دامیننس بیت کوین چیست؟ آیا دامیننس بیت کوین شاخص قابل اعتمادی است؟

دامیننس بیت کوین چیست؟

دامیننس بیت کوین بهترین روش برای بررسی روند بازار ارزهای دیجیتال است. بر اساس جهت نمودار و قیمت بیت کوین، می توانید تشخیص دهید که در آینده  بیت کوین رشد بیش‌تری خواهد داشت یا  رشد سایر ارزهای دیجیتال در بازار تقویت می‌شود؟! البته Dominance محدودیت های خاص خود را دارد و با توجه به تعداد زیاد آلت کوین ها ممکن است روز به روز از اثرگذاری آن کاسته شود.

دامیننس بیت‌کوین (Bitcoin Dominance) چیست؟

دامیننس (Dominance) یا سلطه بیت کوین یکی از رایج ترین اصطلاحات مورد استفاده در بازار ارزهای دیجیتال است و درک مفاهیم و کارکردهای آن برای بسیاری از جنبه‌های این بازار ضروری است. بسیاری از تحلیلگران و معامله‌گران از این مفهوم برای پیش‌بینی روند بازار استفاده می کنند و به گفته آنها، بررسی دامیننس بیت کوین می تواند شفافیت تحلیل را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

اگر بازار ارزهای دیجیتال را به عنوان یک منظومه شمسی تصور کنید، بیت کوین در راس این منظومه قرار دارد و با نیروی جاذبه‌ی خود، بر مقادیر مختلف ارزهای دیجیتال که در اطراف آن در حال گردش هستند، اثر می‌گذارد.

دامیننس بیت‌کوین چگونه ارزش‌گذاری می‌شود؟

دامیننس بیت کوین به سادگی برابر با نسبت ارزش بازار بیت کوین به کل ارزش بازار ارزهای دیجیتال است. به عنوان مثال، اگر دامیننس بیت کوین ۵۰ درصد باشد، به این معنی است که بیت کوین دقیقا پنجاه درصد از کل ارزش بازار ارز دیجیتال را در اختیار دارد. این معیار به صورت گسترده در تجزیه و تحلیل بازار استفاده می شود.

دلیل اهمیت دامیننس بیت‌کوین چیست؟

قیمت بیت کوین یکی از مولفه های اصلی دامیننس است و رابطه مستقیم و نزدیکی با قیمت سایر ارزهای دیجیتال دارد. با این حال، این بدان معنا نیست که همه ارزها دارای چنین نفوذ و قدرتی هستند یا تغییرات در قیمت یکی از آن‌ها می‌تواند در قیمت سایر ارزها تاثیر بگذارد. واقعیت این است که میزان نفوذ توکن، با میزان دامیننس رابطه‌ی مستقیم دارد.

آیا دامیننس بیت کوین قابل اعتماد است؟

بازار ارزهای دیجیتال به قدری پیچیده است که هرگز نمی توانیم تنها با استفاده از بررسی یک شاخص خرید و فروش کنیم. دامیننس بیت کوین تنها یکی از معیارهایی است که می توانید برای سنجش شرایط فعلی بازار قابل استفاده باشد. بنابراین، اتکای صرف به این شاخص ممکن است به قیمت از دست رفتن تمام دارایی سرمایه‌گذار یا معامله‌گر باشد.

به عنوان مثال یکی از نقاط ضعف این اندیکاتور تعداد زیاد آلتکوین هایی است که ایجاد شده است. به همین دلیل، داده های کافی برای بررسی الگوهای تکرار شونده وجود ندارد.

علاوه بر این، اگر تعداد آلتکوین ها در آینده به رشد خود ادامه دهد، دامیننس بیت کوین باید روز به روز کاهش یابد. در این مورد، احتمالا استفاده از این شاخص چندان منطقی نیست.

برای مشاهده دامیننس بیت کوین می توانید از نمودار پخش زنده که توسط TradingView ارائه شده است استفاده کنید. سپس باید نمودار قیمت بیت کوین را در همان دوره بررسی کنید و در نهایت از نمودار زیر برای تعیین استراتژی خود استفاده کنید.

نمودار دامیننس بیت کوین در تریدینگ ویو
بررسی دامیننس بیت‌کوین با استفاده از اندیکاتورها در وب‌سایت تریدینگ ویو

اگر اندیکاتور پایین باشد به این معنی است که آلت کوین ها در وضعیت بهتری نسبت به بیت کوین قرار دارند و بالعکس اگر بالا باشد به این معنی است که بیت کوین در وضعیت بهتری نسبت به آلت کوین ها قرار دارد.

چگونه از دامیننس بیت کوین برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال استفاده کنیم؟

معامله گران می توانند از دامیننس بیت‌کوین برای تعیین اینکه بیت کوین پتانسیل سرمایه گذاری بیشتری دارد یا آلت کوین ها پتانسیل رشد بیشتری دارند استفاده کنند. دامیننس بیت کوین می تواند به شما بگوید کدام بخش از بازار بیشترین تاثیر را خواهد داشت.

شاخص دامیننس بیت کوینچارت قیمت بیت کوینسیگنال
دامیننس صعودیقیمت صعودیخرید بیت کوین
دامیننس صعودیقیمت نزولیفروش آلت کوین
دامیننس نزولیقیمت صعودیخرید آلت کوین
دامیننس نزولیقیمت نزولیفروش بیت کوین

استفاده از مزایای بیت کوین در تجزیه و تحلیل

اگر نمودار سالانه‌ی دامیننس بیت‌کوین و تاثیر تغییرات آن در رشد سایر ارزهای دیجیتال را با یکدیگر مقایسه کنیم، متوجه خواهیم شد که تغییر دامیننس خطی نیست. یعنی مثلا دامیننس بیت‌کوین به تدریج کاهش نخواهد یافت. دلیل این امر تاثیر بازارهای گاوی و خرسی است که در نمودار زیر به صورت پررنگ نشان داده شده است.

تاثیر بازارهای گاوی و خرسی در دامیننس بیت کوین
تاثیر بازارهای گاوی و خرسی در دامیننس بیت کوین

در بازارهای صعودی، دوره هایی که درصد خوش‌بینی بر بازار حاکم است، قیمت ها به دلیل اشتیاق خریداران افزایش می یابد. اما این شور و شوق به طور مساوی بین آلتکوین ها توزیع نمی شود.

آیا دامیننس بیتکوین برای همه آلتکوین‌ها کاربرد دارد؟

لازم به ذکر است که دسته بندی «آلت کوین ها» گسترده است و شامل چندین ارز می شود. به عنوان مثال، استیبل کوین ها که نقش مهمی به عنوان دروازه ای از ارزهای سنتی (فیات) به ارزهای دیجیتال دارند، در دسته آلت کوین ها قرار می گیرند. اما به دلیل سهولت ایجاد ارزهای جدید، تعداد زیادی از ارزهای نوظهور و ناشناخته در همین دسته قرار می گیرند که این امر منجر به نوساناتی در دامیننس آلت کوین ها شده است.

بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که کاهش دامیننس قیمت بیت کوین معادل شروع فصل آلت کوین ها یا آلت کوین ها است. یعنی آنها معتقدند که وقتی دامیننس بیت کوین به 40 درصد برسد، می توانیم انتظار رشد قوی آلت کوین ها را داشته باشیم.

علاوه بر این، موضوعی به نام «لذت ​​سرگرمی» وجود دارد که بیشتر در بین آلت کوین ها رایج است و دلیل دیگری برای نوسانات دامیننس آلت کوین است. معامله برای لذت را می توان به عنوان ترکیبی از تعصب واحد و ترس از دست دادن (FOMO) توصیف کرد.

پراکندگی واحد کامل این نتیجه غیرمنطقی است که ارزهای دیجیتال با قیمت اسمی پایین تر نسبت به سایر ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین «ارزان تر» در نظر گرفته می شوند.

ترس از انجماد یا فومو نیز به عنوان حالتی در نظر گرفته می شود که سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در پروژه جدیدی هجوم می آورند که امیدوارند آن را در 100 ضرب کنند.

دامیننس بیت کوین

نمودار بالا نشان می دهد که این چرخه‌ی بازار خرسی یا گاوی تقریبا چهار سال به طول انجامید، در کنار چرخه نصف شدن بیت کوین. با این حال، مطمئن نیست که این تقارن بازتولید شود.

آیا بیت کوین برای همیشه در مرکز دنیای ارزهای دیجیتال باقی می ماند و نفوذ هژمونیکی بر آلت کوین ها اعمال می کند؟ یا قدرت آن کاهش می یابد و توسط اتریوم و آلت کوین ها تحت الشعاع قرار می گیرد؟ تنها زمان است که می‌تواند پاسخ این سوالات را مشخص کند.

برگرفته از وب‌سایت:

learncrypto

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *