیاس‌پذیری و همچنین کاهش هزینه‌های شبکه‌ی اتریوم تاثیرگذار باشد.

امنیت شبکه اتریوم پس از ادغام

از زمان آغاز به کار، اتریوم با مکانیزم اجماع اثبات کار (PoW) ایمن شده است، که به قدرت پردازش سخت افزاری برای حل معادلات پیچیده ریاضی در یک فرآیند رقابتی برای استخراج بلوک بعدی در بلاک چین اتریوم نیاز دارد. انتقال به Proof-of-Stake نیاز به گره‌های ماینینگ را برای رقابت برای پاداش‌های بلوک از بین می‌برد و در عوض اپراتورهای گره را ملزم می‌کند تا اتر (ETH) را به عنوان وثیقه قرار دهند تا اعتبار شبکه برای کسب پاداش باشند.

چرا اتریوم ادغام شد؟

سوئیچ سیستم‌ها، شبکه اتریوم را قادر می سازد تا حدود 99 درصد مصرف برق را کاهش دهد. مدل اثبات کار به انرژی بسیار بیشتری نسبت به مدل اثبات سهام نیاز دارد.  اثرات منفی زیست‌محیطی تجارت ارزهای دیجیتال نگرانی اصلی بسیاری از منتقدان و حامیان ارزهای دیجیتال بوده است و تلاش اتریوم برای بررسی نرخ‌ها با انرژی کمتر به عنوان یک پیشرفت قابل توجه تلقی می‌شود.

همچنین این ادغام، راه را برای سایر جنبه های برنامه عملیاتی شبکه مانند افزایش کارایی تراکنش ها هموار می‌کند.

ادغام چیست؟

 در سپتامبر 2022، شبکه اصلی اتریوم با Beacon Chain ترکیب شد و انتقال بلاک چین از Proof of Work به Proof of Stake را تکمیل کرد. این سوئیچ یا انتقال «ادغام» نامیده می‌شود.

این یکپارچه سازی روش اعتبارسنجی تراکنش های اتریوم را تغییر می دهد.  پیش از این، اتریوم مانند بیت‌کوین کار می‌کرد: تراکنش‌ها توسط یک شبکه غیرمتمرکز از رایانه‌ها استخراج می‌شد که برای حل پازل‌های ریاضی رقابت می‌کردند و برای انجام این کار با سکه‌های جدید پاداش می‌گرفتند.

این مکانیسم اجماع “اثبات کار”، که در آن رایانه ها باید در مورد اینکه کدام تراکنش ها را به یک بلوک جدید اضافه کنند، توافق کنند، بسیار انرژی بر است.

به گفته بنیاد اتریوم، با ادغام، اتریوم به مکانیزم اجماع به نام اثبات سهام (Proof-of-Stake) رفته است که انرژی بسیار کمتری مصرف می‌کند و باعث می‌شود شبكه حدود 99 درصد انرژی کارآمدتری داشته باشد.

تحت اثبات سهام، تراکنش‌ها با آدرس‌هایی که توسط یک قرارداد هوشمند با مقدار زیادی اتریوم به اشتراک گذاشته شده است، تأیید می‌شوند.  کسانی که بیشتر ETH شرط بندی کرده اند به نسبت بیشتری پاداش دریافت می کنند.

بعد از ادغام چه اتفاقی می افتد؟

به روز رسانی های بعدی پس از ادغام، ظرفیت و سرعت شبکه را با معرفی «زنجیره های خرد یا شاردینگ» افزایش می دهد. این زنجیره‌ها بر پایه سهام هستند و شبکه را به 64 بلاک چین گسترش خواهند داد.

اقدامات پس از ادغام اتریوم

مرج اتریوم بزرگترین به روز رسانی شبکه بلاک چین یک ارز دیجیتال است، بنابراین طبیعی است که در اولین روزهای راه‌اندازی شبکه‌ی جدید، دانش و تجربه‌ی کافی در خصوص عملکرد کلی آن وجود نداشته باشد. به همین دلیل، روش‌های کلاهبرداری در آن نیز هنوز ناشناخته است. در همین بین برخی فرصت‌طلبان از ناآگاهی افراد سواستفاده می‌کنند و دارایی آن‌ها را به سرقت می‌برند.

برای این که با چنین مواردی برخورد نکنید و امنیت سرمایه‌ی خود را حفظ کنید، کافیست چند نکته را پس از ادغام اتریوم در نظر بگیرید:

بسیاری از برنامه های رمزنگاری به شبکه ادغام شده و به روز شده با عنوان ” ETH 2″ اشاره می‌کنند. این امر باعث سردرگمی در مورد اینکه آیا یک ارز دیجیتال جدید به نام ETH 2 وجود خواهد داشت ایجاد شده است که دارندگان ETH را در برابر کلاهبرداری آسیب پذیر می‌کند. کلاهبرداران ممکن است سعی کنند از این سردرگمی سوءاستفاده کنند و کاربران را فریب دهند تا ETH فعلی خود را با ” ETH 2″ تعویض کنند.

پس از مرج اتریوم احتمال آسیب پذیری در برابر حملات DoS نیز وجود دارد. با انتقال به PoS، به ارائه دهندگان شبکه هشدار داده می‌شود و آنها را در برابر حمله DoS آسیب پذیر می‌کند. برای مثال، اگر یک مهاجم بالقوه بخواهد یکی از بلوک‌های بعدی در بلاک چین را پیشنهاد کند، می‌تواند گره ارائه‌دهنده فعلی را doze کند (یک حمله‌ی پیچیده) و در نتیجه تراکنش‌های تایید شده در گره‌ها را از روی آن‌ها حذف خواهد کرد.

جمع‌بندی

  • Ethereum Merge یک به‌روزرسانی شبکه برای انتقال اتریوم از Proof-of-Work به صورت خلاصه PoW، به مکانیزم اجماع یا همان (PoS) است.
  • کاهش ۹۹ درصدی هزینه های انرژی مرتبط با پردازش تراکنش های اتریوم وجود دارد.
  • این ادغام، عملیات را از شبکه اصلی اتریوم فعلی به زنجیره جدید یعنی Ethereum Beacon منتقل می‌کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *