آپدیت‌های بعدی اتریوم چیست؟


 در سپتامبر 2022، شبکه اصلی اتریوم با Beacon Chain ترکیب شد و انتقال بلاک چین از Proof of Work به Proof of Stake را تکمیل کرد. این سوئیچ یا انتقال «ادغام» نامیده می‌شود.

این یکپارچه سازی روش اعتبارسنجی تراکنش های اتریوم را تغییر می دهد.  پیش از این، اتریوم مانند بیت‌کوین کار می‌کرد: تراکنش‌ها توسط یک شبکه غیرمتمرکز از رایانه‌ها استخراج می‌شد که برای حل پازل‌های ریاضی رقابت می‌کردند و برای انجام این کار با سکه‌های جدید پاداش می‌گرفتند.

این مکانیسم اجماع “اثبات کار”، که در آن رایانه ها باید در مورد اینکه کدام تراکنش ها را به یک بلوک جدید اضافه کنند، توافق کنند، بسیار انرژی بر است.

به گفته بنیاد اتریوم، با ادغام، اتریوم به مکانیزم اجماع به نام اثبات سهام (Proof-of-Stake) رفته است که انرژی بسیار کمتری مصرف می‌کند و باعث می‌شود شبكه حدود 99 درصد انرژی کارآمدتری داشته باشد.

تحت اثبات سهام، تراکنش‌ها با آدرس‌هایی که توسط یک قرارداد هوشمند با مقدار زیادی اتریوم به اشتراک گذاشته شده است، تأیید می‌شوند.  کسانی که بیشتر ETH شرط بندی کرده اند به نسبت بیشتری پاداش دریافت می کنند.

زنجیره بیکن چیست؟

زنجیره بیکن (Beacon Chain) شبکه بلاک چین اثبات سهام اتریوم است که در سال ۲۰۲۰ راه اندازی شد. زنجیره بیکن پس از تکمیل ادغام، به عنوان یک بلاک چین ارتقا یافته اتریوم کاملا کاربردی خواهد بود. به طور مثال مهم‌ترین نقش زنجیره بیکن، کنترل‌ شبکه Ethereum PoS است که کل فرآیند پروتکل PoS را مدیریت می‌کند و زنجیره‌های موازی را هماهنگ می‌کند که به این کار شاردینگ گفته می‌شود.

اثبات سهام چیست؟

این ادغام بلاک چین را از مدل اثبات کار (PoW) به مدل اثبات سهام (PoS) منتقل می کند.  هر دو الگوریتم‌هایی هستند که به کاربران اجازه می‌دهند تراکنش‌های ارزهای دیجیتال جدید را اضافه کنند و سوابق آنها را در شبکه بلاک چین نگه دارند.

مدل‌های اثبات کار کنونی به مقادیر زیادی انرژی برای تامین انرژی رایانه‌ها نیاز دارند زیرا برای حل فرمول‌های پیچیده ریاضی برای تأیید تراکنش‌ها رقابت می‌کنند.

از سوی دیگر، Proof of Stake، همانطور که از نام آن پیداست، کاربران را ملزم به داشتن سهام در بلاک چین می کند. این بدان معناست که دارندگان اتریوم باید مقادیر نسبتاً زیادی را برای احراز هویت تراکنش‌های خود سرمایه‌گذاری کنند.

چارلز هاسکینسون: چیز خاصی تغییر نکرده است!

فرآیند ادغام کامل شده است، اما چارلز هاسکینسون، بنیانگذار Cardano معتقد است که اتریوم 2 هنوز راه زیادی در پیش دارد.  او در توییتر خود گفت که اتریوم 2.0 طبق برنامه‌ریزی توسعه‌دهندگان شبکه، به آپدیت شانگهای در سال آینده نیاز دارد.  او در این توییت نوشت:

“آیا واقعا توجه نکرده اید که هیچ چیز در مورد عملکرد، هزینه اجرا و نقدینگی تغییر نکرده است؟”

این ادغام چه تاثیری بر اتریوم خواهد داشت؟

آیا این ترکیب باعث می شود اتریوم کمتر در برابر حملات هکرها آسیب پذیر باشد؟  گوربونوف می گوید: «ادغام قطعا امنیت اتریوم را افزایش می دهد.  او می‌گوید پس از ادغام، سرمایه‌گذاری اولیه مورد نیاز برای تایید تراکنش‌ها در بلاک چین حدود 55000 دلار یا ۳۳ ETH هزینه خواهد داشت.

آپدیت بعدی اتریوم چیست؟

پس از به‌روزرسانی ادغام، مرحله دیگری از آپدیت بلاک چین اتریوم انجام خواهد شد که با اسامی Surge، Verge، Purge و Splurge شناخته می شوند.  در سالگرد راه اندازی Beacon China ویتالیک بوترین نقشه راه اتریوم را توییت کرد.

مقدار سهام اتریوم در Beacon China از حد 10 میلیون اتر با ارزش بیش از 25 میلیارد دلار فراتر رفت.  نکته جالب دیگری که باید به آن اشاره کرد این است که میزان انتشار اتر در هر بلوک پس از اجرای فرآیند یکپارچه سازی 2 واحد کاهش می یابد که به عنوان کاتالیزوری برای رشد قیمت اتریوم در بلند مدت عمل می کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *