ایردراپ ارز دیجیتال چیست؟ و انواع ایردراپ‌ ارز دیجیتال چیست؟


ایردراپ (Airdrop) فرآیندی است که طی آن، تیم توسعه‌دهند‌ی یک ارز دیجیتال اقدام به توزیع رایگان توکن ارز دیجیتال در کیف پول برخی از کاربران می‌کند. بیشتر اوقات ایردراپ‌ها را استارت‌آپ‌های مبتنی‌بر بلاک چین انجام می‌دهند تا میزان کاربران آن ارز افزایش یابد. در واقع ایردراپ‌ها راهی برای تبلیغات، جلب توجه و افزایش جامعه کاربران آن ارز است. گاهی پلتفرم‌های معاملاتی و والت‌ها نیز ایردراپ انجام می‌دهند و احتمالا هدف آن‌ها حفظ کاربران قبلی در پلتفرم و جذب کاربران جدید است.

در حقیقت AirDrop توزیع رایگان توکن های ارزهای دیجیتال بین کاربران است. Airdrop در لغت به معنای انداختن بسته های کمکی از بالای هواپیما است. در دنیای ارزهای دیجیتال، کلمه دریافت رمزهای دیجیتال به صورت رایگان است. از زمان راه‌اندازی اولین ICO اتریوم، هراز چند گاهی ایردراپ‌ها انجام می‌شود و توکن های رایگان برای کسانی که اتریوم ولت دارند حذف می‌شود.

برخی از دارندگان کیف پول اتریوم ممکن است متوجه شده باشند که توکن های اضافی در ولت آن‌ها وارد شده است، که ممکن است کمی عجیب به نظر برسد. اما در واقع یک روش بازاریابی است که توسط تامین کنندگان رمزارز برای جلب توجه سرمایه گذاران و افزایش آگاهی افراد علاقه مند به کار می رود.

انواع ایردراپ‌ ارز دیجیتال

ایردراپ‌ها را می‌توان به دو نوع کلی تقسیم کرد:

ایردراپ بدون اطلاع قبلی

در این روش شما هیچ‌کاری انجام نمی‌دهید. این ایردراپ‌ها را اغلب اوقات شرکت‌هایی انجام می‌دهند که قبلا کار خود را آغاز کرده‌اند. نیز قابل پیش‌بینی نیست. پس راهی وجود ندارد که شما بتوانید با اختیار خودتان آن‌ها را دریافت کنید. مثلا یک کیف پول، بدون اطلاع قبلی مقداری توکن ارز دیجیتال به کاربران فعلی خود ارسال می‌کند.

 ایردراپ با اطلاع قبلی

در این نوع از ایردراپ نیاز است عملی از سمت فرد صورت پذیرد. استارت‌آپ‌های مبتنی‌بر بلاک چین که تازگی کار خود را آغاز کرده‌اند یا در فاز اولیه هستند، معمولا این ایردراپ‌ها را انجام می‌دهند. آن‌ها با شروع ایردراپ در یک بازه زمانی خاص، فرصت کافی برای پیوستن افراد به ایردراپ را می‌دهند. به این ترتیب نیز اغلب افراد با معرفی ایردراپ در اینترنت، به تبلیغ و شناخته‌شدن پروژه جدید کمک می‌کنند.ترویج و تبلیغ ایردراپ‌ها در اینترنت معمولا به این سبب است که برای معرفی‌کننده منفعت دارد و برای پیوستن هر شخص جدید در ایردراپ، مقدار کمی درآمد نیز به معرف می‌رسد.

هدف از ایردراپ ارز دیجیتال چیست؟

هدف ایردراپ ترویج و تبلیغ پروژه جدید است. به همین سبب بسیاری از این ایردراپ‌ها، افراد را ملزم می‌کنند تا کارهای کوچکی برای دریافت توکن رایگان انجام دهند. این کارها شامل چیزهایی مانند لایک‌کردن صفحه فیس‌بوک، فالو کردن در توییتر، پیوستن به کانال تلگرام، مشارکت در انجمن گفت‌وگو، ارسال پست در سایت‌ها و کارهای ریز و درشت دیگر است که اغلب اوقات باعث می‌شود افراد بسیار زیادی در شبکه‌های اجتماعی و سایت‌ها از این ایردراپ آگاه شوند.

ایردراپ‌ها معمولا چند روز یا چند هفته پس از پایان ICO به کیف پول افراد شرکت‌کننده ارسال می‌شود. داشتن یک کیف پول مناسب، یکی از نخستین و اساسی‌ترین کارها برای شروع کار با ارزهای دیجیتال و شرکت در ایردراپ است. سبب این که اغلب پروژه‌های جدید و ایردراپ‌ها با پلتفرم اتریوم و توکن های ERC20 انجام می‌شود، توصیه می‌کنیم یک کیف پول سازگار با این توکن ها بسازید.

اسمارت دراپ چیست؟

اسمارت دراپ روشی برای توزیع توکن های یک ارز دیجیتال جدید است که هدف آن افزایش آگاهی از این پدیده جدید و افزایش کاربران آن است. Smartdrop در ارزهای رمزپایه انگیزه ای در بین کاربران است که آن‌ها را به استفاده از این ارز تشویق می کند. در نتیجه تعداد کاربران این ارز دیجیتال در حال افزایش است. در SmartDrop، گیرندگان توکن های رایگان بر اساس احتمال تبدیل شدن آن‌ها به کاربران فعال ارز جدید در آینده انتخاب می شوند.

اسمارت دراپ محبوبیت بی‌شماری نزد کاربران و معامله‌گران حرفه ای دارد. در اسمارت دراپ توکن های رایگان به عنوان پاداش به کاربران داده می شود که یک روش بازاریابی برای افزایش تعداد کاربران ارز آن‌هاست. به عنوان مثال، ارز دیجیتال Stellar در سال 2021 برای ارتقای شبکه استلار و افزایش پایگاه کاربری آن، اسمارت دراپ های خاصی را در پیش گرفته است.

حالت دیگری به نام Global Smart Drop وجود دارد. هدف Global Smart Drop این است که به همه آدرس های شبکه اجازه دهد توکن های توزیع شده را دریافت کنند. اسمارت دراپ کاربران خود را بر اساس فعالیت آن‌ها در جامعه رمزارز و میزان استفاده از محصول خود نمایش می دهد و آن‌ها را در بازار هدف قرار می دهد.

تفاوت SmartDrop و AirDrop چیست؟

هر دو SmartDrop و AirDrop توکن ها را به صورت رایگان توزیع می کنند. آن‌ها در نوع کاربران در بازار هدف خود متفاوت هستند:

AirDrop توزیع توکن رایگان را برای همه کاربران در دنیای ارزهای دیجیتال فراهم می کند.

هدف SmartDrop توزیع توکن های رایگان بین فعال ترین کاربران در زمینه ارزهای دیجیتال است. به عبارت دیگر، اسمارت دراپ ها به دنبال جذب افرادی هستند که پروژه خاصی را دنبال می کنند. به طور معمول، این افراد از میان تحلیلگران و معامله گران فعال در حوزه ارزهای دیجیتال انتخاب می شوند.

راه‌های مقابله با کلاهبرداری در ایردراپ‌ ارز دیجیتال

افراد بسیاری با وعده‌های دروغین درباره پول رایگان منتظر شما هستند تا فقط با یک کلیک اشتباه آسانی همه‌ چیز را از دست بدهید. در اینجا نکاتی به شما ارائه خواهیم کرد که با کمک آن‌ها می‌توانید از دستبرد کلاهبرداران در امان بمانید.

۱. کلید خصوصی‌تان را به هیچ‌کس ندهید. حتی اگر کسی می‌خواهد موجودی حساب‌تان را بررسی کند، نیاز نیست کلید خصوصی‌تان را داشته باشد. این کار راحتی با ابزارهایی مانند اتراسکن امکان‌پذیر است.

۲. به یاد داشته باشید که ایردراپ‌ها رایگان هستند. یک ایردراپ هرگز از شما نمی‌خواهد که مقداری پول به آدرس خاصی ارسال کنید. اگر ایردراپی که در آن شرکت کرده‌اید، چنین شرطی برای دادن توکن ها گذاشته، جعلی است و باید از آن بگذرید.

۳. رسمی بودن منبع ایردراپ را بررسی کنید. اگر عرضه‌کنندگان رمزاَرزها بخواهند یک ایردراپ برگزار کنند، حتما آن را از حساب‌های خودشان در رسانه‌های اجتماعی مانند توییتر اعلام خواهند کرد. از این طریق می‌توانید مطمئن شوید که ایردراپ موردنظر رسمی است یا خیر. در غیر این ‌صورت، ممکن است به دام کلاهبردارانی بیفتید که قصد دارند اطلاعات شما را سرقت کنند.

۴. روی لینک‌های مشکوک کلیک نکنید. منابعی که به شما در یافتن ایردراپ‌ها کمک می‌کند بسیارند. سایت‌ها و خبرنامه‌های بسیاری وجود دارد که ایردراپ‌هایی را که قرار است برگزار شود، به شما معرفی می‌کند. توصیه می‌شود جای اینکه خودتان آن‌ها را جست‌وجو کنید، در آن‌ها ثبت‌نام کنید (ثبت‌نام در آن‌ها رایگان است).

بهترین منابع ایردراپ های معتبر

  • برای یافتن یک سایت اطلاعاتی AirDrop، بهتر است در گوگل جستجو نکنید. با جستجوی این کلمه در گوگل این امکان وجود دارد که لینک سایت های جعلی و تقلبی نیز نمایش داده شود. افراد مبتدی قطعا نمی توانند پرونده های تقلبی را از موارد قانونی تشخیص دهند و بنابراین با مشکل مواجه می شوند و این مشکل در نهایت آن‌ها را به دردسر می اندازد. برای شرکت در ایردراپ و همچنین دریافت اطلاعات مورد نظر خود از سایت های معتبر توصیه می شود با افراد مجرب مشورت کنید.
  • زمان ایردراپ در سایت های قانونی و کانال های معتبر در شبکه های اجتماعی واقعی اعلام می شود. با ثبت نام در آنجا می توانید از اجرای ایردراپ ها مطلع شوید. زنجیره تجارت کیهانی، ایردراپ های دارای اعتبار قانونی را اعلام می کند.
  • اکانت های جعلی معمولا دوام زیادی ندارند و این را می توان به راحتی با مراجعه به زمان ارسال پست ها مشاهده کرد. آدرس شبکه اجتماعی شرکت میزبان AirDrop هنوز در وب سایت آن فهرست شده است. پس حتما این آدرس ها را مطابقت دهید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *