چطور بهترین کیف پول ارز دیجیتال را انتخاب کنیم؟

بهترین کیف پول ارز دیجیتال

بهترین کیف پول ارز دیجیتال


کیف پول ارز دیجیتال چیست؟

کیف پول‌های کریپتو کلیدهای خصوصی شما را ذخیره می‌کنند و رمزارز شما را ایمن و در دسترس نگه می‌دارند. آنها همچنین به شما امکان ارسال، دریافت و خرج کردن ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین و اتریوم را می دهند.

چرا کیف پول ارز دیجیتال مهم هستند؟

برخلاف یک کیف پول معمولی که می تواند اسکناس را در خود جای دهد، کیف پول های کریپتو از نظر فنی ارز دیجیتال را ذخیره نمی‌کنند.  بلکه دارایی ها بر روی یک بلاک چین نگهداری می‌شوند که فقط با یک کلید خصوصی می توان به آن‌ها دسترسی داشت.  کلید خصوصی مالکیت شما را به دارایی‌های ارز دیجیتال‌تان ثابت می کند و به شما امکان انجام تراکنش می‌دهد.

بنابراین اگر کلیدهای خصوصی خود را فراموش کنید، برای همیشه دسترسی به پول خود را از دست خواهید داد. به همین دلیل، مهم است که کیف پول سخت افزاری خود را ایمن نگه دارید و از یک ارائه دهنده کیف پول مطمئن مانند زرین‌دکس استفاده کنید.

در حقیقت کلید خصوصی، رمز عبوری است که امکان دسترسی به دارایی‌های دیجیتال‌ را برای کاربر خود فراهم می‌سازد. به طوری که فرد به راحتی می‌تواند ارزهای دیجیتالی مانند بیت‌کوین و اتریوم را ارسال یا دریافت کند.

کیف پول ارز دیجیتال انواع مختلفی دارد، به طور مثال کیف پول‌های سخت‌افزاری مانند Ledger که عملکرد آن‌ها شبیه یک USB است، یا برنامه‌های موبایلی مانند Coinbase Wallet، که استفاده از ارزهای دیجیتال را به آسانی خرید آنلاین برای دارندگان خود امکان‌پذیر می‌سازد.

اولین کیف پول ارز دیجیتال

اولین کیف پول متعلق به توسعه دهنده بیت کوین، ساتوشی ناکاموتو بود. کیف پول دوم متعلق به هال فینی بود که با ناکاموتو مکاتبه کرد و طبق گزارش ها اولین کسی بود که کیف پول نرم افزاری بیت کوین را اجرا کرد. ناکاموتو ۱۰ بیت کوین را به طور آزمایشی برای او فرستاد و این نقطه‌ی آغازی برای محبوبیت ارزهای دیجیتال شد.

بهترین کیف پول ارز دیجیتال برای ایران

نکات کلیدی:

  • کیف پول کریپتوکارنسی دستگاه یا برنامه ای است که کلیدهای ارز دیجیتال شما را ذخیره می کند و به شما امکان دسترسی به دارایی ارز دیجیتال را می‌دهد.
  • کیف پول ها حاوی یک کلید عمومی (آدرس کیف پول) و کلیدهای خصوصی شما هستند که برای امضای تراکنش های ارزهای دیجیتال موردنیاز است. هر کسی که کلید خصوصی را داشته باشد می‌تواند سکه های مرتبط با آن آدرس را کنترل کند.
  • انواع مختلفی از کیف پول ها وجود دارد که هر کدام ویژگی ها و سطوح امنیتی خاص خود را دارند.

بهترین کیف پول ارز دیجیتال کدام است؟

کیف پول های مختلفی وجود دارد که می توانید از بین آنها گزینه های زیادی انتخاب کنید. بهتر است تا جایی که ممکن است نظرات را بخوانید تا مطابق با نیازهای خود و انتظاراتی که از یک کیف پول دارید، کیف پول موردنظرتان را انتخاب کنید و در عین حال از ایمن بودن کلیدهای خود اطمینان خاطر داشته باشید.

آیا برای ارز دیجیتال به کیف پول نیاز دارم؟

بدون شک نمی توانید بدون کلیدهای خصوصی و رابطی که قابلیت اتصال به یک بلاک چین را دارد به ارز دیجیتال خود دسترسی پیدا کنید. همه کیف پول ها می توانند کلید خصوصی را ذخیره کنند. اما فقط کیف پول های گرم می توانند به بلاک چین دسترسی داشته باشند، بنابراین مهم است که کلیدهای خود را تا زمانی که به آنها نیاز ندارید در کیف پول گرم خود نگهداری کنید.

آدرس کیف پول چیست؟

برای اینکه با شکل یک آدرس کیف پول آشنا شوید،‌ در اینجا آدرس کیف پولی را که گفته می‌شود متعلق به ساتوشی ناکاموتو،‌ خالق بیت کوین است آورده‌ایم:

همان طور که مشاهده می‌کنید، آدرس کیف پول ترکیبی پیچیده از حروف کوچک و بزرگ لاتین به علاوه‌ی اعداد است. اما جای نگرانی نیست چون نیازی به حفظ‌ کردن آدرس کیف پول خود ندارید و به راحتی می‌توانید در صورت نیاز آن را کپی کنید یا با استفاده از دوربین تلفن همراه خود کد QR را اسکن کنید.

همچنین در برخی از ارزهای دیجیتال مانند ریپل و ایاس، علاوه‌ بر آدرس کیف پول، با مفهوم دیگری به‌نام «ممو» یا «تگ» که کاربردشان ایجاد دسته‌بندی برای دارایی‌های یک آدرس خاص است نیز سروکار خواهیم داشت. و. بنابراین، اگر با ارزهای دیجیتالی مثل ریپل یا ایاس کار می‌کنید و قصد دارید آن را به یک صرافی ارز دیجیتال منتقل کنید، نیاز است در کیف پول خود علاوه بر آدرس، تگ یا ممویی را که صرافی مقصد به شما داده است وارد کنید تا امنیت دارایی‌ ارز دیجیتال شما حفظ شود.

انواع کیف پول ارز دیجیتال

دسته‌بندی کیف پول‌ها نسبی است و هرکس ممکن است نوعی دسته‌بندی خاص را برای انواع کیف پول‌ها در نظر بگیرید. مثلا یکی ممکن است کیف پول‌ها را بر اساس تعداد ارز پشتیبانی‌شده دسته‌بندی کند و یکی دیگر بر اساس رابط کاربری.

در این مقاله، اولین معیار ما برای دسته‌بندی و ارزیابی کیف پول‌های دیجیتالی میزان ایمنی آنهاست؛ چون صرف‌نظر از کیف پولی که انتخاب می‌کنید، مهم‌ترین فاکتوری که موقع کار با کیف پول باید در نظر بگیرید، امنیت دارایی‌هایتان است.

امنیت کیف پول ارز دیجیتال بستگی به دو عامل اصلی دارد:

  • دسترسی‌داشتن یا نداشتن به کلید خصوصی (امانی یا غیرامانی‌بودن)
  • اتصال کیف پول به اینترنت (آفلاین یا آنلاین‌بودن)
انواع کیف پول ارز دیجیتال

انواع دسته‌بندی کیف پول ارز دیجیتال

معیار اصلی دیگر برای دسته‌بندی کیف پول‌ها، نوع دسترسی و دستگاهی است که کیف پول در آن اجرا می‌شود. این دسته‌بندی شامل گزینه‌های زیر است:

  • کیف پول موبایل
  • کیف پول تحت‌وب
  • افزونه مرورگر
  • کیف پول دسکتاپ
  • کیف پول سخت‌افزاری
  • کیف پول کاغذی

کیف پول موبایل

کیف پول تراست (Trust Wallet)

کیف پول‌های موبایل به‌صورت یک برنامه روی تلفن‌ همراه شما نصب می‌شوند. ازآنجاکه امروزه تقریبا هر فرد در هر کجا که باشد یک گوشی هوشمند در جیبش دارد، کیف پول‌های موبایلی را می‌توانیم پرکاربردترین نوع کیف پول بدانیم.

در زمان به‌روزرسانی این مقاله، تراست والت محبوب‌ترین کیف پول موبایلی است که به‌طور همزمان از ده‌ها هزار کوین و توکن پشتیبانی می‌کند. این کیف پول هم برای سیستم‌عامل اندروید و هم برای iOS به‌رایگان در دسترس است.

بهترین کیف پول برای ایرانیان
بهترین کیف پول برای ایرانیان

کیف پول‌ تحت‌وب

کیف پول بلاک چین (Blockchain.com)

کیف پول‌های مبتنی بر وب (Web Wallet) ساده‌ترین کیف پول از نظر دسترسی و راحتی کار هستند. برای استفاده از این کیف پول‌ها فقط کافی است در هر دستگاهی از مرورگر اینترنتی استفاده کنید. با این حال، ازآنجاکه این کیف پول‌ها کلید خصوصی را روی سرورهای اینترنتی ذخیره می‌کنند، ریسک هک‌شدن یا مسدودشدن بیشتری دارند.

البته اغلب ارائه‌دهندگان کیف پول مبتی بر وب اثبات کرده‌اند که هیچ‌گونه دسترسی به کلیدهای خصوصی شما نخواهند داشت و بنابراین امنیت را تضمین می‌کنند. مشهورترین کیف پول تحت‌وب، کیف پول Blockchain.com است که از بیت کوین، بیت کوین کش، اتریوم و استلار پشتیبانی می‌کند.

کیف پول در افزونه‌های مرورگر

کیف پول متامسک (Metamask)

یکی دیگر از کیف پول‌های پرطرفدار سال‌های اخیر، کیف پول‌هایی هستند که در قالب افزونه‌های (Extension) مرورگر کار می‌کنند. مزیت اصلی این کیف پول‌ها این است که می‌توانند مرورگرهای معمولی شما را به مرورگر بلاک چین تبدیل کنند. با استفاده از این افزونه‌ها می‌توانید وارد پلتفرم‌های غیرمتمرکز مختلف شوید و با آنها تعامل داشته باشید.

مشهورترین کیف پولی که به‌صورت افزونه مرورگر عرضه شده است متامسک (MetaMask) است. این کیف پول همزمان از اتریوم، بایننس چین، فانتوم، پالیگان و چندین بلاک چین دیگر پشتیبانی می‌کند. این بدان معناست که مانند تراست والت می‌توانید از متامسک برای ذخیره هزاران کوین و توکن استفاده کنید.

کیف پول دسکتاپ

کیف پول اکسودوس (Exodus)

کیف پول دسکتاپ، نرم‌افزاری است که روی کامپیوترهای شخصی و سیستم‌عامل‌های ویندوز، لینوکس و مک نصب می‌شود. این کیف پول‌ها مانند کیف پول موبایل کلیدهای خصوصی را روی خودِ دستگاه ذخیره می‌کنند.

اگرچه هر ارز دیجیتال معمولا کیف پول دسکتاپ مخصوص خود را دارد، مشهورترین کیف پول دسکتاپ کیف پول اکسودوس (Exodus) است که به‌طور همزمان از ده‌ها ارز دیجیتال پشتیبانی می‌کند.

کیف پول سخت افزاری

کیف پول های سخت افزاری محبوب ترین نوع کیف پول هستند زیرا می توانید کلیدهای خصوصی خود را ذخیره کرده و آنها را از دستگاه خود حذف کنید. این دستگاه ها شبیه یک درایو USB هستند و چندین ویژگی دارند.

امن ترین و بهترین کیف پول دیجیتال

می توانید با وصل کردن کیف پول سخت افزاری، تراکنش ارز دیجیتال را روی رایانه یا دستگاه خود انجام دهید. بسیاری از آنها می‌توانند بدون نیاز به وارد کردن کلید، تراکنش‌های ارزهای دیجیتال را به صورت خودکار امضا کنند و توانایی هکر برای ثبت فشار کلید یا ضبط صفحه نمایش شما را دور بزنند.

این دستگاه ها اغلب بین 100 تا 200 دلار قیمت دارند. Ledger و Trezor هر دو کیف پول سخت افزاری معروفی هستند که به طور کلی کیف پول های سرد در نظر گرفته می شوند زیرا تا زمانی که به برق متصل نشوند، هیچ‌گونه اتصال فعالی ندارند.

 برخی از کیف پول های سخت افزاری جدید با قابلیت اتصال به دستگاه شما از طریق بلوتوث عرضه می شوند. بهتر است از این مدل کیف پول‌ها، با احتیاط استفاده کنید زیرا بلوتوث یک سیگنال بی سیم است که در صورت روشن شدن توسط افراد ناخواسته قابل دسترسی است.

کیف پول کاغذی

کاربران اولیه کریپتو کلیدهای خود را روی کاغذ می نوشتند یا تایپ می کردند که به آن کیف پول کاغذی گفته می‌شد. این کیف پول‌ها به گونه ای تکامل یافته‌ بودند که شامل کلیدها و کدهای QR می شدند تا کیف پول های دستگاه های تلفن همراه بتوانند آنها را اسکن کنند. با این حال، کیف پول های کاغذی به راحتی آسیب‌پذیر هستند و گم می شوند. بنابراین بسیاری از صاحبان رمزارز دیگر از آنها استفاده نمی‌کنند و عملا امروزه این نوع از کیف پول ارز دیجیتال دیگر همانند گذشته کاربرد ندارند.

با این حال، در صورت استفاده از کیف پول کاغذی اگر اقدامات لازم برای نگهداری صحیح آن در گاوصندوق یا صندوق امانات را انجام دهید و هر چند وقت یک بار آن را بررسی کنید تا از خراب نشدن آن اطمینان حاصل کنید، این نوع از کیف پول هم می‌تواند گزینه‌ی جالبی برای خود باشد.

چطور بهترین کیف پول ارز دیجیتال را انتخاب کنیم؟

برای پاسخ به این پرسش، باید بگوییم هیچ یک از کیف پول ها بهترین یا مطمئن‌ترین کیف پول ارز دیجیتال نیستند. این شما هستید که می‌بایست نیازها و اهداف خود را بشناسید و بدانید چه انتظاری از کیف پول‌تان دارید.

مثلا کسی که قصد دارد میلیون‌ها دلار سرمایه را ذخیره کند، بهتر است به سراغ کیف پول تحت‌ وب نرود. یا کسی که از امنیت کامپیوتر شخصی خود اطمینان ندارد، قطعا نباید از یک کیف پول موبایلی استفاده کند. با این حال چندین معیار مهم برای تشخیص بهترین گزینه‌های کیف پول وجود دارد که در ادامه به آن‌ها پرداخته‌ایم.

مهم‌ترین معیار: امنیت کیف پول

سه معیار اصلی قبل از انتخاب یک کیف پول: امنیت، امنیت و امنیت!

بدون شک، قبل از بررسی هر موردی، ابتدا باید مطمئن شوید کیف پول مدنظرتان امن است. هر چه باشد مساله‌ی سرمایه و دارایی شما مطرح است. امنیت و اعتبار کیف پول بر تمام معیارهای دیگر ارجحیت دارد. به‌عنوان مثال، اگر کیف پولی از ارز دیجیتال شما پشتیبانی می‌کند؛ اما کمتر از دو هزار نصب دارد یا حواشی حول آن زیاد است، بهتر است قید آن کیف پول را بزنید.

بهترین کیف پول بیت کوین

برای انتخاب یک کیف پول امن به نکات زیر توجه کنید:

  • پیش از انتخاب هر کیف پول تحقیق کنید. حتما پیش از انتخاب یک کیف پول درباره آن تحقیق کنید، با تیم توسعه آن آشنا شوید و ویژگی‌های خوب و بد آن را به‌طور کامل بشناسید. بهترین منبع وب‌سایت اصلی کیف پول است. پرس‌وجو و مقالات و ویدئوهای منابع معتبر دیگر هم می‌تواند کمک خوبی در شناخت کیف پول باشد.
  • ترجیحا کیف پول را از وب‌سایت اصلی دانلود کنید. بعضی از نرم‌افزارهای کیف پولی که در فروشگاه‌های اپلیکیشن موبایل یا وب‌سایت‌های دیگر مشاهده می‌کنید، در واقع بدافزارهایی هستند که ممکن است برایتان دردسرساز شوند. مطمئن‌ترین روش، دانلود کیف پول از وب‌سایت رسمی آن است. اگر قصد دانلود از منابع دیگر را دارید، حتما نام ارائه‌دهنده کیف پول را چک کنید و به تعداد دانلود و نظرات کاربرهای دیگر توجه داشته باشید.
  • هرگز اطلاعات خصوصیتان به اشتراک نگذارید، حتی با تیم پشتیبانی. اطلاعات حساسی مثل عبارت بازیابی (کلید خصوصی)، گذرواژه کیف پول، یا پین‌کدتان را هرگز با هیچ‌کس، حتی تیم پشتیبانی، به اشتراک نگذارید و آن را وارد هیچ پلتفرم یا نرم‌افزاری به‌غیر از کیف پولتان نکنید. اگر کیف پول شما امانی است، حتی تیم پشتیبانی نیز نباید کلید خصوصی شما را بداند؛ پس بدانید و آگاه باشید که هر ایمیل یا پیام کوتاهی از سوی تیم پشتیبانی که از شما بخواهد عبارت بازیابی‌تان را نشان دهید، بی‌تردید جعلی است!
  • سعی کنید از بیشترین امکانات امنیتی کیف پولتان استفاده کنید. به‌عنوان مثال، اگر کیف پولتان قابلیت فعال‌سازی احراز هویت دوعاملی دارد، از آن استفاده کنید. ترجیحا از گوگل آتنتیکیتور (Google Authenticator) برای امنیت بیشتر استفاده کنید.
  • به‌روزرسانی کنید. حتما از کیف پول‌هایی استفاده کنید که تیم توسعه فعالی دارند و به‌طور مرتب به‌روزرسانی می‌شوند. اپلیکیشن خود را به‌روزرسانی‌شده نگه دارید و مطمئن شوید که فایروال و آنتی‌ویروس‌های دستگاهتان هم به‌روزرسانی‌ شده‌اند.
  • تمام موجودیتان را در یک کیف پول نگه ندارید. ایمن‌ترین و منطقی‌ترین روش نگهداری ارز دیجیتال این است که تمام تخم‌مرغ‌های خود را در یک سبد نچینید! چند کیف پول با سطح ایمنی مختلف داشته باشید و مبالغ بیشتر را در کیف پول‌های آفلاین و ایمن‌تر ذخیره سرد کنید.

معرفی بهترین کیف پول‌ها ارز دیجیتال در سال ۲۰۲۲

حالا که می‌دانیم کیف پول‌ها چه انواعی دارند و ما بر چه اساسی باید آنها را انتخاب کنیم، می‌توانیم با چند نمونه از برجسته‌ترین کیف پول‌های بازار آشنا شویم.

کیف پول تراست والت

اگر تمام معیارهای یک کیف پول خوب را در نظر بگیریم، نرم‌افزار موبایلیِ تراست والت بدون اغراق بهترین کیف پول ارز دیجیتال و در دسترس‌ترین گزینه برای تازه‌کارها است.

کمترین ارز دیجیتالی در بازار پیدا می‌شود که تراست والت از آن پشتیبانی نکند. با نصب یک نرم‌افزار، می‌توانید همزمان هزاران ارز دیجیتال را ذخیره کنید.

این کیف پول که بیشترین تعداد دانلود و بالاترین میزان محبوبیت را به خود اختصاص داده است، از سمت صرافی بایننس پشتیبانی می‌شود. از نظر امنیت و اعتبار، تراست والت با ارائه بک‌آپ مستقیم، یک کیف پول غیرامانی است و کنترل تمام دارایی را به خودتان می‌سپارد. بنابراین از نظر تحریم یا این قبیل مسائل هیچ خطری ندارد.

بهترین کیف پول ارز دیجیتال برای گوشی

تراست فقط یک کیف پول ساده نیست. با این کیف پول علاوه بر نگهداری دارایی‌های دیجیتال، می‌توانید با اپلیکیشن‌های دیفای (مانند صرافی‌های غیرمتمرکز) کار کنید و در فرایندهای سهام‌گذاری ارزهای مختلف شرکت کنید. همچنین اگر کیف پول سخت‌افزاری داشته باشید، تراست والت یکی از بهترین گزینه‌های برای اتصال به کیف پول سخت‌افزاری است.

بنابراین چه تازه‌وارد باشید چه حرفه‌ای، تراست والت می‌تواند بیشتر نیازهای شما را برطرف کند.

حالا برای معرفی کیف پول‌های بیشتر یک قدم جلو می‌رویم و برای اینکه کار راحت‌تری در انتخاب داشته باشید، آنها را در چند بخش طبقه‌بندی کرده‌ایم:

  • بهترین کیف پول‌های چندارزی
  • بهترین کیف پول‌های بیت کوین
  • بهترین کیف پول‌های اتریوم
  • بهترين کیف پول‌های سخت‌افزاری
  • بهترین کیف پول‌ها برای فعالیت در دیفای و NFT

بهترین کیف پول‌ ارز دیجیتال برای نگهداری بیت کوین

علاوه بر تراست والت و کیف پول‌های چندارزی که بالاتر معرفی کردیم، اگر بخواهیم از سه کیف پول تخصصی برای بیت کوین نام ببریم، این سه کیف پول عبارت‌اند از:

  • بیت کوین والت (Bitcoin Wallet): کیف پول موبایلی (فقط اندروید) و منبع‌باز است که به‌طور اختصاصی برای بیت کوین طراحی شده است. از سال ۲۰۱۳ به‌طور مرتب به‌روزرسانی می‌شود و امتحان خود را از نظر سابقه پس داده است. همچنین، رابط کاربری خوبی برای کاربران تازه‌کار دارد.
  • بلو والت (Blue Wallet): کیف پول اختصاصی بیت کوین است که قابلیت اتصال به شبکه لایتنینگ را هم دارد. اگرچه برای حرفه‌ای‌ها ساخته شده است، تازه‌کارها هم می‌توانند از آن استفاده کنند. نرم‌افزار بلو والت در اندروید و iOS در دسترس است.
  • مای‌سلیوم (Mycelium): در سال ۲۰۱۵ به‌عنوان یکی از بهترین کیف پول‌های موبایل برای بیت کوین مطرح شد و اخیرا پشتیبانی از اتریوم و توکن‌هایش را هم آغاز کرده است. رابط کاربری آن شاید کمی برای تازه‌کارها پیچیده باشد.
کیف پول ارز دیجیتال سخت افزاری

بهترین کیف پول ارز دیجیتال برای نگهداری اتریوم

  • متامسک: از اتریوم و تمام توکن‌های مبتنی بر اتریوم پشتیبانی می‌کند. هم اپ موبایل دارد و هم روی مرورگرهای کروم و فایرفاکس نصب می‌شود. کاملا متن‌باز است و می‌توانید با خیال راحت از آن استفاده کنید. برای فعالیت در فضای دیفای و NFT هم، متامسک مانند اره است در کار نجاری. در ادامه بیشتر از آن می‌خوانید.
  • مای‌اتروالت (Myetherwallet.com): مای‌اتروالت نرم‌افزاری است که به شما اجازه می‌دهد کیف پول اتریوم ایجاد کنید و تراکنش‌های این این شبکه را انجام دهید. این نرم‌افزار از تمام توکن‌های اتریومی هم پشتیبانی می‌کند. اگرچه باید از وب‌سایت رسمی برای ساخت کیف پول اقدام کنید، اما MyEtherWallet، یک کیف پول تحت‌وب نیست و هیچ‌گاه کلید خصوصی شما را روی سرورهای خود ذخیره نمی‌کند. این نرم‌افزار که نسخه موبایل هم دارد در واقع این امکان را می‌دهد که کیف پول خود را ایجاد و در هر جایی که تمایل دارید از آن استفاده کنید.

بهترین کیف پول‌های سخت‌افزاری

کیف پول‌های سخت‌افزاری مانند تلفن‌های همراه در برندها و مدل‌های مختلف عرضه می‌شوند. در بیشتر کیف پول‌های سخت‌افزاری، با داشتن یک کیف پول می‌توانید بیش از ۸۰٪ ارزهای دیجیتال بازار را ذخیره کنید.

کیف پول ارز دیجیتال تتر

بهترین‌هایشان کدام‌ها هستند؟ در اینجا چهار کیف پول سخت‌افزاری محبوب را معرفی می‌کنیم که در صدر پرفروش‌ها هستند:

  • کیف پول سخت‌افزاری لجر (Ledger): این شرکت دو مدل اصلی دارد: لجر نانو اس (Nano S) و لجر نانو ایکس (Nano X)؛ دومی که امکانات بیشتری هم دارد جدیدتر است و به‌طبع گران‌تر. هر دو از بیش از ۱,۸۰۰ ارز دیجیتال مختلف پشتیبانی می‌کنند و می‌شود گفت با داشتن یک کیف پول می‌توانید همه ارزهای دیجیتال معتبر را ذخیره کنید.
  • کیف پول سخت‌افزاری ترزور (Trezor): شرکت ساتوشی‌لبز در سال ۲۰۱۴، یکی از اولین کیف پول‌های سخت‌افزاری را روانه بازار کرد تا برای چندین سال، صدرنشین بهترین کیف پول‌های سخت‌افزاری باشد. این مدل که به‌نام ترزور وان (Trezor One) شناخته می‌شود، از کاردانو، ریپل، مونرو و ترزور پشتیبانی نمی‌کند و در حال حاضر تا حدی از سایر رقبای جدیدتر خود جا مانده است. ۴ سال بعد ترزور تی (Trezor Model T) با امکانات و پشتیبانی از تمام ارزهای دیجیتال معتبر عرضه شد. ترزور تی اکنون رقیب جدی کیف پول‌های لجر است. مدل وان سخت پیدا می‌شود؛ اما حدود ۱میلیون و ۵۰۰هزار تومان قیمت دارد. قیمت مدل تی حدود ۶میلیون تومان است.
  • کیف پول‌ سخت‌افزاری کول والت (CoolWallet): کول والت (CoolWallet) اگر زیباترین نباشد، قطعا یکی از زیباترین و خوش‌دست‌ترین کیف پول‌های سخت‌افزاری است. این کیف پول دو مدل S و Pro دارد که اولی از ارزهای دیجیتال کمتری پشتیبانی می‌کند. مدل S در ایران با قیمت حدود ۲میلیون تومان و مدل Pro با قیمت حدود ۵.۵میلیون تومان به فروش می‌رسد.
  • کیف پول‌ سخت‌افزاری سیف پل (SafePal): سیف پل که با سرمایه‌گذارهای شناخته‌شده‌ای مثل بایننس، تراست والت و بنیاد لایت کوین همکاری می‌کند، سال ۲۰۱۹ محصول سخت‌افزاری‌اش را به بازار فرستاد. تقریبا از تمام ارزهای دیجیتال پشتیبانی می‌کند و صفحه‌نمایش رنگی آن به جذابیتش می‌افزاید. همچنین دوربینی درون‌ساخته برای اسکن کدهای QR دارد که کار انجام تراکنش را آسان‌تر و ایمن‌تر می‌کند. قیمت کیف پول سخت‌افزاری سیف پل با مدل S۱ در ایران حدود ۳میلیون تومان است.

کیف پول داغ چیست؟

کیف پول‌های داغ قرار دارند که در آنها دارایی در شرایطی نگهداری می‌شود که دسترسی به اینترنت وجود دارد. استفاده از یک کیف پول گرم لزوما به این معنا نیست که کلید خصوصی در سرورهای اینترنتی نگهداری می‌شود، بلکه به متصل‌بودن دستگاه به اینترنت اشاره دارد.

کیف پول ارز دیجیتال نرم افزاری

به‌عنوان مثال، ذخیره بیت کوین در موبایلی که به اینترنت متصل‌ است، نوعی ذخیره‌سازی داغ است، اگر چه کلیدهای خصوصی روی خود موبایل نگهداری می‌شوند. کیف پول‌های داغ برای استفاده‌های روزمره، سرمایه‌گذاری‌های خرد و معاملات ارزهای دیجیتال مناسب هستند.

کیف پول سرد چیست؟

کیف پول سرد به صورت آفلاین برای ذخیره بیت کوین یا سایر ارزهای دیجیتال استفاده می شود. با یک کیف پول سرد، که در اصل به عنوان ذخیره سازی سرد نیز شناخته می شود. کیف پول دیجیتال بر روی پلتفرمی که به اینترنت متصل نیست ذخیره می شود، در نتیجه کیف پول را از دسترسی غیرمجاز، هک سایبری و سایر آسیب پذیری هایی که سیستم متصل به اینترنت مستعد آن است محافظت می‌کند.

روش‌های ذخیره‌سازی سرد برای سرمایه‌گذاران فردی مفید است، اما صرافی‌های ارزهای دیجیتال و شرکت‌های مرتبط با فضای رمزنگاری نیز از این نوع کیف پول استفاده می‌کنند. ذخیره‌سازی سرد همچنین می‌تواند به طور گسترده‌تری به سایر حالت‌های عملکرد برای ذخیره داده‌های غیرفعال، برای انطباق با مقررات، ویدیو، عکس‌ها و اطلاعات پشتیبان اشاره کند.

چرا به کیف پول سرد نیاز دارید؟

هنگامی که یک حساب چک، پس‌انداز یا کارت اعتباری در یک بانک سنتی به خطر افتاده است، بانک می‌تواند پول از دست رفته یا دزدیده شده را به صاحب حساب بازپرداخت کند. با این حال، اگر حساب یا کیف پول رمزنگاری شما به خطر بیفتد و توکن های شما به سرقت رفته باشد، مالک نمی تواند سکه های خود را بازیابی کند. دلیل این امر این است که بیشتر ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز هستند و از حمایت بانک مرکزی یا دولت برخوردار نیستند. بنابراین سرمایه گذاران رمزارز باید از اقدامات امنیتی لازم برای محافظت از توکن های خود آگاه باشند. از این رو، نیاز به یک وسیله ذخیره سازی امن و مطمئن برای بیت کوین ها و آلت کوین ها وجود دارد.

تفاوت کیف پول سرد و کیف پول گرم

راه های زیادی برای ذخیره ارزهای دیجیتال وجود دارد. علاوه بر ذخیره سازی سرد، یکی از محبوب ترین روش های دیگر به نام “ذخیره سازی گرم” شناخته می شود. کیف‌پول‌های گرم آن هایی هستند که همیشه به اینترنت متصل‌اند، از جمله برنامه‌های کیف پول و برخی کیف‌پول‌های ارائه شده توسط صرافی‌های ارزهای دیجیتال.

بهترین اقدامات امنیتی کلید ارزهای دیجیتال شامل برداشتن کلیدها از کیف پول، قرار دادن آنها در یک انبار سرد و ایمن کردن آنها در صندوق است. هرچه مراحل بیشتری برای دسترسی شما به ارز دیجیتال طی شود، دسترسی کلاهبرداران به آنها نیز دشوارتر می شود. به این ترتیب، مطمئن می شوید که کلیدهای خود را تحت هیچ شرایطی از دست نخواهید داد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *