حجم معاملات چیست؛ بررسی اندیکاتورهای TradingVolume در ارز دیجیتال

حجم معاملات ارز دیجیتال

حجم معاملات ارز دیجیتال


ابزارهای مختلفی مانند میانگین متحرک، RSI و غیره برای تجزیه و تحلیل بازار ارزهای دیجیتال وجود دارد که به سرمایه گذاران کمک می کند تا بهترین موقعیت های معاملاتی را تعیین کرده و سود دارایی خود را به حداکثر برسانند. ناگفته نماند که ترکیب این شاخص‌ها با حجم معاملات، شرایط را برای فرد سرمایه‌گذار به مراتب جذاب‌تر خواهد کرد. در این مقاله به نحوه استفاده از حجم معاملاتی ارز دیجیتال که شاخص بسیار مهمی برای کسب سود در بازار خرید و فروش رمزارزها است می‌پردازیم.

حجم معاملات ارز دیجیتال چیست؟

شاخص حجم معاملاتی نشان می دهد که چه مقدار از یک دارایی خاص در یک دوره زمانی خاص فروخته شده است. به عنوان مثال، CoinMarketCap در یک دوره‌ی زمانی بیش از 24 میلیارد دلار حجم معاملاتی برای جفت BTC/USDT طی ۲۴ ساعت گزارش کرده بود.

وقتی صحبت از خواندن نمودارها می شود، تریدینگ ولوم معمولا بر حسب تعداد سکه، یا سهام آتی بیان می شود. تجزیه و تحلیل حجم معاملاتی می تواند ایده روشنی از این که چرا قیمت یا نقدینگی یک دارایی تحت شرایطی خاص در نوسان است، را نشان دهد.

به عنوان مثال، اگر بیت کوین در محدوده نسبتاً کوچکی معامله می شود اما حجم بالا است، این نشان می دهد که خریداران و فروشندگان هر دو موافق هستند که قیمت فعلی منصفانه است.

تریدرها و حجم معاملات

معامله گران از عوامل مختلفی در تحلیل تکنیکال استفاده می کنند. حجم معاملاتی یکی از ساده‌ترین عواملی است که معامله گران می توانند به وسیله‌ی آن بازار ارزهای دیجیتال را بررسی کنند.

این ابزار برای معامله گران در هنگام افزایش یا کاهش سریع قیمت بسیار مهم است زیرا به آنها کمک می کند تا معاملات خود را شناسایی و سازماندهی کنند.

علاوه بر این، حجم بالای معاملات که معمولا با تغییر روند قیمت همراه است، می تواند ارزش مورد نظر معامله گران را تقویت کند.

سطوح مختلف حجم معاملات می تواند به معامله گران کمک کند تا تصمیمات بهتری در مورد زمان ورود به بازار بگیرند. معامله گران به منظور تصمیم گیری صحیح برای ورود به بازار، میانگین حجم را در طول روز، چه برای معاملات کوتاه مدت و چه در بلند مدت، رصد می کنند. آنها همچنین می توانند سایر شاخص های فنی را با حجم معاملاتی ترکیب کنند.

حجم معاملات ارز دیجیتال
نمودار عملکرد اتریوم در اوایل سال ۲۰۲۲

نمودار بالا عملکرد اتریوم را در یک سال و نیم گذشته نشان می‌دهد که حجم هر کندل در پایین نمودار نشان داده شده است. جهش بزرگ در نمودار حجم، چندین ناحیه با حجم بالا را نشان می دهد. هر چه تعداد اسپیک ها بیشتر باشد، این روزها افراد بیشتری به خرید و فروش مقادیر زیادی اتریوم می پردازند.

علاوه بر این، شاخص حجم میانگین متحرک می تواند به سرمایه گذاران کمک کند تا تعیین کنند که آیا افزایش حجم بالاتر از حد متوسط ​​است یا خیر. همانطور که در تصویر زیر مشاهده می شود.

شاخص حجم میانگین
شاخص حجم میانگین

نحوه استفاده از حجم معاملات برای کسب سود

برای استفاده از نشانگر حجم در معاملات، ابتدا باید به حجم هر شمع مانند تصویر قبلی توجه کنید. این حجم تعیین می کند که یک دارایی چقدر خرید و فروش می شود. نمودار زیر افت اخیر اتریوم را نشان می دهد که به 897 دلار کاهش یافته است. به همین دلیل، یک پرش بزرگ در پایین نمودار قابل مشاهده است.

شاخص حجم میانگین

به طور معمول، این نوع تحلیل برای آزمایش سطوح مقاومت و حمایت استفاده می شود. در تصویر زیر، قیمت در اولین تلاش به طور خلاصه از سطح حمایت عبور می کند، اما به سرعت به آن باز می گردد. چند ساعت بعد، تلاش دوم انجام می شود. حجم معاملات هر دو کندل در زمان شکست بسیار متفاوت است. شکست در حجم بالا و به دنبال آن عقب نشینی در حجم بسیار کم ممکن است نشان دهنده این باشد که فروشندگان در موقعیت تصمیم گیری قرار دارند.

 شکست در حجم بالا

در نهایت، نکته مهم دیگری که قابل ذکر است، واگرایی بین روند و حجم است. به عنوان مثال، زمانی که قیمت افزایش می یابد و حجم معاملات کاهش می یابد، باید کمی مراقب باشید. زیرا احتمالاً این روند نشان می دهد که سرمایه گذاران کمی درگیر آن هستند.

نگاهی به الگوهای تریدینگ ولوم هر از گاهی می تواند قدرت یک سهام یا ارز دیجیتال خاص را آشکار کند. در واقع حجمِ معاملات نقش مهمی در تحلیل تکنیکال دارد.

نحوه استفاده از شاخص نمایه حجم معاملات (Volume Profile)

همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید، نمایه صدا به جای افقی، عمودی است. این نمایشگر میزان حجم معاملات را در سطوح مختلف قیمت نشان می دهد. از این نمودار می توان برای شناسایی مناطق حمایت و مقاومت استفاده کرد.

این POC ها اغلب سطوح پشتیبانی در نظر گرفته می شوند. خطوط آبی نیز محدوده ارزیابی را مشخص می کند. جایی که 70 درصد از کل معاملات در منطقه انتخاب شده انجام شده است.

در شکل زیر، VAH و VAL نشان دهنده مناطق هزینه بالا و پایین هستند. در این تصویر علاوه بر گره هایی با حجم بالا، نواحی با حجم کم یا بدون حجم را نیز خواهید دید. در این مناطق، قیمت به سرعت کاهش می یابد. زیرا هیچکس علاقه ای به خرید و فروش در این مناطق ندارد.

شاخص حجم معاملات بیت کوین

گزینه Fixed Range Volume Profile در نوار ابزار سمت چپ صفحه قابل مشاهده است.

در این قسمت می توانید ناحیه ای را که می خواهید آنالیز کنید مشخص کنید تا ابزار فرآیند تحلیل را شروع کند. برای این کار بر روی گزینه جستجوی سریع در منوی کشویی بالا سمت چپ کلیک کنید. با جست‌وجوی «Profile Fixed Range Volume» شاخص مورد نظر نمایش داده خواهد شد.

یک مثال ساده از حجم معاملات

بیایید فرض کنیم که بازار از دو معامله گر یا تریدر تشکیل شده است. معامله گر اول پانصد سهم اپل را می خرد و دویست و پنجاه سهم از آمازون را می‌فروشد. معامله گر دوم نیز پانصد سهم تسلا را می‌خرد و دویست‌ و پنجاه سهم از آن را به معامله گر اول می فروشد.

حجم کل معاملات در بازار هزار است، یعنی؛

۲۵۰ سهم تسلا + ۵۰۰ سهم اپل + ۲۵۰ سهم آمازون

چطور از حجم معاملات برای بهبود معاملات استفاده کنیم؟

حجم معاملات بیت کوین
نمودار حجم معاملات بیت کوین

در حقیقت حجم معاملات اندازه‌گیری میزان معامله‌ی یک دارایی در یک دوره‌ی زمانی مشخص است. در بورس، حجم معاملات به عنوان تعداد سهام خرید و فروش شده نشان داده می شود، در حالی که در قراردادهای آتی و قراردادهای آپشن (دارای اختیار معامله) این حجم بر اساس تعداد قراردادهای معامله شده نشان داده می شود. حجم معاملات و سایر اندیکاتورهایی که از داده های حجم استفاده می کنند معمولا در نمودارهای آنلاین استفاده می شوند.

نگاهی به الگوهای حجم معاملات می تواند قدرت یک سهام یا ارز دیجیتال خاص را آشکار کند. در واقع حجم معاملات نقش مهمی در تحلیل تکنیکال دارد.

اصول اولیه

وقتی به حجم معاملات نگاه می کنید، معمولاً اطلاعاتی در مورد قدرت یا ضعف یک روند به دست می آورید. به عنوان یک معامله گر، ما تمایل داریم با حرکت های قوی تر همراه شویم و در روندهای ضعیف، به دنبال معکوس هستیم.

البته این دستورات همیشه و برای همه مسائل پاسخگو نیست. اما برای تصمیم گیری برای ورود به بازار مناسب است.

۱. تایید فرآیند

یک بازار در حال رشد (نزولی یا صعودی) باید حجم معاملات بالایی داشته باشد. گاوها برای بالا بردن قیمت به افزایش حجم خریداران نیاز دارند. کاهش حجم معاملات در یک روند صعودی می تواند نشانه کاهش جذابیت نماد مورد نظر و در نتیجه معکوس شدن قیمت باشد.

این یک واقعیت واضح است که افت یا جهش قیمت با حجم معاملات کم، سیگنال خرید یا فروش ضعیفی است. یک افت قیمت یا جهش با حجم بالا سیگنال قوی تری را نشان می دهد که چیزی در آن نماد خاص در حال تغییر است.

نمودار حجم معاملات بیت کوین

۲. اشباع حرکت

در بازار گاو نر یا خرسی، می توانیم اشباع قیمت را ببینیم. اشباع، حرکات واضح در قیمت همراه با افزایش حجم معاملات است. آنها می توانند سیگنال هایی در مورد پتانسیل پایان روند ارائه دهند.

معامله گرانی که بیشتر منتظر مانده اند و از عدم دریافت سود بیشتر می ترسند، خریداران لاستیک؛ در نتیجه بازار معکوس می شود.

زمانی که بازار نزولی است، کاهش بیشتر قیمت ها را بر معامله گران فشار می آورد که بر نوسانات تأثیر می گذارد و حجم معاملات را افزایش می دهد. این همچنین می تواند سیگنالی باشد که روند نزولی به پایان رسیده است.

۳. علائم صعودی

حجم معاملات می تواند در شناسایی نشانه های بازار صعودی مفید باشد. برای مثال، فرض کنید که حجم در یک خط مقاومت افزایش می‌یابد که قیمت را عقب می‌اندازد. در این صورت پس از یک اصلاح کوچک قیمت افزایش می یابد.

در یک روند نزولی، یک پایین تر باید ایجاد شود. هنگامی که حرکت به پایان می رسد، حجم معاملات کاهش می یابد که یک علامت صعودی در نظر گرفته می شود.

۴. معکوس شدن قیمت

پس از یک حرکت بزرگ قیمت (بالا یا پایین)، اگر قیمت شروع به رکود یا رنج (Range) با حجم معاملات بالا کرد، می تواند نشانه برگشت قیمت باشد.

۵. برک آوت و اوت های ساختگی

در شروع اولیه یک بازار بدون روند یا هر الگوی قیمت دیگری، افزایش حجم معاملات می تواند قدرت روند را افزایش دهد. مقدار کم حجم نشان دهنده عقب نشینی قیمت در شکست است که به آن Fake out می گویند.

۶. تاریخ حجم معاملات

حجم معاملات باید مربوط به آخرین تاریخ باشد. مقایسه حجم معاملات امروز با 50 سال پیش اطلاعات اشتباهی به ما می دهد. هر چه تاریخ حجم معاملات جدیدتر باشد، احتمال وقوع آن بیشتر است.

حجم معاملات اغلب به عنوان شاخص نقدینگی در نظر گرفته می شود. بازارهایی مانند بورس اوراق بهادار که نقدینگی بالایی دارند به عنوان یک استراتژی معاملاتی کوتاه مدت محسوب می شوند. زیرا خریداران و فروشندگان زیادی با قیمت های مختلف وجود دارد.

اندیکاتورهای پرکاربرد در حجمِ معاملات

اندیکاتورها یا شاخص های حجم معاملات مجموعه‌ی از فرمول های رایج ریاضی هستند که در اکثر پلتفرم های نموداری ارائه می‌شوند.

اندیکاتورهای پرکاربرد در حجم معاملات

فرمول هر اندیکاتور با اندیکاتورهای دیگر کمی متفاوت است. معامله گران می توانند اندیکاتوری را انتخاب کنند که برای آنها بهتر عمل می کند.

استفاده از این شاخص ها اختیاری است اما آنها می توانند در تصمیم گیری صحیح کمک کنند. اندیکاتورهای زیادی برای حجم معاملات وجود دارند که در ادامه به ۳ مورد از پرکاربردترین آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

۱. اندیکاتور حجم موجود (OBV)

OBV یک شاخص ساده اما مفید است. در این اندیکاتور، زمانی که بازار به پایان روند صعودی می رسد، حجمِ معاملات افزایش می یابد. همچنین زمانی که قیمت به پایان یک روند نزولی می رسد، حجم تمام معاملات کاهش می یابد.

OBV مجموع انباشت یا اشباع قیمت است. همچنین می تواند واگرایی را نشان دهد. به عنوان مثال، زمانی که قیمت بالا می رود، اما حجم به آرامی شروع به رشد می کند یا حجم کاهش می یابد.

۲. اندیکاتور جریان نقدی (CMF)

افزایش قیمت باید با افزایش حجم همراه باشد. اندیکاتور CMF زمانی که قیمت بالاتر از میانگین قیمت کل روز باشد بر گسترش قیمت تمرکز می کند و سپس مقداری را مطابق با قدرت روند ارائه می دهد.

در صورت افزایش حجم، قیمت نیز افزایش می یابد و در صورت کم بودن حجم، قیمت منفی خواهد بود. CMF را می توان به عنوان یک شاخص کوتاه مدت به دلیل نوسانات استفاده کرد. اما عمدتاً برای نشان دادن واگرایی استفاده می شود.

۳. اسیلاتور کلینگر (Klinger Oscillator)

نوسانات زیر و بالای خط صفر می تواند سیگنال خرید و فروش خوبی ارائه کند. اسیلاتور کلینگر انباشت قیمت را برای حجم خرید و پراکندگی قیمت برای حجم فروش در یک دوره زمانی فراهم می کند.

در این مقاله روش استفاده از حجم‌معاملات که نشانگر خرید یا فروش ارز دیجیتال است، مورد بحث قرار گرفت. نکته کلیدی این است که حجم ابزار مفیدی برای آزمایش راه حل شما در برابر بازار است. اگر قبلاً تجزیه و تحلیل خود را با استفاده از سایر اندیکاتورهای معاملاتی انجام داده اید، حجم معاملاتی ممکن است اطلاعات بیشتری را در اختیار شما قرار دهد تا با اطمینان بیشتری عمل کنید.

لازم به ذکر است که تنها استفاده از شاخص حجم شما را به یک سرمایه گذار موفق تبدیل نمی کند. بنابراین اگر قصد دارید روی ارزهای دیجیتال سرمایه گذاری کنید، سعی کنید از همه شاخص ها به درستی استفاده کنید تا تصمیم درستی بگیرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *